Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3501 ggr
ologisk
0

Hjälp!

Upptäckte precis att min lilla guldhamster charon har fått ögat utpetat på något konstigt sätt..
Ögat är kvar men är uppsvällt och torkat.
Det finn INGET vasst i buren.
Men har haft fönstret öppet så det kanske kan vara myggor/getingar osv.
Hon har ingen smärta för hon är som vanligt, äter , dricker , springer, busar, sover, hon blinkar inte för det är omöjligt.
Det andra ögat är helt okej men ögat som är torkat är hon blind i nu..
Försökte badda det med vatten men det hjälpte inte, hon brydde sig inte om det (tror att hon inte har någon känsel där heller).
Eftersom hon mår bra så är det ganska onödigt att avliva..Och det finns ingen smådjurs vetrinär i närheten , dessutom är den närmaste stängd.
Vad ska jag göra?

Emmny
1

Du måste nog åka till en vetrinär!men det är ju bra att hon äter och dricker det betyder ju att hon mår bra i allmänhet!men det är mitt tips för dom kan ju djur och kan se om det är nåt allvarligt.Men det är ju dåligt att det inte finns nån i närheten:(

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

saffran123
0

Bäst att kanske ta henne till vetrinären :(

Som #1 säger…

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

Zorro_Tiger
2

Som de andra säger så ska du absolut ta hamstern till veterinären! Håll koll på henne så mycket du nästan kan. Alla tummar, Hamstrars som människors hålls för fullt! :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Roxie
0

Du måste verkligen åka till veterinären. Även om det inte är nåt just nu, så kommer det med största sannolikhet bli infekterat. Är det "dött" så kommer det även att ruttna, och det är verkligen inte trevligt.
Veterinär helst nu, absolut senast i morgon bitti.

// Sofia

Zorro_Tiger
0

Hur har det gått?? =|

ologisk
1

Ögat torkade och ramlade ut. Allt är lugnt och hon mår fint :D

Zorro_Tiger
7

Så du har alltså INTE gått till veterinären???!!! :O ;O

Nattglans
3

Men herregud… Åkte du inte till veterinär med henne?

Det är ju djurplågeri att låta henne gå sådär!

[Avarice]
2

Troll?

Hamster_Hund
3

VÄNTA INTE INNAN DET ÄR FÖRSENT!

[jjennyeklundd]
1

Om ögat har åkt ut så kommer det förmodligen att ske en infektion där ögat en gång satt… du måste till veterinären NU! Stackars lilla hamster…

Zakarias
1

Om den inte visar på någon slags smärta så är det inget större problem, just nu.

Men avvakta och se om hon blir sämre.

[jjennyeklundd]
0

Kom på att din hamster kan mycket möjligt ha fått cancer och tumören kan ha satt sig bakom ögat och tryckt ut ögat… När hamstrar får cancer blir det en stor knöl och i värsta fall kan knölen sätta sig bakom ögat. Har hänt min kompis marsvin… Marsvinets öga stack ut och han åkte iväg till veterniären med marsvinet och då var det cancer. Som sagt, åk till veterinären för din hamsters skull. Bytesdjur beter sig ofta som att allt är okej för det är så de gör i naturen, annars skulle rovdjur ta dem.

Zorro_Tiger
0

9# Undrar också om detta är ett troll? Obestämd

LinneaJohaanson
3

Fyfan.. stackars djur.. vissa människor borde då inte få ha djur..

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Hamsterlycka
5

Om detta är på riktigt är det VERKLIGEN INTE roligt! Det är DU som har ansvar för ditt djurs hälsa och om den har ett så illa skadat öga är det DU som har ansvar för att ta den till veterinären, får man fråga vad TUSAN du håller på med?!?! Jag skulle klassa detta son djurplågeri, stackars hamster, jag börjar ju nästan grina! :( Vissa människor ska inte ha djur…:'(

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

lovehamstrar
0

Får jag bara fråga vad menas med troll? Ta hamstern till en veterinär NU! som många andra skriver så är de inte bra..

Nattglans
0

#17, Troll är personer som bara driver/hittar på/låtsas, då brukar man säga att dom "trollar". Ofta skapar dom ett fejk-konto för att kunna hålla på så ingen vet vem dom är.

Smullis
3

#18 usch tycker verkligen illa om troll :(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

mjuhm
5

Eftersom hamstrar är bytes djur, så är det sällan man märker när en hamster har ont & lider. Som det är på marsvin. Oftast märker man det när det redan är försent..

Så jag tycker du ska åka till vetrinären, nu på en gång.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

ologisk
2

Har inte varit inne på ett tag men nu blir jag lite besvikna på er.
Nej jag gick inte till vetrinären och det pga:
Jag var väldigt upptagen dagarna runt händelsen.
Det var långt att åka.
Jag hade inga pengar.
Och hon mådde bra.
När jag hade tid var ögat borta och inga tecken på varken smärta eller infektion.

Jag är inget troll och ni behöver inte få sådan panik över händelsen.
Jag var väldigt ledsen själv över det som hade hänt och var jätte orolig för min lilla charon.
JAg är ingen djurplågare jag är väldigt försiktig och tar hand om alla mina djur och har haft djur hela mitt liv.
Självklart så vill jag djurets bästa.
Nu har det gått flera veckor och hon mår hur bra som helst.
Hon är som vanligt förutom att hon blir lite rädd om jag kommer från fel sida där hon inte ser men var och varannan människa har ett halvblint djur.
Har även hört att på undersökningar på smådjurskliniker så dör ofta hamstern av sövningen inte ut av sjukdommen.
Inget fel på henne och hon mår bra som sagt.
Om ni vill vara arg och skälla på mig, kalla mig troll,djurplågare osv varsågod!
Hamstern mår bra , jag talar sanning , jag är mycket men verkligen INTE en djurplågare.
Tack för era råd och uppmärksamhet :)

[Avarice]
11

Att jag trodde du var ett troll var bara för att din beskrivning av hur du låter din hamsters öga ramla ut och sen hävdar att hon mår bra lät så absurt att jag inte kunde tro att något som detta skulle vara sant.

Om ens öga ramlar ut så tycker jag att det säger sig självt att det innebär STORA smärtor. När man skaffar sig djur så innebär det ett ansvar. Du har en skyldighet till det liv du har införskaffat att försöka undvika lidande i största möjliga mån och där ingår att ta djuret till en veterinär när det är sjukt. Att man har mycket att göra och att det är långt att åka är OBETYDLIGT och ett riktigt korkat resonemang! Att man inte har pengar är en sak men det gör det inte rätt att låta sitt djur lida, i värsta fall om man inte har pengar till behandling så anser jag att man har en skyldighet att ta bort sitt djur, iaf i så svåra fall som det du beskriver. Har man inte pengar till avlivning (ca 300-400 kr för hamster) så borde man inte ha djuret från första början. Punkt.

Om hon verkligen mår bra nu är tyvärr inget du kan veta med säkerhet då, som någon redan skrivit, hamstern är ett bytesdjur och undviker till det yttersta att visa svaghet. Ta hamstern till veterinär är vad jag vill råda till, något du borde gjort för längesen.

Twisted_T
3

Jag håller med #22.

Sen är det också så att det är STOR risk att hamstern har en ingektion antingen där ögat har suttit eller inuti.

Jag känner inte heller att din historia håller riktigt.

Det finns ingenting som skulle stoppa mig om min hamster hade haft så stora besvär.

Jag hade sett till att den hamstern hade kommit till veterinären även om det innebar att jag levde på nudlar resten av månaden eller att jag hade fått åka från halva sverige för att lösa det.

En hamster mår inte bra av att ögat sticker ut, det säger sig självt. Hade du mått bra om det hänt dig?

Det hänger som sagt inte ihop, det är nog ganska svårt för en hamster att ens leva under dessa omständigheter.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Smullis
3

#21 Du bör ju iallafall checka att allt verkligen är under kontroll. Åk till veterinären och be dom kolla på hamstern.

saffran123
1

#24: Tycker detsamma, gör det för säkerhets skull :)

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

Hamsterlycka
4

#21 Otroligt dåliga ursäkter. Innan man skaffar djur ska man se till att ifall det skulle hända nått så kan man fara till en veterinär. Att din hamster nu fått genomgå detta utan ens ett veterinärbesök är absurt. Du kan inte skylla på att det är långt eller att du inte har tid. Skaffar man ett djur så SKÖTER MAN DET! Man låter inte en hamster gå med ett ruttet öga, hör du inte hur det låter?! Blir riktigt arg när jag läser detta.

Hamsterlycka
4

Och du säger att du bryr dig om dina djur. Om du brydde dig tillräckligt så skulle du tagit hamstern till veterinärn direkt. Det spelar ingen roll om den mår bra, eftersom den har ett ruttet öga så mår den ANTAGLIGEN inte bra. Hur tänker du människa?

Frosstis
4

Håller med föregående talare.

Om ditt öga skulle bli utpetat skulle du haft otrolig smärta, och åkt direkt till sjukhuset för att kolla upp det. Samma sak med hamstern! Du säger att det inte fanns någonting vasst u buren, då måste den har fått det utpetat av en annan orsak. Kanske någonting trycker innifrån? Du måste verkligen till veterinären, även om du ser hur bra den mår. Den kanske itne gör det, eftersom det är ett bytesdjur. Du måste faktiskt det, det är ett stort ansvar att ha en hamster. Punkt slut!

[jjennyeklundd]
2

#28 jag gissar på att den har en tumör bakom ögat som petat ut ögat. Tycker bara det här är sjukt…….. hur kan man utsätta sin hamster för något sånt här. håller med er andra… det här är sjukt

LeeKnow
2

Jag tror inte det här är sant, Det kan och får inte vara sant! Men som alla andra säger, ÅK TILL VETERINÄREN!!!!! Om du inte har pengar varför inte LÅNA pengar? Även fast den verkar må bra så är det bäst att åka till veterinären!

Skulle gärna vilja se en bild som  bevis! Om det här är sant så är du verkligen elak mot hamstern Gråter

Nattglans
6

Om du inte har råd att ta ditt djur - som är DITT ansvar - till veterinären borde du inte ha djur!!

Det står i djurskyddslagen att djuren ska få veterinärvård om det behövs, och ramlar ögat ur på hamstern är det ju UPPENBART att den behöver veterinärvård! Och har du inte råd med det så bryter du faktiskt mot lagen.

Smullis
1

#31 Oj, då vet jag många djuraffären som bryter mot lagen :(

JaneCaterine
2

ett tips kan vara att man sparar en peng varje månad om det skulle hända något. Sen får man ju hoppas att allas föräldrar kan ha goda hjärtan att betala veterinär. Det gjorde min mamma när jag skulle avliva min dvärghamster, då var jag 14 år och väldigt ledsen då hans kindpåse ramlat ut ur munnen. Men att låta ett djur lida är fel, även om hamstern ser ut att må bra så vet vi ej hur den mår innerst inne. Dom kan inte visa sin smärta som vi, min hamster var pigg och allt men jag kunde ej låta honom leva sådär. Dom på sjukhuset sa att det var bäst at han fick somna in. Man ska göra allt för sina djur, det gör jag och jag hoppas många fler gör det.

Därför tycker jag att det är viktigt att föräldrar är medvetna om att man köper ett djur, för det är också deras ansvar. Det ansvaret tog min mamma, hon hjälpte mig i nöden. Har man inte haft råd att gå till vet. så ska man absolut inte köpa ett nytt/till djur. Detta är min åsikt och om ingen håller med mig så får ni väl gnälla och böla

Floppan
0

jag citerar :

När jag hade tid var ögat borta och inga tecken på varken smärta eller infektion.

menar hon att hon vart hos vetrinären eller ?? tänkte att h*n hade fått tid hos vetrinären

[Ren]
0

#34 Jag tycker att hon menade att när hon hade tid att titta på henne och ta henne till vetrinären bestämde hon att hamstern var okej och hon behövde inte ta henne dit. Så oansvarlig (unresponsible).

Floppan
0

ah så var det nog jag tycker inte sådana som inte har råd eller tid med djuren ska ha dem

Michaela-N
12

#26 #27 Helt otroligt att detta kommer från dig! Som inte kunde ta din ödla till veterinären! För att det var för långt bort! Det här är ju bara så skrattretande.

[Denjoh]
0

Nej stackar liten! Tycker så synd om den :( 

Även det ser ut att va bra så tycker jag att du ska ta den till Veterinären. Kolla upp det om det är cancer. Tänk om hon tillslut dör och du kunde ha räddat henne, tycker att det ska vara helt självklart att ta den till veterinären om ögat börjar ruttna och hoppa ut! Ushh! Låter så hemskt… 

KOLLA UPP DET IFALL!!

[PetzLinda]
4

Det här är bara ett exempel på folk som inte är riktigt friska i sina huvuden. Skaffar djur utan att sedan ta hand om dem, ens om det är lag på att man ska ta hand om dem på bästa sätt, dvs. ta dem till veterinär vid skada/sjukdom.

kaizoR
7

Vi har hört nu att det inte är okej, och man kan inte kalla någon för det ena eller det andra för det, det är också illa. Låt detta ämne nu vara innan saker blir mer obehagligt än det redan är!

Finns inget vettigt att skriva så skriv inget alls.

Vad TS behöver är förklaringar och bevis, inte elaka ord på skärmen av en dator. Visa fakta, resonera och framför allt- bete er!

LeeKnow
1

#40 Alla har ju skrivit vad hon ska göra! VETERINÄR!! Varför förklarar inte du då??

[Denjoh]
0

Tycker inte man ska behöva visa nåt bevis på det direkt att man bör gå till Veterinären. det borde vara självklart redan från början…

kaizoR
1

#41 Jag citerar mitt eget inlägg;

Finns inget vettigt att skriva så skriv inget alls.

Jag anser att TS redan i inlägg #1 har fått förklaring på vad h*n ska göra, och i princip alla andra inlägg efter det.
Därför har jag ingenting att tillägga, och absolut inga fula ord eller påhopp!
Tråden är redan tillräckligt otrevlig som den är.

#42 För vissa är det inte lika självklart som för andra. Flört Men absolut, hamstern skulle redan från början ha undersökts av veterinär.

Helsingebock
0

Tänkte bara informera om att hamsterhonan lever fortfarande, är pigg och glad.

Rebornbabyn
0

Jag tycker så synd om stackars hamstern. Har ni åkt till veterinären än? Har du bild på stackars hamstern?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

[RedHood]
0

#45 Kolla datum innan du kommenterar. Denna är från juni 2012.

Rebornbabyn
0

#46 Förlåt mig, glömde kolla datum. 😞

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

[RedHood]
0

#47 Det är lätt hänt :) Råkat ut mig också så nu är jag extra noga haha :)