Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1372 ggr
Silverlight
0

Avelsförbud?

Jag fick ju en kull på 11 stycken bebisar förra lördagen. 4 fick svällmage och dog, några blev uppätna och några låg döda utan yttre skador. Bör jag sätta avelfärbud på de två som överlevde? De vart ju såååå himla fina färger och teckning på tjejen så det vore jättesynd. Men självklart sätter jag avelfärbud om det behövs! :)

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

Fiona1234
0

Om du inte sätter avelsförbud på hanen… Så kan han gärna flytta till mig :D!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Silverlight
0

^^ Då vet jag! Fast han kommer nog stanna här oavsett^^

Fiona1234
0

Haha fasiken också :D…

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Silverlight
0

#3 Fast det är inte säkert än ;)

kigon
0

Har aldrig haft hamster så vet inte hur det är med det mentala alls, men låter /verkligen/ som att du borde sätta avelsförbud på dem. Man avlar ju på mentaliteten över färgen, som sagt, och det är ju klart något fel här… 

(Om ej det är vanligt att de händer med hamster-kullar, men det kan jag inte föreställa mig…!)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Silverlight
0

#5 Ja självklart avlar jag på hälsa och mentalitet före färg! Eftersom att många dött av okänd anledning och att 4 fick svällmage undrar jag om jag måste ha avlesförbud på de. Det vore jättesynd då man märker redan nu att honan är jättelugn och har ett jättebra psyke, hanen med men han är lite spralligare. Men självklart sätter jag avelsförbud på de om det är rekomenderat!

kigon
0

Jo, det låter nog bra :) 

Synd att detta hände dock! stackars småttingar :c Hoppas det går bra nu för de överlevande!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Silverlight
0

#6 Jaa:,(   Tack! :,)

Tazzar
1

Det låter som att honan kanske inte åt upp ungar pga dåligt temperament, utan att hon såg på ungarna att de inte fungerade som de skulle? I och med att det blev så mycket andra dödsorsaker med i kullen.
Sådant beteende hos mamman behöver man inte låta bli att avla vidare på, däremot bör man tänka på vad som orsakade så mycket död i en och samma kull.

Är orsaken ärftlig, så ska du sätta avelsstopp på dem.

Orsaken kan dock istället ha och göra med något tillfälligt, som att mamman kanske inte mådde så bra under dräktigheten (trots att allt sett bra ut osv.) eller att det blev någonting annat fel där, eller någonting annat hänt med ungarna efter födseln som inte har med genetiken att göra.

Finns det liknande fall tidigare i linjen, så är risken stor att det är pga. ärftlig faktor.

Finns det däremot inte några liknande fall i ungarnas släkt, så är risken mindre att avla vidare på ungarna som överlevt. Då bör man dock hålla sig till att para dem med ickebesläktade linjer så långt man kan, för säkerhets skull.

Men vid minsta misstanke om att det kan vara ärftligt, så bör man inte avla vidare på en sådan kull.

Silverlight
1

Tänker exakt likadant som du så har skickat ett meddelande till uppfödarna och bett de kollat upp om det hänt fött i föräldrarnas släkt. Tack så jättemycket för hjälpen! :) Finns det någon chans att det är ärftligt så reggae jag de med avelsstopp.

mocchino
1

Vad jag vet så har det tidigare disskuteras om just svällmage och i de fall jag hört talas om så har uppfödaren satt avelsförbud på avkommorna ur såna kullar men jag tycker du ska slänga iväg ett mail till Linda (ordförande i SHF) och höra med henne. :)

// Nathalie

Tazzar
0

#11 Berodde inte det på att ungarna saknade anus, alternativt att den var missbildad? Bra att du säger det, jag hade faktiskt tappat det ur minnet! 🙂

TS: kollade du ungarna där bak? Om inte, har du kvar dem så att du kan kolla?

Silverlight
0

#12 Japp jag kollade där bak och det såg inte konstigt ut på någon av de.

mocchino
0

#12 Nej jag har för mig att man trodde det på en i ett utav fallen men jag har inte hört nått sånt om i de andra fallen.

// Nathalie

Tazzar
0

#14 Hm, jag har nämligen för mig att det var ganska mycket prat om ungar med svällmage som saknade anus där ett tag, i alla fall förut när SHF hade en grupp på Yahoo som forum. Tror att det var där som diskussionerna var?

#13 Vad "bra" att allting såg normalt ut i alla fall. Även om det inte var bra att de fick svällmage. Det är väl visserligen bra om man får veta vilken anledningen är eller inte är om man vill avla vidare på linjen.

mocchino
0

#15 Här är man inloggad ofta som du märker. ;) Thihi! Tänker också på infon som skickades i mailgruppen och i första fallet så tror jag att det såg ut som att den inte hade något anus men de senare har jag för mig hade det faktiskt. Men det här är ju ett par år sedan. Synd att tjejen som "forskade" mest i det där inte håller på med hamstrar längre för jag tror att hon satt inne med mycket information, visst inget konkret kanske men tror hon sög åt sig mycket av allt som sas runt svällmage faktiskt. Hade varit nyttigt att ha henne till hands faktiskt. :)

// Nathalie

Tazzar
0

#16 Det hade ju det. 🙂 Egentligen borde man väl som uppfödare skriva ner sina erfarenheter och lägga ut dem på nätet. Man tänker ju inte riktigt på det kanske, men man vet aldrig vad som händer och helt plötsligt kanske man en dag slutar, så kan andra uppfödare ta del av det vidare sedan.

mocchino
0

#17 Helt klart! Jag har själv aldrig varit med om svällmage och har tidigare trott att det berott på att folk har lagt mat direkt i boet så jag har inte lagt så stor tanke på allt som skrivits just för att jag inte kan känna igen mig så har inte behövt veta mer om det sas. Men nu när det ändå kommer lite mer och mer och sen att det även verkar vara lite ärftligt också då ångrar man ju att man inte snappade åt sig mer av det som sades.

Den där mailinglistan var riktigt bra faktiskt! Lärde mig mängder där! :) Men inte nått om svällmage tyvärr. :P haha!

// Nathalie

Olivia8383
0

Kommer det bli avels förbud på dessa små bebisar eller inte? :)

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com