Alldeles för varmt
Nu när det är närmre 30 grader på dagen så är det alldeles för varmt i lägenheten och jag märker på hamstrarna att dom inte mår riktigt bra av det. Hur kan jag iallafall kyla ner lite hos dom så dom inte får Värmeslag ? Har alla persienner nerdragna och vädrar på nätterna/kvällarna men det hjälper inte på dagen..
Oj vad dåligt, tänk bara på att ställa hamstrarna så mycket i skuggan som du bara kan😐
Beök gärna min blogg, och kanske lämna en kommentar?♥ http://vivve.blogg.se/ blogg om foto & vardag
#1 har dom redan i skuggan och det är lika varmt oavsett i lägenheten .. Dom får ingen sol på sig men det räcker inte..värmen är där ändå…
Du kan ställa matskålen i kylskåpet så när de ska äta så kyler det ner tassarna lite. Jag brukar ha en påse med Bottenmaterial som jag ställer in i kylskåpet. På mornarna så brukar jag fösa bort varmt Bottenmaterial från ett hörn och sedan hälla ut bottenmaterialet från kylskåpet i den hörnan. efter det fyller jag påsen med det varma bortfösta bottenmaterialet och stoppar det i kylskåpet och nästa dag det är så varmt så byter jag igen. Visst det kanske låter jobbigt, men under varma dagar så brukar det behövas i alla fall för min del. Med vänlig hälsning, Olivia
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Lägg isklampar invirad i handduk mot kanten av buren, så kan dom lägga sig mot där och bli lite sval. Ge mycket gurka så dom får in sig vätska utan att dricka.
Man kan även frysa in vatten i flaskor och ställa en bit från buren, på rad/bredd och sedan slå på en bordsfläkt som blåser mot buren. (Går ju givetvis inte om man har en gallerbur!)
Ställ deras sandbad i kylen en stund så att sanden får bli lite sval, så lägger dom sig där en stund.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag har precis samma problem! En temperatur på 30-32 grader i lägenheten på dagarna då jag bor högst upp med snedtak och stora fönster! Solen värmer upp som i ett växthus! :( Jag valde att köpa en AC…. Var/är rädd att hamstern ska dö annars! Jag har ACn i sovrummet så jag låter den vara på i en timme sen ställer jag in hamstern i ca 2 h och sen upprepar jag proceduren! Jag låter alltså absolut inte hamstern vara där när ACn är på! Detta går ju dock bara när jag är hemma… Annars får han stå i badrummmet där det är lite svalare, men jag är lika rädd varje dag att han ska vara död när jag kommer hem från jobbet :/
Jag brukar även köra isklamp i handduk på nätterna, men det funkar sisådär…
Tack för alla tips . Ska frysa in lite vattenflaskor och testa imorgon. . Det positiva är att jag inte har gallerburar så får köpa en fläkt med. Suck. Denna värmen är hemsk..
Du kan ta en flaska och fylla med kallt vatten och stoppa ner i buren :)
Jag kör petflaska med vatten i frysen och sen lägger jag den i en strumpa mitt i buren, samt isklampar mot buren
#9 de var ju jätte smart :D
Den här värmen har verkligen varit hemsk mot de små. Jag bor precis som du i en lägenhet som blir som ett växthus. Har alla rullgardiner nerdragna, fläkt på i vardagsrummet ( hamstrarna har eget rum bredvid) och fönster öppna i rum så de inte får drag på sig. Trots det håller både de och jag på att få Värmeslag. När jag kom hem från jobbet var det 54 grader mot husväggen och 32 i lägenheten. Jag flydde ut till landet i går ( svalare vid havet) och överväger att pendla till jobbet nästa vecka… Är ju 1 tim enkel resväg med bil… Men jag vet inte vad jag ska göra. Ska pröva tipsen som ni gett här!
#12 Helt okej ^^ Vet inte hur varmt dom tål men det finns antagligen någon som gjort det. Precis som hundar och katter också kan få det.
Ja, hade jag haft ett annat rum jag kunde sätta dom i så hade man kunnat försöka hålla svalare men det går inte. Men alla 4 verkar må bra änsålänge men nu är det ju svalare. Men ska lägga in några flaskor i frysen så får jag lägga dom vid buren och i buren imorgon. Urk på värme.
Tänk bara på att om ni gör som #9, fyll inte hela vägen för då spricker flaskan.:) Kan du stoppa in hamstrarna på toan? Där brukar det vara svalare
Om man inte kan köpa AC, så fryser man in petflaskor, sen ställer du dessa framför en fläkt, kyler jättebra :D
Själva köpte vi AC för några år sedan. alldeles för rädd om mina hamstrar!
#14 Får inte plats med burarna där..Och det är faktiskt inte speciellt kallare heller tyvärr :/
#15 Får införskaffa en ac nästa månad tänkte jag. Tills vidare får dom leva med petflaskor :)
Det funkar att ha på AC och ha hamstrarna inne samtidigt. Det är så vi gör här. Vi får ju nästan dagligen någonstans mellan 32- 35 grader i skuggan dvs över 40 grader i solen, plus ca 60 till 85% luftfuktighet. Det går inte att lämna lägenheten när ja går till Jobb/skolan (vi är borta 9 och 6 timmar), utan att ha den på "dry" funktionen, för då har vi en bastu här hemma. Fast vi sätter den på 29 grader, funkar toppen. Hamstrarna står ju en bit ifrån med. Sedan läger jag isklampar mot utsidan av buren nära deras toaletter när det behövs. Sedan har dom även särskilda aluminium plattor som vi köpte i djuraffären, dom är lite små kalla och fungerar jätte bra…