Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2493 ggr
The Idizen
2013-08-01 22:00
5

Jag tycker till - Koppel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! På senaste tiden har jag sätt många inlägg om koppel på hamstrar. Många tycker det är helt okej, medans andra är helt emot. Och lilla jag blev såklart nyfiken och beställde hem ett. 🙂

Idag fick jag det och det funkar bättre än vad jag hade förväntat mig! Lilla Muffin som aldrig tidigare har fått springa på det viset är överlycklig. Det var först när jag satte henne på ett litet bord jag kunde få en bra bild, eftersom att hon springer så fort, hihi. 😛

Ifall någon tycker att det låter hemskt eller liknande tänkte jag förklara:

Självklart drar man inte så som man gör med en hund, när man själv vill till vänster och hunden vill till höger. Om hamstern går åt fel håll flyttar man det bara.

Och man sätter absolut inte kopplet för hårt heller. Min regel är att man minst ska få igenom ett finger. Om man sedan behöver rätta till det lite under tiden så gör det inget.

Hoppas att ni inte tycker att det låter lika hemskt längre. 😎Sedan om hamster absolut inte vill och kanske till och med börjar känna panik ska man ju låta bli såklart. (;

Kopplet är 8-sele som är lätt att göra själv. Men jag beställde hem min eftersom att den också var handgjord och endast kostade 50 kr. Skulle kunna leta upp länk om någon är intresserad? (:

Så nu vet ni vad jag tycker! :) Om ni undrar något så är det bara att kommentera.

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

jossa5
2013-08-01 22:06
2

Åh, en dvärg i koppel.

Näe, jag tror som du, att gör man rätt och hamstern inte blir stressad kan det nog bara vara roligt för den att få komma ut och springa. Ibland kan man ju inte hamstersäkra överallt.

Du får gärna länka. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

luddtuss
2013-08-01 22:17
1

Jag tar också gärna en länk🙂

[GeeGee]
2013-08-01 22:41
1

Jag har haft koppel till båda mina guldisar och det har fungerat toppen. Gör man rätt och har koll och vet hur man ska göra så är det inga problem alls…

Fiona1234
2013-08-01 22:51
1

Jag tar också en länk! Har letat efter en bra billig sele till min ena hona! Så söt din dvärghamster är :)!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[etsan]
2013-08-01 23:14
1

Jag tar gärna en länk!

The Idizen
2013-08-01 23:25
1

Åh tack för alla kommentarer! 😃

Selen är mest inriktad till råttor, men funkar också till andra smådjur som hamster, iller, gerbil osv. :)

http://www.zickans.com/zickansele.htm

gulzebra
2013-08-02 10:29
0

Alltså, det här med ett finger… Jag fattar tanken, men ett finger är jäkligt stort för en liten dvärghamster. Det där fingret ger gott om plats för hamstern att ta sig ur selen på och poff så har du ingen hamster kvar.

En 8-sele är gjord för att kunna spännas ganska hårt jämfört med andra selar, det är därför man inte tar sig ur de så lätt. Att sätta en relativt hårt åtspänd sele på en hamster låter däremot inte fullt så bra det heller, iom att de inte är lika robusta som tex råttor som selarna används mer på.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

The Idizen
2013-08-02 10:35
1

#7 Ja, såklart!

Men det beror lite på hur hamstern är i sättet. Min märker inte alls att hon har något på sig, och bara man har koll så är det ingen fara.😉

gulzebra
2013-08-02 10:43
0

#8: Koll ska man alltid ha men koll hjälper inte när hamstern eller annat djur har ett jätteutrymme att ta sig ur och kan göra det på någon sekund, alternativt norpas av något rovdjur och bara glider ur selen.

Jag har råttor själv, och det skulle aldrig falla mig in att spänna så jag får in ett finger annat än om de bara ska posa på ett bord eller nåt lite snabbt, och de är ändå bra mycket större… Just för att de kan ta sig ur selen hur enkelt som helst.

Varför inte skaffa någon form av hamsterhage istället? :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

The Idizen
2013-08-02 12:38
0

#9, vi är inte ute och går utomhus. ;) Vi har en lekhage men hon biter bara på gallret.

Och om hon skulle ta sig ur gör det inte så mycket. :)

gulzebra
2013-08-02 13:48
0

Ah, ja då är det ju annorlunda! Antog att ni var ute, är väl inte fullt så vanligt med sele inomhus :)

Frosstis
2013-08-02 14:49
1

Ett finger använder man ju typ på kaniner, haha. spänn lite hårdare?

ebbamedruby
2013-08-02 15:08
2

tar gärna länken, skulle vilja ha ett koppel :)

ebbamedruby
2013-08-02 15:09
0

såg att länken fanns, ber om ursäkt!

Sakura88
2013-08-02 15:14
0

Min/ vår Shouga-chan går i sin sele som om han aldrig gjort annat, så fort den kommer på vill han ner och springa :3 .. Så vi ska leta upp någon liten park med gräs i, och låta honom gå lite i det :)

DenLillaTofflan
2013-08-02 22:28
1

Åh, vad kul att det funkade för dig!

Jag håller fortfarande på att tillverka mitt jag haha 😊

The Idizen
2013-08-02 23:28
0

Åhja, så man ska spänna hårdare? 😃

Hur mycket ska man spänna då, vill inte skada min lilla pluttis ju. ❤️

jossa5
2013-08-03 07:58
1

Haha, provade göra en sele igår av garn, men det var inte det lättaste att få på den! xD Delen runt magen gick bra, men så fort jag försökte med delen runt huvud/hals så kröp hon bara ut! xD
Ska prova en gång till idag, se om det går bättre.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

The Idizen
2013-08-03 09:33
1

#18, haha! :) Det gjorde min hamster också första gången. Nu sätter jag på henne den så fort jag plockat upp henne för då har hon inte hunnit bli lika "nyfiken." 😛

Michaela98
2013-08-03 10:07
1

Min hamster har koppel och alla på hans ig (han är cool han har en instagram! " Melvin_the_hammie") frågar vart jag köpt det och ja köpte i djuraffär. Han älskar det och det sitter bra så han kan springa inne och ute :)

[Siffran2]
2013-08-03 12:00
1

Jag hade koppel till mina och det fungerade bra för mig också! :)

Roonja
2013-08-03 12:01
3

När jag väl hade hamstrar så hade jag koppel till mina, fungerade perfekt, alla som hade det på sig kände sig bekväma i dem, och älskade att få springa fritt! Jag använde de inte ofta, men det fungerade super enligt mig när jag väl använde dem (alltid inomhus). Skrattar