Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 2469 ggr
M&M
2013-08-02 23:58
0

Blind Hamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Igår när jag hade min lilla dvärg ute så ser jag hur ögonen ser konstiga ut. Funderade på det lite, men trodde bara att det var ögonen som ställt om sig på natt och då reflekterades ljuset i dom. 

Men idag när skulle mata henne så kryper hon genast fram ur sitt hål när hon hör att jag häller upp maten. Dock ser hon inte mig. Utan hon luktar sig fram till maten. Jag håller min hand precis över henne och rör ena fingret sakta framför henne. Det enda hon gör är att äta, hon tittar inte ens upp på mig. Jag fortsatte göra små syn tester på henne när hon sedan började röra sig runt i buren och ingen reaktion förutom om jag för henne eller håller fingret framför henne så hon kan lukta sig till mig.

Jag har varit bortrest i tre veckor så jag vet inte när detta har hänt ( hon har någon grå konsistens i ögonen som hela tiden ser ut som om ljus reflekteras, Se bilden) och nu undrar jag om någon har upplevt något liknade, eller har några tips hur man går vidare för att göra livet så bra som möjligt för henne. Hon fyller två år i november och är en zoohamster….. jag köpte henne tillsammans med hennes syster som senare fick avlivas…. så detta är i stort sett min första hamster.

Så snälla, kom med tips eller egna erfarenheter? Är det någon speciell kost som är bra för ögonen för hamstrar? Jag har ingen aning…. jag behöver hjälp….

Gerro
2013-08-02 23:59
0

På bilden ser det ut som om hon har gråstarr.

[GeeGee]
2013-08-03 00:46
0

Min ena hamstetkille blev blind av en medicin, det avtog sen och han fick gradvis tillbaka synen men detta är några tips: Se till att hon kan lukta på dig innan du tar upp henne så hon inte blir rädd. Gör maten lättåtkomlig. Flytta INTE på "viktiga" saker dvs toalett, där hon brukar sova, vatten och matställe osv. Om du vill göra en ändring i buren så ändra bara något litet åt gången, men bäst är att i princip lika hela tiden. Ta bort saker som hon kan råka ramla ner från. Och kom ihåg att hon ex inte ser kanter på soffor, sängar osv så akta så hon inte ramlar om du har henne där. Synen gör man ingenting åt hos äldre hamstrar så gör det bästa av det. Lek, gosa och ge henne godsaker som vanligt =D

Sakura88
2013-08-03 02:18
0

Ser ut som gråstarr, ta bort överflödigt socker ur hennes diet. Inga torkade frukter eller så. Jag vet att Degusar kan får gråstarr av överflödigt socker intag.