Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1143 ggr
Odette
7

Karantän pga papova

Vad tycker ni? Är SHF's rekommendationer kring papovan luddiga eller otydliga? Förstår alla vad som menas med karantän?

Ibland känns det som om alla inte riktigt förstår vad som är meningen med karantän, eller att man själv kan vara i riskzonen..

Det är ju först och främst med tanke på djuren man försöker få stopp på viruset, och man vill ju inte drabba någon annan om man själv skulle vara i riskzonen? Det verkar vara väldigt olika hur man ser på det här med papovan, en del tar det på allvar men andra viftar bara bort det.
Personligen tycker jag det är sjukt egoistiskt att inte ta det på allvar, jag menar- om man skiter i att man kan ha smittade djur och tex. säljer ungar som om ingenting har hänt, trots att man vet att ens djur kan vara smittade, så riskerar man ju att skicka vidare smittan till alla sina köpare? Har man ens något samvete då?

JAG tycker att rekommendationerna kring karantän är solklar, men då är jag ju ganska insatt i detta och vet hur smittan fungerar. Har själv varit med om den och vet hur illa det kan gå om man får in det i sitt hem..
Men det kanske inte är lika solklart för alla, alla kanske inte förstår "karantänstänket"?

Det är ju en fördel om folk förstår varför det finns rekommendationer kring detta, och på vilket sätt SHF till exempel försöker få bukt på smittan..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Smulan80
2

Jag tror inte folk förstår allvaret i problemet, eller vad karantän är överhuvudtaget. Så ja, jag tror, fel, är övertygad om att förtydliga informationen, samt försöka nå ut mera, hur vet jag dock inte. Med informationen kring papova och vikten av karantän.

Be-Bopz
2

Enklast vore ju om alla jobbade mot samma mål och inte motarbetade alla hela tiden :) Nu menar jag att det finns de som tar det på största allvar, med alla rätt, sen finns det de som inte förstår vad det kan ställa till med om vi inte göra ngt NU! Vi kan inte överlåta detta till andra, vi som föder upp har ett enormt ansvar mot hamstersverige och det är nu dags att kliva fram och ta det ansvaret 👍

jossa5
4

Personligen tycker jag att SHF's rekommendationer är jättebra!

Men som det sägs, det är nog inte alla som förstår vad det handlar om, vad karantän är, och varför man måste sitta så länge.

Ett lättförklarat infoblad vore ju jättepraktiskt, så att alla kan läsa och förstå.
Även om det är skittråkigt att man inte kan köpa nya hamstrar, eller ta kull och sälja ifall man är i riskzonen, men som du säger TS, det är väldigt egoistiskt att inte sätta sig i karantän då.

Papovan är ju faktiskt något alla måste hjälpa till med, för att vi ska få bukt med det hela!
Det är ju för djurens skull, inte för att vara elak mot någon.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Odette
3

Ja precis, det man ska fortsätta med nu är väl att försöka nå ut mer. Så att alla som vill faktiskt kan ta del av den info som finns idag.

För mig har, och kommer det aldrig att handla om vilken uppfödare/privatperson som fått det och inte, människorna som drabbas av det kommer aldrig att bli svartmålade i mina ögon. För det kan verkligen hända vem som helst! Även de som varit jätte försiktiga och gjort allt de kunnat för att inte få in papova hos sina djur.

Men smittan måste vi börja kartlägga nu så att man har allt dokumenterat, det ska finnas kvar tycker jag, så att man har det för framtiden också.

_

Odette
2

Det är lätt att tänka "det händer inte mig", men rätt vad det är så står man där å då äre försent :(

_

gulzebra
3

Alltså, när folk tom tar kullar och köper hamstrar mitt i sin egen karantän så är det rätt uppenbart för min del att folk verkligen inte ens vet vad en karantän är. Vet man vad en karantän är så vet man att man vid karantän aldrig någonsin tar in nya djur, varken via köp eller via en kull, och tar man då en kull eller köper en ny hamster mitt i karantänen så spelar tidigare karantänstid ingen roll utan man börjar om från början med tanke på att smittans inkubationstid gäller från början på nytillkomna djur. Det här fasta datumet som SHF kom med i början lär knappast ha gjort saken bättre när folk inte fattar vad karantän är och hur en karantän går till, så när de då sitter och avlar mitt i karantänen och därefter avslutar samtidigt som alla andra "för det är så man skulle göra" så är det en karantän till absolut noll nytta.

Därmed inte sagt att det SHF gått ut med varit dåligt, men uppenbarligen har det varit på en lite för hög nivå för somliga sas. Nu vet man det - förklara då för folk som om de vore helt retarderade, det har folk visat klart och tydligt att de behöver.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Odette
1

Tack för din åsikt! :)

Det kanske är dags att man skriver ihop något ang. det du skriver- att karantänstiden börjar om ifall man tagit in nya djur etc. Det är det nog många som missar. Vi får göra en super enkel lathund till de som inte vet helt enkelt.

För ska vi se något slut på utbrottet vi har i Sverige idag måste alla skärpa sig >_<

_

gulzebra
1

Gör det! Hoppas verkligen att det går att få bukt på eländet.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

NinjaKakan
1

Vi som har dvärgar då, hur ska vi göra för att kunna hjälpa till? Bör vi också hålla karantän eller oavsett hjälper det kanske inte? Tänkte på att dom kan väl vara bärare av det och man vill inte sprida det vidare..

Odette
1

#9 De som enbart har dvärgar behöver inte tänka på detta mer än att vara försiktig om man t.ex hälsar på andra som har guldhamstrar. Men dvärgarna i sig utgör ingen fara så länge de bara är hemma och gottar sig ;)

_

NinjaKakan
0

#okej vad bra :) jag hoppas och önskar att detta försvinner.. Väldigt snart