Ge laktosfri yoghurt ??
Som jag tidigare skrivit så blev min lilla Busan sjuk för någon vecka sedan. Hon har fått antibiotikan Bactrim som ska ges till henne 2 gånger/dag i 14 dagar. Jag har lyckats att ge henne den nu i 1 vecka (inte populärt att bli hållen och få medicin 🤪) Blödningarna ur rumpan har försvunnit (har bara sett lite flytningar nån dag). Hon är mycket piggare och börjar bli sitt vanliga jag och äter, hittar på en massa hyss samt försöker att rymma igen 😍.
Däremot har jag hört de sista dagarna att det mullrar i hennes mage när jag har gett antibiotikan. Tänkte att även hamstrar kan bli dåliga i magen av antibiotika… Kan man ge henne lite laktosfri naturell yoghurt för att lugna hennes mage??
Ja, yoghurt går bra om den är laktosfri.
Vad bra att hon har blivit bättre!
#1 Tack! Ska prova och se om yoghurten lindrar lite muller i magen 😉.
Det känns jätteskönt att hon mår bättre. Det märks även vid medicindags… det börjar bli mer och mer kämpande för varje gång. En kväll satt jag och försökte medicinera henne i tre timmar men Busan slogs tappert och det gick inte…Har kommit på att jag ska passa på att ge medicin när hon är nyvaken på morgonen och kvällen. Hon orkar inte kämpa emot lika mycket och så har hon lärt sig att hon får en belöning efteråt 😍.
Ja det ska gå bra! Vad skönt att hon har blivit bättre :)!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Men va skönt att hon blir bättre😃🥳😃!!
Lite skillnad med min Shouga-chan han får lite medicin nu, för säkerhets skull då han har nyst lite samt hade lite bakterier i doftställena på höfterna trodde veterinären. På morgonen knackar jag bara på huset, lufter locket och säger att det är medicin dags. Han suckar lite, och sätter sig till rätta, lutar sig lite mot ett hörn och lyfter huvudet, så man lätt håller pimpetflaskan och droppar medicinen i munnen på honom. 5 droppar hur lätt som helst, han är så lätt att hålla på med. Kan knappt fatta att vi inte ens haft honom i 2 veckor ännu (blir det på Lördag) :)
Fast Maru-chan var jätte jobbig att ge i början, fast nu är han veteran när det gäller medicin sorgligt nog (har ju gett honom medicin i nästan 1,5 månad). Lär nog bli mer, då hans avföring aldrig blir helt fast, den är mer kletig :/ … Förbannade parasiter är rädd att dom totalförstört balansen i hans lilla mage, håller på och testar Yoghurt tabletter för hamstrar nu. Få se om det hjälper.
# 3 och 4 Tack!
#4 Men Plutten! Hoppas att han blir bra och slipper medicinerna! Men det verkar vara lite skillnad i humöret mellan dessa småttingar…
Önskar till viss del att Busan kunde ta det lite lugnare vid medicindags. Jag blir ju lite orolig att jag ska göra henne illa..Jag får hålla henne som en liten boll mot min mage och sen medan hon försöker att smita ut mellan fingrarna, stoppa in sprutan med medicin i munnen. När allt är klart sitter hon och smaskar nöjt😉