Papova...
Vad är egentligen papova? Behöver jag vara orolig för min lilla ryss? Jag har hört att hamster uppfödare lägger ner sin uppfödning pga papova! Vad händer med hamstern egentligen? Vi har hittat en liten hamsterunge av färgen Sapphire, kan den på nått sät vara smittat eller nått? Har själv ingen aning:P Super tacksam för svar!!
Papova är en sjukdom som kan drabba GULDHAMSTRAR. Så har du en dvärghamster är det ingen fara för din del. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Det är som sagt en sjukdom för guldhamstrar, som gör att dom får vårtor typ på kroppen. Och efter ett tag så dör dom. Den är väldigt smittsam, så har man en guldhamster som har fått det, och man har fler guldisar hemma, så är risken stor att även dessa har fått den.
Papova smittar vid kontakt. Men viruset kan leva kvar på människor, kläder eller andra djur i ca 3,5 månader (om jag inte minns helt galet). Men det kan inte drabba andra djur, eller människor.
Har man fått papova så bör man inte träffa andra hamstrar, under 8,5 månader, vilket är den tiden det tar innan viruset är borta och dött.
Och just nu så har det kommit papova från en hamster från djuraffär. Så det kan vara bra Att undvika att hälsa på djuren i djuraffär, även om det är roligt att gå och kolla på dom. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Här finns lite fler bra länkar osv; http://hamster.ifokus.se/discussions/51d98adcce12c40d54000e33-papova?discussions-3
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_