Grävande hamster - tips?
Hej! Det är så att min lilla dvärghamster Kurt gräver något extremt! Han är mer under spåna än över så att säga, och jag känner att jag att inte har de rätta leksakerna för honom. Bland annat har jag en klätterställning och en böjlig bro som han aldrig ens rört. Springplattan springer han på ibland men ligger mest under den! Upptäckte dessutom idag att han legat under och gnagt på plasten, så nu tog jag bort plattan och la ner en pastakartong fylld med papper som han direkt la sig under! Har någon några tips på saker man kan ha i buren när hamstern gräver så här mycket? :) Vad tror ni om att lägga ner lite grenar? Vilka grenar kan man då stoppa ner och hur gör man de skadedjursfria?
Fruktgrenar funkar fint, äpple och päron. :) Skölj dom riktigt, sen vet jag att vissa brukar torka dom i ugnen, men jag vet inte riktigt hur man gör det.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Du kanske kan köpa en sandlåda :) min hamster älskar att rulla sig och gräva i den :)
Han har ett sandbad :) han badar efter att man hållit i honom :P
Kan du inte täcka över typ ett litet hus så det blir liksom "under"? :p
kom på ett till tips! du kan fylla en korg/hink eller liknande med spån eller pappersremsor :)
Ha i MASSOR av spån!!
Fyll i alla fall 20 cm om det finns plats^^ du ska uppskatta att din hamster gillar att gräva :p
Personligen hade jag bytt till akvarium och öst i sjukt mycket strö helt enkelt. Och då gärna med en grävhörna med jord eller torv som är mer lättgrävt än spån. Göm godis i ströet så blir det än roligare, ner med rör odyl nergrävt, och göm bomaterial i spånet. Tycker han om att gräva så låt honom göra det och spinn vidare på det.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Han har ca 1 dm spån nu, men ska ta i massa mer nästa gång jag städar då :D Ett grävtorn kanske vore nått! :) tack så mycket för tipsen!
Var köper man bäst torv eller jord? Det kan inte vara skadligt på något sätt för hamstern?
Ta hellre spån i hela buren så han kan göra gångar:)
#11 Torv kan du köpa på bla granngården:)
Min grävar-galning har en låda med ekologisk blomjord som hon älskar!:)
Men blir de inte helt smutsiga av jorden? :)
Men ska jag prova torv eller ekologisk jord?
#16: Jorden lägger sig utanpå, det ruskar de snabbt av sig.
Prova det du vill prova. Vanlig blomjord går alldeles utmärkt det också :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag har en låda full med spån att gräva i till min hamster. Helt full med ca 15min "luftspalt" och i spånet har jag toalett rullar, pinnar och annat att upptäcka, små mat gömmor med torkade grönsaker
Anna och taxen Max
Macy bara älskar sin jord^_^

Åh men vilken sötnos! Blir nog så att jag provar jord :) Brukar du hålla den lite fuktig?
21 - Känner på den då och då, och om den känns dammig fuktar jag den lite:)
#22 möglar den inte för dig?
Anna och taxen Max
Jeg kjøpte (sterilisert) reptiljord i dyrebutikken (djuraffären) til min hamster, og lot henne grave seg nedover i posen (10 liter), og til slutt bite hull på posen. Det var moro! Siden tok jeg jorden over i et gammelt reisebur så hun kunne herje fritt. -
Hamsteren pusser pelsen etter gravingen, og får jorden vekk, den blir ikke sittende i pelsen. Jorden rundt Aleppo i Syrien har en egen kvalitet slik at den både er porøs og mulig å lage ganger i. Jeg vet ikke hvordan man skulle kunne få til noe slikt her hjemme. Men man kan selvsagt grave ned rør i jorden o.l.
#23 - Nei, jorden möglar ikke - reptiljorden er ganske 'myk' og 'fuktig' i seg selv, så den trenger ikke fuktes.
#24 spännande. Det ska jag kolla efter!
Anna och taxen Max
Nu har Kurt fått massa mer spån och jag har plockat bort några saker han inte använder i buren som kan vara i vägen! Massa grävyta och en lycklig hamster! :) ska försöka fixa jord imorgon också! ska kika på djuraffären hur reptiljorden ser ut. Tack för alla tips!