Underlag?
För tillfället har jag spån som är köpt från Willys men jag har börjat lägga märke till att det ligger små "grenar" i som inte bör vara där och det kliar fruktansvärt i näsan på mig när jag byter. Är orolig att min guld ska ta skada av det så undrar vad som är bäst? Och till så billigt pris som möjligt.
Jag köper kvalité spån ifrån en djuraffär här i närheten av där jag bor. Påsen är på 60l och kostar ca 50kr - Billigt enligt mig för bra spån. Jag är själv allergisk mot spån och diverse Bottenmaterial, men detta spån fungerar väldigt bra. Det dammar inte, och kliar inte ens i näsan. Det finns inga träbitar eller någonting som inte ska vara där i - Utan det är rent spån. Det är väldigt lätt så hon kan gräva och bygga gångar i det.
Men om det inte fungerar med spån kan du ju alltid köpa toa-lätt. Men då kan inte din hamster gräva lika mycket - Om den nu gillar det.
Vad heter spånet? Den enda djuraffären jag har i närheten är Arken Zoo och jag blir bara förvirrad av alla olika sorter. Tycker att de du köper låter väldigt bra.
Hon tycker om att gräva och ruffsa omkring i det :)
Kan kolla det när jag kommer hem, men vet att det är tyskt iallafall 😉
Okej tack! :)
Jag köper 25 kg på granngården för 69 kr till min gerbiler. Dock går ju åt en del mycket mer spån till dom.. ;) Har räknat lite och det är väl ca 400-500 liter i en bal, dock kan kvalitén vara lite olika.
Om du nu är allergisk så finns det en 18 kg hampabal för ca 110 kr där också, dammar ju knappast något.
Jag använder finkornig sandlådesand till min hamster. Han älskar det.
Anna och taxen Max
#5 Jag ska leta runt lite, verkar som Mewtwo tycker om spån och där jag köpte henne hade de också spån så hon har inte varit med om annat. Haha jo min pojkvän har gerbiler och det går åt jätte mycket ;)
#6 Använder du det istället för spån? :o
#7 jajamen. Gillade inte spån. Tycker det dammar massor och jag fick klåda på händerna och armarna. Roffe kliar sig mycket mer med spån. Men han har det i en låda för det är bättre att gräva i än Sand, med gångar och så. Självklart gräver han runti sanden också. Och han tycker det är super roligt att flytta omkring på sanden. Han får lådan med spån eftersom han älskar att gräva och aldrig använder hjulet.
Anna och taxen Max
Han är mysig :)
Anna och taxen Max
jag använder kutterspån som funkar utmärkt! Hur mycket det kostar vet jag ej men det är billigt… jag köper lite större bitar som egentligen är gjort för hästar… De köper jag alltså på en hästaffär! :)😘😃
Cookie
Sam
Mvh Ella
Jag använder också Sand, precis samma Sand som Anna :)
De jag testat är vanligt kutterspån (från djur och mataffär och från granngården, g-g var bäst), STL-strö, toa lätt och Sand. Gillar kutterspån mest, och Sand.
Finns ett par artiklar om just inredningar och underlag på http://hamsterlyan.blogg.se :)
Tack! :)
Hej, tog bort min konto ett tag men nu är jag tillbaka. Har ni lust att ta bort mina inlägg? Vill börja om på nytt :)
Jag använder Toalätt som går att köpa på Coop Forum och liknande affärer. Är hårdpackat papper som är väldigt bra, dammar inte mycket och har man långhåriga hamstrar som jag bara haft så fastnar det inte heller i pälsen =)
#14 De går inte genom alla kommentarer bara för att du vill börja om, de tar bara bort sådant som är kränkande eller liknande. #16 Är det inte ganska hårt? Jag vet inte då jag aldrig har känt på det men är det bra för en grävande hamster? :)
Jo det stämmer. Har aldrig haft en grävare till hamster. Så det är nog inte bästa alternativet då, då det inte är så grävvänligt 😊
Annars finns ju även alspån som inte dammar alls och ja massor av andra ströer, jag personligen gillar inte toa-lätt tycker det luktar riktigt äckligt i sig!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ja Toalätt har en väldigt "egen" lukt. Om man ha problem med den lukten är det inget man ska ha för då tror jag man börjar må illa av lukten tillslut…
#15 men om jag verkligen, verkligen vill ha bort alla kommentarer, hur ska jag göra då?
Till min hamster har jag typ träbitar, eftersom att min mamma är allergisk. En av anledningarna till att jag inte har fått ha djur tidigare är för att mamma är allergisk. Men detta funkar jätte bra!
Det är ju tyvärr lite hårdare och kanske lite svårare att bygga gångar med, men för oss går det bra.
Har även hört om dom som har Sand som underlag till sina hamstrar. Har funderat på det åt min lilla Muffin, men eftersom hon inte alltid använder sandbadet borde det bli mycket klumpar för oss då, haha. ^.^
Live
Laugh
Love 
Jag har köpt dogmans spån och jag jag kollar alltid egenom sanden o gräver med händerna när jag byter i buren för att min Kokos inte skall behöva skada sig!!
Jag har aldrig köpt spån från zoo då jag inte har ett "bra" zoo i närheten av mig o jag vill inte släppa omkring på spån på väg hem eller så!!
Detta köper jag på ica men du kan vara damm i spånet som gör att du får lite "allergisktanfall"