Sugen på att avla
Hej, som rubriken lyder är jag riktigt sugen på att få småpluttar längre fram. Men det är just det att jag inte har någon stamtavla och vet inte säkert vad hon har för färg. Antagligen korthårig Silverdove - Men vet inte. Jag bryr mig inte om att ställa ut hamstern, men vill inte heller att bebisarna blir missbildade. Hur ska jag göra?

Mitt tips är väl att först fråga dig själv varför du vill avla? Och vad du vill avla fram?
Vill du satsa på en seriös uppfödning eller vill du "bara" ta en kull.
Om det är uppfödning du vill ha så tycker jag att du ska sätta dig in mer i avel och genetik först och främst. Och sen köpa en hamster från uppfödare med bra stamtavla i den färg och det hårlag som du vill börja med.
Att avla på en hamster utan bakgrund kan ju gå hur bra som helst. Men man har ingen koll på lifslängd på släktingar, ingen koll på sjukdomar bakåt osv.
Kan väl sammanfatta det med att man har inte så mycket koll helt enkelt:)
Hade hellre låtit hamstern hemma förbli en gosig sällskapshamster och sedan satsat på att föda upp de ungar som man vill ha.
Måste tillägga att jag sett bilder på din hamster och jag tycker hon är bedårande söt!! Verkligen. Och du kan ju alltid gå tillbaka till djuraffären och se ifall du kan få fram fler uppgifter om henne. Vet ju inte hur den djuraffären är. Många tar ju in från grossist men ibland tar de ju in från någon privatperson.
Fråga kan man ju alltid.
Tack för det bra svaret! Det hjälpte verkligen🙂
Kanske ska först och främst gå tillbaka till butiken och kolla om dom har någon information om vart hon kommer ifrån och vilka gener hon kan ha. Åker nog dit denna vecka iallfall!
Är hon från en djuraffär så anser jag att hon inte bör avlas på. Bara min synpunkt. :)
Håller med #3. Är inte värt att ta risken att föra papovan vidare, men vet ju aldrig om djuraffärerna ljuger eller inte. De har inte speciellt duktiga erfarenheter iallafall om man säger så.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 

Alltid roligt att få mer uppgifter om sitt husdjur tycker jag. Avel eller inte.
#5 Jodå självklart. :)
Men jag menade att avla zoo djur mest. 😇
Bestämt mig nu för att inte avla. Inte värt riskerna. Men tack för all hjälp!
Bra beslut 🙂
Hej, tog bort min konto ett tag men nu är jag tillbaka. Har ni lust att ta bort detta inlägg? Vill börja om på nytt :)