Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1773 ggr
Anneki
6

Uppfödare

Hej,

Idag har jag hört talats om uppfödare som tagit kullar fast det är risk för Papova!! Vad är det som händer? Det här kommer bli slutet för Guldhamster om det får fortsätta! Kanske är det dags att höja åldersgränsen för att bli uppfödare? Vi är många vuxna som ägnar oss åt seriös uppfödning och när det sedan visar sig att ungdomar som inte är seriösa faktiskt kan förstöra hela hamsterSverige, då blir jag förbannad! :(

/Upprörd

Frida B
10

Öh, så det är bara vi ungdomar som förstör? Jahopp.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Anneki
0

Naturligtvis är det inte bara ungdomar som förstör uppfödning. Men i de fall jag känner till så råkar det vara det! Självklart gäller det inte alla, som med allt tragiskt som sker.

Emmyz
3

Tycker också det är tråkigt att se annonser (bland annat här på hif) på kull där det är risk för papova. Dock var detta av en vuxen som jag såg. Så kanske lite dumt att dra alla "ungdomar" över en kant. Men håller absolut med om att detta är sjukt irriterande att se folk som lägger ut annonser för kullar med risk för papova. Förstör för oss andra som arbetar för att försöka "få bort/minska" papovan.

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

Olivia8383
0

Nej, fy så irriterande. Jag fattar inte varför man parar två hamstrar då man vet att det kommer att vara risk för papova i kullen. Jag har faktiskt inte lagt märke till detta förän jag läste det här innlägget och nu är jag riktigt upprörd! Jag bara fatar inte hur man har samvete till det!! Jag hoppas inte att man ska sätta åldersgräns på avel bara för att vissa ungdomar gör så, för då förstör man ju för de andra ungdomarna som inte gör så. Jag tycker att man ska göra så detta är olagligt dvs. om man medvetet parar två hamstrar och det blir risk för papova i kullen så måste man böta och så får man inte avla på en viss tid. Jag vet inte riktigt hur man skulle fixa så det är olagligt bara… Det kanske går att prata med någon eller något… Aja, jag hoppas verkligen att de som gör så här får RIKTIGT dåligt samvete!

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

[Emma--]
4

Åldersgräns kommer inte spela någon roll. I de fall jag sett där någon struntat i karantän och ser lätt på saken så har det varit vuxna människor.

[RedHood]
0

Kan säga att på djuraffärer finns det en åldersgräns, du måste vara 18 gör att kunna köpa men då är det föräldrarna som köper till sitt barn. Jag har varit tvungen att göra det tidigare men nu är jag både över 18 och köper inte mer djur från djuraffär. Eller detta är bara djuraffärer jag har varit på som har den regeln.

Lojs
6

Jag tycker personligen inte ålder har med nånting att göra. Just vad angår papova så har alla olika egen "policy" och det är nog inte någon som kan göra något åt det. Man kan ju dessutom drabbas trots att man gjort sitt yttersta för Att undvika smitta, så jag önskar att vi undviker att lägga skuld på de som drabbats och som lider nog ändå. Vi i hamsterföreningen rekommenderar såklart karantän på alla djur som har någon form av risk, jag hade själv karantän förra året när bara jag själv och inga av mina djur haft kontakt med smittan innan vi visste att den fanns i Sverige. Papovan är en stor katastrof för Sveriges guldhamstrar och jag önskar att alla tar den på allra största allvar och gör vad de kan för att hindra smittspridning.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Odette
8

Håller med ovanstående, det har inget med ålder att göra. Mer individuellt från person till person hur man väljer att se på papovan och riskerna.

Det finns seriösa uppfödare under 18, lika mycket som det finns oseriösa som är över 18. Så det resonemanget tycker jag att man kan slopa på direkten. Om folk inte tar riskerna på allvar trots att de kan vara i riskzonen så törs jag nästan lova att det inte är pga att de är unga, mer att de har fått höra/inte anser att det är någon fara.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[RedHood]
0

Vill bara påpeka att jag inte menade att det har med ålder att göra utan ville bara säga till #4 #5 att det finns åldersgräns på att köpa hamster från djuraffär och är man under 18 så är det förälderns ansvar att stå för vad som händer där hemma och ta konsekvenserna samt lära sitt barn vad man ska göra. Dock händer inte detta så ofta och märkte att jag var otydlig och inte skrev med allt i min kommentar ovan. Tycker istället att det ska finnas något test man ska göra när du skaffar hamster och om du ska avla för det finns för många under 18 och över 18 dom inte bryr sig om sitt djur på rätt sätt.

[GeeGee]
0

Jag tycker i alla fall att vill man ha en högre status för hamstrar så borde det endast vara vuxna som får föda upp. Jag köper ju ex inte en renrasig hund av en flicka på 14 år liksom…det funkar ju inte, för man måste vara 18 för att få stå som ägare, försäkring mm på en hund.

Likadant borde det vara gör hamstrar, för hur duktig och smart man är ej så är man inte vuxen nog under 18 anser jag

NinjaKakan
2

och åt andra sidan så tror jag bestämt här på hif att det finns några unga riktigt duktiga och seriösta uppfödare ? Eller har jag fel ? Jag är över 22 och jag är ruskigt dåligt på allt som har med avel att göra, därför låter jag bli. Men såklart, sen finns det dom som skiter i vilket också.

Roonja
3

#11 Jo så är det absolut, det finns många i tex min ålder som är extremt duktiga på genetik och avel och är väldigt seriösa! Det beror bara på hur seriös man är, åldern har absolut inget att göra med det! 🙂

[GeeGee]
0

Jo fast om man ser till dem mest "läskiga" frågor som folk skrivit här så är det mestadels barn som skriver…och det är ju inte vad jag tycker utan det är fakta. Bara att läsa på själv.

Juliiao
2

men snälla nån? det finns personer som är under 18 som kan och vet vad dom håller på med inom avel? 

varför trycka ner dom bara för dom då inte är 18? 

menar ni då att man får mer kunskap å de bara för man är över 18?? 

och jag håller med #9

man borde få göra nått test eller nått för att få bli en GODKÄND uppfödare på hamstrar!

[GeeGee]
0

Nej det är inte alls så jag menar. Varför tror du att man inte få ta körkort när man är under 18, eller köpa på systemet innan man är 20 eller tatuera sig utan föräldrarnas tillstånd innan man är 18, eller köpa cigaretter och snus innan man är 18 osv osv osv.

Nej det är absolut inte säkert att man har mer kunskap men med ålder följer ansvar och det är i alla fall större chans samtidigt som det är så att du ej kan bli anmäld för djurplågeri eller vanvård om du är under 18 och inte fällas för det. Vilket i princip innebär att många under 18 inte förstår hur viktigt det är med vissa saker.

Du måste väll själv ha läst flera inlägg här med frågor som jag anser att en hamsterägare bör kunna INNAN de skaffar hamster…och 95 % av dem är under 18. Så är det bara, läs själv

Juliiao
0

men det är väl lite skillnad att köpa en hamster som en 11,12 åring avlat eller om man köper en från nån som är 16,17 åring avlat fram

åh ja visst det sista du skrev kan jag faktisk hålla med om!

Tildelou
0

Oj nu blir jag orolig…. Ursäkta om detta blir ot men vi letar hamster nu och jag har aldrig hört talas om denna sjukdom. Hur vet vi om det finns risk för detta? Vad är det för sjukdom? Med vänlig hälsning, Katja

Bruden-Mbuti
0

när hittades sista kända fallet?

[RedHood]
0

#17 Här hittar du information om Papova: http://hamster.ifokus.se/discussions/4f8f2297d4ebea7f42000e31-information-papova Hoppas det hjälper annars får du fråga :)

Tildelou
0

Betyder det att vi borde vänta med att köpa hamster nud å? Jag fattar ändå inte hur man ska veta om det är friska hamstrar man köper?

[RedHood]
0

#20 Beror på vart ni har tänkt att köpa er hamster. Det är ju bara guldhamstrar som blir smittade. Har ni tänkt köpa från djuraffär eller uppfödare? Sen är det också så att vissa guldhamstrar har det men det mer bara finns på dom och får någon annan guldis det så kanske den blir sjuk.

Elin-Li
0

en liten nybörjarfråga… Vad är papova? Vad menar ni med att man parar med risk för det? Hur parar man då?

// Elin-li, 

jossa5
0

#22 Papova är en jättehemsk sjukdom som smittar guldhamstrar. Det smittar via kontakt, så en annan hamster, du själv, eller dina kläder kan råka få med smittan och sedan smitta en annan hamster vidare.

Jag tror att dom menar att det är människor som inte är jättenoga med att hålla karantän på sina hamstrar, utan byter/köper utan att kolla upp så noga varifrån hamstern kommer.

Och då det nyss varit en hamster som haft (misstänkt) papova, och det är några uppfödare som lagt sin uppfödning vilande, så kan det finnas mer papova där ute. :/

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Elin-Li
0

#23 hur ser man att en hamster har det? Eller kan man görs det?

// Elin-li, 

jossa5
0

#24 Har man "tur" kan man se det. Den får fullt i blås-liknande saker på undersidan kroppen (om jag inte minns fel). Men det är inte alltid det visar sig heller. Den kan bara bli dålig och dö med tror jag. :/

Skickar med en länk från SHF så kan du läsa mer om vad Papova är. :/ Den är visst jämförbar med Parvo-viruset som hundar kan få. :/

http://www.hamsterforeningen.se/f%C3%B6reningsinfo/hapv-papova/dokument-papova-9141687

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Odette
0

I den här tråden har Tazzar's svarat väldigt bra på olika frågor om papova, även länkat till bra sidor där man kan läsa mer;

http://hamster.ifokus.se/discussions/51d98adcce12c40d54000e33-papova

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_