Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4562 ggr
Frosstis
1

Långa tänder

Min hampiskille har så långa tänder och jag vet inte vad jag ska göra! Det påverkar inte honom utan mest mig, eftersom när jag har han i handen så kommer han oftast åt med tänderna så de liksom skrapar i handflatan. Och nu när han är i fåtöljen med mig och går bredvid mina ben så kommer hans tänder åt hela tiden och det sticks ju.

Han är inte så galen i att bita i kartonger osv, men vad ska jag ge honom? Kan verkligen ex knäckebröd slipa ner hans tänder så pass mycket?

goldenhamsters
0

Här är en bild på normalt långa tänder på en guldhamster:

tabortsen-014.jpg

Släng in hårda fruktkvistar, hårda morötter, mjukt hö m.m. Blir de för långa får du väl klippa ner dem hos veterinären, men det behövs nog inte om han äter normalt.

Lycka till :)

Mvh Alicia.

Frosstis
0

#1 Tack för bilden. Jag kollar de senare för han sover nu, men han går med munnen öppen och det gjorde inte min förra hamster.

Ellenwik
0

Har givit min hamster tuggpinnar (egentligen till hundar, men de funkar till hamstrar!) Annars kan man ge jordnötter med skal. Då får de använda tänderna och jobba med att öppna skalet. Hoppas det går bra med tänderna! :)

BlommaHälsningar från oss Blomma

Rebornbabyn
0

#3 Vilka sorters tuggpinnar kan man ge? Har du bild på förpackningen?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Frosstis
0

#3 Okaj, jag får se om vi har med oss några tuggben hit, annars får jag vänta tills vi kommer hem .Tack ^^

Klarar_Hogberg
0

Det finns en jättebra hundgodis som också funkar för hamstrar. Det är en liten grön alligator godis som finns att köpa på Sofo'r pets i lösvikt. Det är värt ett försök, hamstrar typ älskar dom. :)

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Silverlight
0

Tipsar om att ge han grenar och tuggpinnar. Det är bra för att slipa ner hamsterns tänder :)

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

Smulan80
0

Finn Crisp är hårdare än "vanligt knäckebröd". Borde hjälpa till också med "trimningen" av tänderna.

[GeeGee]
0

Alltså om han har så långa tänder att han måste ha munnen öppen! Då ska du gå till veterinären för då har han det faktiskt jobbigt, utan att du ser det =/

Anna4077
0

Tror också veterinären kan hjälpa dig. Beror väl mest om han har ont av det. Annars kanske man kan avvakta lite och se om pinnar osv hjälper.

Anna och taxen Max

Silverlight
0

Hur länga tänder har han? Är de myclet för långa? Fick uppfattningen av att de var lite för långa men är de mycket för långa kan man behöva uppsöka veterinär och klippa de.

Anna4077
0

#11 fick samma uppfattning. Fast dom kanske har några super råd via telefon. Fast om dom var så långa att han hade ont av det eller inte kunde äta hade nog Paulina redan varit hos veterinären :)

Anna och taxen Max

Silverlight
0

#12 Ja, det tror jag med. :)

Frosstis
0

Nejdå, de är inte jättelånga. Som jag sa i TS så är det ingenting som störs utav honom, och han har inte munnen helt öppen, haha. Utan det är någon millimeter som är öppen, så det är därför jag oroar mig lite. Men ska prova ge honom det ni sagt! Han äter normalt och har stor aptit, precis som vanligt ;)

Ellenwik
0

#4 Köpte ett par tuggpinnar på Arken zoo. Pinnarna säljs på hundavdelningen styckvis. Om du kikar där hittar du säkert något bra till din hamster! :)

BlommaHälsningar från oss Blomma

Gizzmo,Cinderella,Tingeling
0

Min hamster hade jättelånga tänder så det växte asså ut utanför munnen! Han störde sig inte på det men jag tyckte synd om honom! Jag tog en sten jag tvättat och kokat och allt möjligt med och satte in till honom och nyfiken som han var gick han fram och började bita på den och vips efter några dagar var de normal långa! Så mitt tips är en sten!

Frosstis
0

#16 Han äter inte på stenar.. han får snarare kloproblem av de, hade satt in en tegelsten för han hade långa klor och ett finger blev uppsvullet och klon blev irriterad. så jag sätter inte in en sten igen. men taack ändå :)

Sakura88
0

Om du väl får börja klippa tänderna hos veterinären så kommer ni få fortsetta göra det 1 gång i veckan eller varannan. Fick göra det på en av mina dvärgar jag hade innan, ingen trevlig upplevelse. (Detta fastän vi hade mängder med tuggsaker åt honom)

Deras tänder växer ju konstant hela tiden, därför är det jätte viktigt att man har koll på dom, dom kan annars växa upp i hjärnan, göra att hamstern inte kan äta ordentligt osv)  Kollar mina små minst varannan dag. För att få honom att tugga sten, kan du gnugga en mandel/ annan nöt, mot stenen så den "smakar gott" :D …

Rebornbabyn
0

#6 Sånt har jag sett. Säker på att det inte finns några farliga ämnen för hamstrar i dem? =)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Klarar_Hogberg
0

#19 aa, dom är helt säkra, så länge man inte ger dom för ofta så är det okej. Jag tipsar om typ 2st små två gngr i månaden. :)

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Anna4077
0

#18 din dvärg kanske inte gillade att bita på saker och där med inte sliter ner tänderna. Inget som säger att det är så med alla. Vissa är ju lite knepiga iallafall är min det :p

Anna och taxen Max

Sakura88
0

#21 tror han var den kräsenaste hamstern i världen, ratade det mesta :P

Anna4077
0

Hehe ja dom är så roliga :) det kan ju förklara tänderna :)

Anna och taxen Max