Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 707 ggr
xcandygirl
0

Allmänt tråkig?? hjälp!

Jag köpte min hamster i mitten av mars det här året, och enda från dag ett har jag vetat att han inte är som andra hamstrar som jag har haft.

Jag har försökt att få han tam ända sedan jag fick han, men det har bara inte gått! Efter ett tag gav jag ju upp såklart. Just nu är han inte direkt rädd för mig.

Jag kan klappa på honom osv, men han lixom vänder magen mot mig och är mer nervös över  att jag ska göra något. När han var som tamast satt han bara stilla i handen om man hade handen i/över buren. Tar man bort handen därifrån börjar han springa som en tok och hoppar osv.
Får han inte som han vill i det stadiet börjar han bitas.

Är det någon som har tips på hur jag kan göra för att få han mer som vanligt?:/

I buren har han i princip enbart två saker som han gör hela tiden: springa i hjulet och sova. Imellanåt fyller han kinderna innan han går in i sitt hus.

Jag har försökt att aktivera han med annat. Nu tog jag bort huset och gav han tunn kartong och lite toapapper att bygga bo med, men inget har hänt.

Är han one of a kind eller kan vissa hamstrar vara så? :o Minns att jag hade en när jag var yngre som var i princip likadan som denhär token :)

Cafesinner
0

- Ta bort hjulet och berika buren med annat istället (försök). 
- Väck honom aldrig, utan låt honom komma ut själv.
- Låt honom ha sitt bo ifred, för just boet är en väldig trygghet för dem. 
- Börja i stadier. Sitt lugnt bredvid buren, kanske med handen i den. Typ när du ser på TV eller något. Prata lugnt med honom så han vänjer sig vid din röst.
- När du ger honom mat, försök ge från handen. Om det är en bitsk hamster kan du istället typ, inte ge maten för än han varit framme och nosat på dig tex. Sedan lägga den på "marken". Minskar risken att han förknippar din hand med något ätbart.
- Vissa hamstrar tycker inte alls om att bli klappade. En del, min till exempel, tycker det är okej om man strycker lite lätt med fingret över "överdelen" av kroppen, men försöker man med mer så slinker de undan som små ormar. 
- Det du beskriver som att han vänder magen till gör mina när de är nyvakna och förvirrade/chockade. Det kan vara så att han helt enkelt inte är beredd eller förstår riktigt vem du är / vad du vill. Börja alltid med att låta honom nosa på dig, sedan rör försiktigt vid honom, sedan se om det är okej att stryka honom lite över ryggen. Och som sagt det borde bli bättre efter ett tag om du gör dessa övriga steg först. 
- Rösten är som sagt väldigt viktig. Att få djuret att förknippa din röst med något bra. Prata mycket med honom när du gör bra saker som att tex ge mat eller nya roliga saker i buren. 
- Slutligen, låt honom motionera utanför buren i ett säkert (!) rum. Chansen finns att han är lugnare överlag när han fått göra av med energi. Mina är alltid mer "gosvilliga" och nöjda efteråt. Det minskar även överaktiviteten/hyperbeteendet i buren.

xcandygirl
0

Han kan ta mat ifrån handen, senast idag matade jag honom med frön.
Saken är den att jag har haft flera hamstrar i mina år, och dom har inte varit såhär svåra som han jag har nu :/

Jag är ofta och pillar i buren osv, och rösten använder jag hela tiden av vana, med alla våra djur. ;)

Jag har haft buren i en del av huset där min familj ofta är, men har på senare tid flyttat in han på mitt rum.

Saken är den att han behöver inte vara nyvaken när han vänder magen till, igår satt jag uppe till tolv (datanörd som jag är🙂) och klappade på honom lite till och från. Man får alltid magen. :/

Men tack för tipsen! Jag ska sätta honom i sin hamsterboll lite oftare nu och se hur de tgår. :)

Cafesinner
0

Då kanske han helt enkelt bara är sådan, alla är de olika…
Du vill inte låta honom springa ute utan boll?

MaaariaS
0

Har du badkar?Ifall du har det kan du testa att sätta dej där(utan vatten såklart 😃) och låta hamstern springa runt med dej där.Ta inte på honom om han inte håller på att ta sej ur badkaret(se till att ploppen är i och att slangen inte hänger ner i badkaret,så han kan försvinna den vägen)gör detta ofta så lär han bli tamare efter ett tag!!🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

xcandygirl
0

#3 Njäe, då försvinner han, nästan garanterat. :)

#4 Smart!! Det ska jag allt testa :D Har länge funderat på hur jag kan skapa en lekhage åt gossen :D Tack!

MaaariaS
0

#5 Vassego 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.