Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1642 ggr
NinjaKakan
0

Färghjälp med Otto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer lite bilder på Otto som blir ett år till hösten. Tog imot han från en tjej som inte ville ha han längre så han fick såklart flytta hit. Min första guldhamster och just nu har han fått flytta från sin gallerbur till en 130 l samla :) Till frågan, vilken färg är killen? Det enda förra ägaren sa var att han var en angorahamster vilket inte finns. Fluffig är han iaf, och långhårig men han känns som en dålig långhår om man kan säga så.

NinjaKakan
0

Lilleman igen

NinjaKakan
0

Lite spånig är han

nakuta
1

skulle säga svart alt silversvart bandad LH 😃

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

NinjaKakan
0

#3 såpass :) men tänkte på det med bandad, måste bandet inte sitta ihop så att säga? Det bryts ju på mitten :)

Fiona1234
2

Håller med #3 Silversvart bandad LH 😃

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

NinjaKakan
0

Sen vet jag inte om man ser på den första bilden. Men han har ju en brun fläck med på rumpan :) resten är svart\grått och vitt såklart

NinjaKakan
0

Coooolt :D värsta avancerade färgen haha :P stolt mamma

Fiona1234
0

#5 Bandet kan vara brytet också,  Silversvart bandad ( brutet ) LH  🙂 Bruna fläcken kan jag tyvärr inte svara på 🤔

NinjaKakan
0

#8 jaha trodde inte det kunde vara det faktiskt , för att då skulle det inte räknats som ja bandad. Av ren nyfikenhet, vilka färger kan man para med? Hittade inte det på hamsterföreningens sida. Dvärgar vet jag, men har bara koll på just satiner att dom inte ska paras

Fiona1234
0

Här är ett bra sätt att se vilka färger man kan para med osv. Detta är lånat från en hemsida. Jag brukar gå efter denna 🙂

Kategori 1: Vilttecknat (har INTE ee eller aa i genotypen):
Alla teckande färger, normalfärgad, cinnamon, silvergrå, rost.
Kan paras med alla andra kategorier.
**
Kategori 2: Svartbaserat** (har aa i genotypen):
svart, choklad, dove, champagne.
Kan paras med kategori 1, 2 och 4.
**
Kategori 3: Cremebaserat **(har ee i genotypen): 
creme, rö creme, caramel, koppar, sobel, bö sobel, mink, offwhite. 
Kan paras med kategori 1 och 3.
**
Kategori 4: Gul/sköldpadd **(har Toto, ToY eller ToTo i genotypen): 
Kan paras med kategori 1, 2 och 4

NinjaKakan
0

Så han tillhör kategori 1 eller 2 ? Eller jag ute och cyklar?

Zvintos
2

Även om bandet är brutet så räknas han som sagt ändå som bandad. Alla färger, teckningar och pälstyper finns i olika bra varianter. Standarden talar ju bara om hur man vill att de ska se ut, men alla följer inte standarden till punkt och pricka. 🙂 Likväl som det finns bandade med brutet band, finns det ex normalfärgade med för svag hätta, svarta som är dassiga i färgen etc.

Vad gäller den bruna fläcken så är det inte ovanligt att svarta faktiskt blir "blaskiga" i färgen och får brun nyans eller brunaktiga fläckar.

Sen vilken kategori han tillhör så är det kategori 2. Även om han är en silvervariant, så är han ju svartbaserad och det är det man går efter. 🙂 De i kategori 1 är varken svartbaserade, cremebaserade eller gulbaserade/sköldpadd.

NinjaKakan
0

Tack för en riktigt bra förklaring! :)nu förstår jag mer :)

wildalia
0

På första bilden ser han ut att vara sköldpaddsfärgad. Men en dålig sådan. Tycker att man ser rätt mkt brunt på bakdelen. I såfall skulle han vara sköldpadd/vit, bandad LH.

Zvintos
1

#14: Fast en hane kan genetiskt sett inte vara sköldpadd. 🙂 Som jag skrev så är det inte ovanligt alls att svarta (ofta heterozygota silversvarta) blir väldigt blaskiga i färgen och rentav bruna.