Koppel?
Vet nån hur man typ stickar eller tillverkar ett eget koppel till sin hamster? Jag såg nån som hade stickat ett eget men kommer inte ihåg vem det var 😭
Känns lite onödigt att köpa för 100 spänn om hon ändå inte tycker om att ha det på sig. 😛
De kan ha en sk 8-sele på sig, sök runt lite på google, det finns mycket tips på hur man kan göra en egen!
Gör en Kicki-sele vet jag 🙂 Vet inte hur enkelt det är att ha sele på en hamster, men den där borde funka om nåt!

Mvh Stephanie 

#2 Kicki sele är likadan som 8-sele! Man gör ju sådana selar till råttor och de är ju ungefär som hamstrar i kroppsform så det borde ju funka utmärkt :)
Tack så mycket för svaren! 🙂 Ska bara försöka lista ut hur jag ska göra det också 😛
#3 I know, men du hade inte skrivit när jag började skriva 😃

Mvh Stephanie 

Ha inte koppel! Hamstrar hatar det! De blir väldigt stressade osv.
Det väldigt små, så ha helst INTE koppel!
#6 Alla hamstrar hatar det inte. Jag vet flera som har hamstrar, som inte tänker på att de har koppel på sig. Det är ju därför jag inte vill köpa koppel, för om hon inte gillar att ha det på sig så kommer jag självklart inte använda det. Och då om man har köpt så har man ju typ slösat 100 kr på det
finns det till dvärghamstrar?
#8 Om man gör en 8sele väljer man storlek själv
Om man inte pallar göra en sån sele själv så är det exakt samma som utställningskoppel för vissa hundraser. Kostar 30-40 kr vanligtvis.
Googla utställningskoppel så kan ni se.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#10 Jo, men du kan ju inte köpa ett hundkoppel för att sätta på en hamster. Kopplet är ju alldeles för stort, även om det är till en liten hund.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#11 Absolut inte, finns i mindre modeller än de som säljs till hamstrar till och med. Kika i (en välsorterad) djuraffären nästa gång så ser du. Skulle kunna ta en bild för att visa men då måste jag leta reda på båda snörena och det orkar jag icke….
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Ok men endel säger att det är dujrplågeri, De ska int ebehöva sånt men gör som du vill.
Min ena hamster bet sönder kopplet (hon lever inte längre)
Min andra ville inte ha på sig det så jag sluta
Jag har sagt att jag ska testa koppel för att se om hon gillar det. Om hon inte gillar det så kommer jag självklart inte att använda kopplet. Bara för att dina hamstrar inte tyckte om koppel, betyder det inte att min hamster också är sån. 😉
Vadå "de ska inte behöva sånt men du gör som du vill" ? Dom behöver väll visst koppel, om man inte ska behöva oroa sig för att dom försvinner hela tiden!
Och om det är djurplågeri varför har du använt koppel på dina egna hamstrar då?
Hej, nu blev jag nyfiken! Hihi. 😊
Är väldigt orolig för att min lilla hamster ska försvinna, och har svårt för att våga släppa henne på golvet. Då kanske koppel kan vara något att bara "prova" en gång. 🙂
Men är lite fundersam här .. När jag såg ett koppel i djuraffären för ett par månader sen frågade jag och mamma om en dvärghamster kunde ha det. Och då skrattade kvinnan vid disken bara och sa att dvärghamstrar var försmå.
Men dom flesta här på iFokus är mycket mer erfarna tycker jag. :) Läste igenom tråden och såg att man kunde göra ett själv, och att det även skulle funka till dvärgis. Hur gör man?
Om hon tycker om det kanske jag kan tänka på att köpa det i djuraffären. :)
Live
Laugh
Love 
Här finns hur man kan göra det själv ;)
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d714e6cb9cb462221062487-sele
#16, tack så hemskt mycket! Vad för snöre ska jag använda? :)
Live
Laugh
Love 
Asso jag testade 1 gång. O mina kompisar säger att det är det o deras hamstrar gilla inte det.
Detta är DITT val , och JAG tycker koppel ska förjudas på hamstrar
Hejdå🙂
#17 det vet jag inte, själv har jag inte testat än för killen får springa i rummet hihi ^^
#19, hihi. :) Får försöka ta reda på det då. (: Men det är ett tåligt snöre och en stopp som jag behöver då? :)
Live
Laugh
Love 
#20 Ja! ;) annars kan du också fråga där för att det är jättemånga som gör såna till sina råttor 😃
bara glöm inte när du testar det att inte lägga för hårt vid halsen så att det inte stryper hamstern det finns nog en video på youtube hur man sätter på en 8-sele, hitta bara inte den nu men kan leta o se om jag hittar :P
#22, Nejdå! 😉 Hade tänkt mig att prova lite i lekhagen först så ser man nog vad som blir bra och hur populärt det blir. :)
Skulle vara super om du kunde hitta videon, har inte riktigt förstått varken hur den ska sitta eller hur jag ska göra den. Hehe .. 😊
Men tror att bara jag får hem grejerna så ska det nog bli bra. (:
Live
Laugh
Love 
Här hittade jag! :D http://www.youtube.com/watch?v=7e1jMb43UDg Hoppas att det gå bra :D sen få du jo berätta hur det blev hehe
#24, tack så mycket! ;D Ska kolla nu. :) Kommer bilder när jag har fått tag i alla sakerna. :)
Live
Laugh
Love 
Åh förstod videon jätte bra, tack för att du hittade den!
Live
Laugh
Love 
Vart köper man en snörstopp? :)
Live
Laugh
Love 
Taack Cladii17, den där videon hjälpte faktiskt mig väldigt mycket också 😃
#28, har du dvärg eller guld? ;D
Live
Laugh
Love 
#29 Jag har en guldis :-)
Men det funkar nog på dvärghamstrar också, om dom är tama. Min kompis hade en dvärg och det var lite svårt att få på kopplet för den försökte bita henne osv. Men när dom väl fick på så funkade det super bra! 🙂😛😃
#30, ah okej min dvärgis är supertam nu! 🙂
Hon brukar sova hos mig och allt möjligt, blir aldrig arg. (:
Live
Laugh
Love 
Vad ska man ha för typ av snöre? Har inte 2 m långa skosnöre, funkar typ sånt garn man stickar av?
Live
Laugh
Love 
Tänkte tipsa om den här sidan:
http://zickan.weebly.com/zickan-sele.html
Den här tjejen gör selar och säljer för 50/kr st! :) Dom har även ett litet spänne. Mejlade henne och frågade om de passade dvärghamster och det skulle dom göra. Alla djur under 1 kg, eller ngt sånt skrev hon. 😛
Live
Laugh
Love