Lite frågor om guldhamster avel :)
Hej! Jag ska kanske köpa en till guldhamster hona, som jag sedan ska para med en guldhamster hane! :) Jag har lite frågor: 1. Den eventuella pappan är creme färgad. Vilken färg borde honan vara då för att ungarna ska bli friska? (om ni förstod vad jag menade) 2. Vad rekommenderar ni för hus till en hamsterhona med ungar? Eller ska man inte ha något hus alls? 3. Jag har min hamsterhona Lola i samma rum. Hon är 1 år och 4 månader och kan därför inte få ungar. Tror ni att hon kommer att bli helt vild när ungarna föds? Jag vill inte att Lola ska känna sej utanför när inte hon kan få några ungar… 4. Är det mellan typ 5 månader till 8 månader en hamsterhona kan få ungar första gången? Eller? 5. Borde man städa buren när honan just har blivit dräktig? 6. Efter att ungarna har fötts, hur länge ska man lämna honan och ungarna ensamma? Jag menar, när kan man titta in i boet, räkna dem, fota dem, hålla i dem, etc.? Jag skulle bli så tacksam för svar! :D Med vänlig hälsning, Mimmi & Lola ❤
Med vänlig hälsning, Mimmi
1.Är pappan creme utan teckning kan du välja vilken cremebaserad färg och teckning du vill på honan. Exempelvis sobel, caramel, mink, creme etc. Du kan även para med en viltbaserad färg, typ NF eller silvergrå.
Självklart kan honan även vara svartbaserad men det är lite synd att blanda in svart i cremelinjerna eftersom det inte främjar färgerna. Dessutom kan det vara svårt att skilja en gul mot en creme i en sån kull.
2. Antingen ett större trähus på ca 20x20 eller bara en stor hög med toapapper, många honor tycker dock om att kunna "gömma" ungarna ordentligt så jag föredrar att ha ett hus. Det kan va smidigt att ha ett hus med avtagbart lock.
3. Möjligt att hon känner av ungarna och blir lite stressad, typ gnager extra mkt på gallret osv men jag har alltid haft hamstrar i samma rum och det har gått bra så jag tror inte hon kommer känna sig utanför :)
4. Ja någongång då ska hon få sin första kull, parar du en hona som är äldre än det kan hon få komplikationer vid födseln och du riskerar att förlora både hona och ungar. Många klarar att föde när de är både yngre och äldre men det är dumt att chansa!
5. Städa buren en vecka innan ungarna kommer och sedan tidigast igen när ungarna blivit 2 veckor gamla.
6. Du ska vänta tills ungarna har öppnat ögonen (ca 2 veckor) innan du plockar upp dem och fotar. När de är bebisar ska du låta dom vara ifred så mycket som möjligt. Man kan kika lite och försöka räkna dem när honan är utanför buren men rota inte runt för mycket då honan känner lukten av dig på ungarna sen. I värsta fall biter hon ihjäl dem då så du ska helst låta dom vara helt ifred den första veckan. :)
#1 Tusen tack för att du tog dej tid att svara noga på frågorna, det uppskattar jag verkligen! :) Tack! :)
Med vänlig hälsning, Mimmi
#2 Nemas problemas!