Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1351 ggr
Toffs
0

Är Tiger blind?

Jag ha börjat fundera på om min dvärghamster, Tiger har blivit blind. 😕 För igår när jag kom hem och tog ut honom (runt 12 på natten) för att testa mina nya agility hinder, då efter att jag tog ut honom så märkte jag att hanns ögon såg konstiga ut och han sprang åt fel håll hela tiden. Mitt på båda ögonen så är det en stor Grå/vit färgad fläck. Och dem fläckarna är ganska svåra att missa för dem typ "lyser" eller vad man ska säga, i vanligt lampljus inne. Jag jämförde hanns ögon med min andra dvärgis, Mulle, och hanns ser helt normala ut.

Han regerar fortfarande på om man är i närheten, stoppade in ett finger igenom gallret som jag rörde lite på, men först så gick han till fel ställen ett par gånger innan han kom fram.😕 Jag har också märkt att han typ "tittar sig" omkring och nosar runt i luften innan och medans han går.  Det vore tråkigt om han är blind, för han är endast ca. 10v gammal. 😕

Jag vet inte vad som kan ha hänt, för jag har varit borta på semester i ca. 19 dagar.

Toffs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på hur det ser ut, inte så jättebra då han har svårt att sitta still. :P

Sakura88
0

Ser ut som om han har fått grå starr. Inget mer socker!! Sockret kan utlösa gråstarr… Kanske du ska ta han till en veterinär försäkerhets skull…

JuliaSK
0

Men det är väl ingen idé att uppsöka veterinär för gråstarr? Det är vanligt att dvärgisar får det när de blir äldre, precis som att människor kan få det. Vid gråstarr är man inte direkt blind, utan ser suddigt i olika grad. Tillslut kan de bli så att de bara ser ljusskimmer. Flytta inte runt hamsterns saker i onödan, den behöver veta var den har sitt hus, mat, vatten m.m eftersom han kanske inte ser dem! Det är inte dödligt :) Hoppas det var ett ok svar!

lydia.L
0

#3 hennes hamster var ju bara 10 v så han är ju inte gammal…

Lydia & Tindra Glad

JuliaSK
0

Aj då, missade visst den informationen… Men det ser ju verkligen ut som gråstarr… Kanske har han råkat skada hornhinnan på något sätt så att starren uppstått? Eller har det i generna att få det vid ung ålder?

Toffs
0

Det kan säkert ligga i generna då han är ifrån Imazo. 😕

Jag möblerade om buren så att det blev lättare att komma åt och hitta sakerna enklare. Men idag när jag kollade på honom imorse så såg ögonen ut som vanligt, kan gråstarr försvinna, eller syns det bara på kvällarna?🤔

JuliaSK
0

Öhm, låter väldigt skumt…jag har haft dvärghamstrar med starr och det syns ju liksom hela tiden! Kanske är något annat än starr ändå? Kanske lika bra att ringa och rådfråga veterinär :)

Sakura88
0

Jag tycker du ska uppsöka en veterinär. Det kan också vara "glas ögon" han har fått. Dvs han kan ha slagit sig på ögonen och då kan det bildas ett ärr som är blå/ grått…

#3 - 5 En såpas ung hamster är inget vanligt att dem får gråstarr, det är väldigt tidigt. Om den hade varit över året så hade jag kunnat förstå.

TS  Men ta bort allt som har mycket socker i sig, tex torkad frukt så som russin och banan är rena socker bomber. För mycket socker kan leda till gråstarr och diabetes. Så han kan ha fått diabetes utan att visa så mycket.. Kolla hur mycket han dricker, äter och hur mycket han kissar.