Normal vikt?
Hej! :) Jag vägde Lola häromdan och hon vägde ca. 128 g :) Är det normalt? :) Hon är en korthårig guldhamsterhona på ca. 1 år och 2 månader :) Jag tycker att jag har läst någonstans att guldhamsterhonor väger runt 180 g… Tack för svar! :) Med vänlig hälsning, Mimmi & Lola ❤
Med vänlig hälsning, Mimmi
Är hon från djuraffären eller?
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Det varierar väldigt mycket, hade själv en hona som vägde lite drygt 130, men så har jag haft honor som vägt över 210g också, så det är väldigt individuellt, men man känner på djuren om de behöver gå upp i vikt
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
#1 Ja, det är hon :) #2 Okej, tack! :) Jag har börjat ge henne lite fetare fröer ibland, inte så ofta men ändå. ;) Tack för svaren! :)
Man ska inte gå för mycket på siffror, utan gå hellre på hennes hull. Annars finns en risk att hon blir för tjock, eller tvärt om.
Din hamsters vikt är helt normal, om hon annars har ett bra hull.
Hade hon varit från en uppfödarlinje som leder minst ett antal generationer tillbaka i tiden, så hade hon varit ganska liten, ja. Men är hon från grossistlinjer (djuraffär), så får hon vara liten. Även uppfödare kan ha grossistlinjer bakom och en mindre storlek på sina hamstrar som de tar fram. Det beror helt på hamsterns släktingar alltså.
Notera att jag säger "liten", inte smal. 🙂 Det är viktigt att veta att den höga vikten en del har på sina hamstrar inte består av enbart fett - utan hamstern som har en normalvikt på runt 200 gram är storvuxen rent kroppsmässigt.
Känns hon tunn/smal, så kan du ge henne fetare och mer mat. Annars kan du låta henne äta som förut. 🙂
Min förra, Rut vägde 155 g. Det är nog olika, du kan nog vara rätt lugn.
#4 Okej, jag ska kolla om hon har lagom hull, tack! :) #5 Tack! :)
Nu har jag en dvärghamster men jag tycker det känns väldigt svårt att veta vad som är lagom hull på en hamster. Jag har tidigare aldrig petat på en hamster och vet helt enkelt inte vad som är lagom. När jag fick honom var han liten och man kände tydligt att han var smal. Men nu när han är äldre tycker jag det känns svårare. Hur känner man när den är "för tjock" och när den är dvärghamster mysigt rund?
Anna och taxen Max
Hur mycket ska en dvärghamster ungefär väga?