Att dricka ur flaska
Min hona är uppfödd med vattenskål och jag bytte för ett tag sen till vattenflaska, men är tveksam till om hon dricker ur den. Jag har lagt in extra gurka och dyl, men kan jag lära henne på nåt sätt eller dricker hon när jag inte märker? Om hon inte gör det, hur lär jag ungarna?
Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com
Sätt en tejp på vattenflaskan så ser du ju om det försvinner vatten. Gör det det så dricker hon nog. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Dom är ju ökendjur så dom dricker inte så mycket, och så är dom små också ju. Hörde om en hamster som inte hade druckit på ett år. (Dock hade ätit gurka osv..)
Men vet hon ens var vattenflaskan finns?
När jag fick hem min hamster så började hon med att äta lite smått. Sedan hade jag råkat trycka till flaskan satt det rann på väggen av buren, så hon började slicka där. Sen banka jag lite försiktigt på flaskan och hon tog den istället. :)
Live
Laugh
Love 
ha vattenskålen under vattenflaskan
Jag lärde min hamster att dricka ur flaska för 3 veckor sedan :) se till att det är fri yta framför flaskan och så att hamstern når upp. Visa den ofta var flaskan är! Locka dit hamstern med t.ex. godis :) blöt också fingret lite och låt hamstern slicka och liksom försök visa var vattnet kom ifrån! Hoppas det går bra!
Du kan också hålla godiset precis över pipen på flaskan så att hamstern börjar slicka efter godiset men istället får vatten, om du förstår hur jag menar? :) Jag hörde när min hamster hade lärt sig eftersom det låter ganska mycket när hon dricker ur den då kulan slår. Tog mig 3 dagar med träning så förstod hon sen!