Hjälp - stopp i vattenflaskan!
Hej! Jag har precis börjat använda vattenflaska åt min hamster (och hon dricker jätteduktigt). Problemet är att det blir stopp och absolut inget vatten kommer igenom hur mycket man än rör kulan! Först trodde jag att det var fel på den första flaskan så jag köpte en ny, men nu 3 dagar senare har jag samma problem med den! Jag rengör den varje dag så jag förstår inte vad jag gör för fel! Jag fyller den också alltid helt full. Vad gör jag för fel? :(
De flesta flaskor har två kulor i pipen. Den bakre kulan kan ha fastnat i pipens andra ände. Har du kollat att det inte är det som hänt?
Hur vet jag om den har 2? Jag tittade igen och inget ser ut att sitta fast. Flaskan jag använder nu är av märket "classic" och den andra flaskan har märket "trixie". Men man ska fylla den full, va? Ska man göra nått annat?
Konstigt. Jag har inte haft några problem alls med min flaska. Prova att skaka flaskan och se om kulan fastnat? Har aldrig hänt mig så jag vet inte.. Jätte konstigt! Hoppas någon annan har bättre svar
Anna och taxen Max
jag använder trixie och det har aldrig hänt mig :O
har inte en anning om vad som kan ha hänt men hamstern kanske gnager väldigt mycket på den längst ner eller nåt så att metallen böjs in lite så att kulan fastnar? jag har int en anning!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#2 Skruva loss korken som pipen sitter i och kolla innanför, det är där inne den andra kulan kan fastna.
Du vet hur det ser ut när en flaska hänger normalt, i änden av pipen sitter kulan. I den andra änden av pipen som sitter inne i flaskan kan kula nr 2 fastna, då pipen inte alltid är så fint rundad på den sidan som på den yttersta sidan.
Alla flaskor med en pip som har kulor, har två kulor, den innersta är för att tynga ner den yttersta kulan så den inte släpper och vattnet åker ut.
(Sedan finns det flaskor med pip av annan sort, men jag tror inte att du har någon av dem, om det är de märkena som du har.
Om det beror på att kulan fastnar, så brukar den fastna när man byter vatten. Vattnet som hamstern får i sig då är vatten som hamnat i pipen vid sköljningen, men när hamstern druckit upp det så är det stopp.
Prova att ruska om vattenflaskan rejält nästa gång det händer att vattnet slutar att komma. 🙂
#5 Tack :) nu fick vi alla veta mer. Har funderat på hur dom funkar men inte direkt orkat kolla in på det. Väldigt bra och informativt inlägg :)
Anna och taxen Max
Okej, tack! Ska prova! :) Men liksom det har hänt mig 4ggr nu på 2 veckor med 2 olika flaskor! Jag har heller aldrig sett att hon gnagit på den, så det borde inte vara felet… Men kan jag kanske skaka flaskan varje gång jag fyllt på vatten, för att vara på den säkra sidan?
Jag har slutat helt med dom klassiska kul-vattenflaskorna dom gör ändå inget annat än läcker eller blir stopp i..
Jag kör med en liten plast flaska som har en gummi propp med en glas pip (liknande pip som på vanliga flaskor, fast utan kulor i och gjord i glas) fungerar toppen toppen, läker inget alls, samt vattnet kommer som det ska. Och hamstern behöver inte kämpa för att dricka (dom kan tröttna rätt fort på att hålla på med kulorna) och den är jätte lätt att få ren :3 …
Påminner lite om gammeldags-flaskorna man hade förr. Dom verkar vara vanliga här i Japan.
Pröva att inte fylla den fullt? Förut när jag fyllde den fullt fick jag problem. Tror det har att göra med att det inte finns någon luft. Jag lämnar alltid lite. :)
Okej tack! Ska prova det också! :)
Du behöver nog inte fylla den fullt, förresten. Man byter ju ändå vatten 1/2 ggr per dag :)