Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1023 ggr
[ErikP]1
1

Ta en kull på guldhamster?

Hej!

Vi (Familjen) har köpt en guldhamster som heter Amalia!

Amalia har fint temprament och riktigt handtam. Eftersom Amalia är snart 1 år så vill vi gärna ha några hamstrar bebisa som har lika fint temprament som henne. Vi har i tankarna att ta en kull med henne och hitta en hane som då även har ett bra temprament.

Vi undrar då om detta är en bra/dålig idè?

Ifall detta är en bra idè så kommer  jag självklart ta extra hand om henne och bebisarna den första veckan så dom inte störs. Jag har ledigt 2 månader tills jag börjar på jobbet igen. Så varje dag (Förutom 1-2 veckan) kommer jag pyssla med dom ca 1-3 timmar om dagen!

mvh

Starfall
3

Tyvärr är det ingen bra idé då honan är för gammal för att få ungar. 5 månader är en lagom ålder för första kullen. Detta på grund av att bäckenbenet stelnar med tiden vilket ökar risken för förlossningskomplikationer som kan gå riktigt illa för både honan och ungarna. Honorna brukar även bli sterila när dom är omkring ett år gamla. Så det kan till och med hända att Amalia redan är steril. Eloge till dig att du frågar om råd innan du tar en kull, jättebra! Men som sagt, Amalia är inte lämpad till avel pga åldern. Mvh Carro :)

[ErikP]1
1

Okej, Så synd! :(

Starfall
0

Ja, det förstår jag att du tycker. Jag hade en underbar hamsterhane för några år sedan och jag ångrar nu att jag inte har någon avkomma efter honom. Så jag förstår hur det känns.

Emel
2

Förstår också hur det känns. Hade den bästa hamstern någonsin, har haft och träffat många hamstrar men ingen som honom. Tog dock en kull på honom och hade tänkt spara ett litet barn här hemma men precis  då så skulle min bästa djurkompis flytta långt iväg ganska plötsligt och 7 (!) nya hamstrar flyttade in här. Som jag dock gjorde mig av med efter nån månad.

Fick lite "panik" (haha) och sålde alla ungar. 4 st till en liten djuraffär där ägaren föder upp egna hamstrar och är väldigt kunnig och mån om djuren och var de hamnar. Ångade mig så sjukt mycket att jag inte behöll nån, var faktiskt ganska ledsen länge över det… Han jag skulle behålla var såå fin och nyfiken.

3,5 år senare kikade in i affären och kollade på hamstrarna så jag och tanten började prata och jag sa att jag var här och sålde några ungar. Då sa hon att hon sparade en hane från den kullen och avlat vidare på honom. Visar sig att hamsterkullen som precis placerats i affären var släkt med Min bästa hamster någonsin några generationer tillbaka. Fanns bara 2 hanar, en nf och en svart. Kände direkt att nfen var lik sin släkting på nåt sätt så "impulsköpte" honom dirr. Hade ändå alla hamstersaker hemma.

Seriöst han är såå lik Obris… Dock så var hans ligg också en skönhet med grym personlighet!

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[ErikP]1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Amalia när vi köpte henne! Hon var inte så handtam när bilden togs ( därav vantarna)