Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1039 ggr
[amandaegervall]
0

Skadad invärtes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa jävla katter…
Min bror hittade min lilla dvärghamster skrikandes av skräck bakom en låda i köket imorse. Någon av våra katter har alltså lyckats bära ner stackars Chili och lekt runt med honom i köket så han var alldeles vettskrämd. Det var tur att min lillebror hittade honom när han fortfarande var vid liv.
Nu är han väldigt slö och ligger mest bara i sitt hus och sover. Han brukar vara pigg och alert och vilja upp i handen så fort man stoppar ner den. Men nu reagerar han knappt när jag tar bort huset som han sover i.
Kan detta bero på några slags invärtes skador som han fått då katten bärde honom? Eller kan det vara så att han bara är utmattad? Någon som har några erfarenheter av detta?  :( Vet ju också att smådjur kan dö av chock så är väldigt orolig att detta är slutet för mitt lilla hjärta…

Linda3046
0

Kan vara chock och/eller utmattning. Är nog bara en veterinär som kan ta reda på om han har invändiga skador, men frågan är bara om dom ens kan göra något åt det eller om det bara är avlivning som gäller? :/ Håller tummarna att han är oskadd!

Frosstis
0

Han kan vara i chock. Låt honom återhämta sig i ett dygn och se hur han mår imorgon. Stör honom ingenting och låt honom vara i ett rum dit ingen kommer så ofta ex badrummet. Se till att säkra buren riktigt noga nu efter olyckan.

Krya på bebsin ♥

ElviraNym
0

Jag tror att han är i chock och utmattad. Låt honom vila som dom andra säger. Jag tror att han kommer återhämta sig lite allt eftersom. Men ta det lungt med honom och låt honom vara i fred. Men om du  tror att det är invärtes skador så kan du alltis åka till en veterinär för att vara säker eller kolla lite på bajset som han bajsar. Om det är blod i det så har han ju en skada någonstans i kroppen men det är ju inte säkert att det blöder. Men han kan ju vara skadad ändå där ( utan att det blöder ). Men om han inte blir bättre så åk till en veterinär.

Med vänliga hälsningar,
Elvira

[amandaegervall]
0

Han har vilat flera timmar nu men det är fortfarande inte bättre… Vet inte om han överlever natten. :'( Min älskade lilla bebis, det här är så hemskt. Vet inte vad jag ska göra :(

Sakura88
0

Jag hade åkt till en veterinär antingen nu på natten eller direkt på morgonen. Och be dom undersöka honom…

Annars kan han gå en mycket långsam och plågsam död till mötes..

MoaL
1

Jag tror att det är stress och chock och skulle rekommendera vila och ostördhet. Hamstrar tål ändå hyfsat mycket rent fysiskt, så inre blödningar känns inte som något som ligger högst upp på listan att oroa sig för, inte så länge hamstern var vid medvetande, skrek och satt gömd bakom en låda när han hittades.

Stressen i sig är dock alldeles tillräcklig för att orsaka ett dödsfall, så jag skulle tippa att din hamsters bästa "behandling" just nu är lugn och ro. Att släpa med den till veterinären där den ska upp på undersökningsbord och pillas på av främlingar är inte lugn och ro.

Lycka till med din lilla hamster. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[amandaegervall]
0

Kan tyvärr meddela att han dog inatt. :( Ett och ett halvt år gammal blev han. Lilla gubben :'( Vila i frid Chili <3

MoaL
0

Jag beklagar verkligen. 😕 Vila i frid lilla Chili.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Rebornbabyn
0

Vad ledsamt. Sov gott älskade Chili ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Anna4077
0

nej va tråkigt :( beklagar

Anna och taxen Max

Fiona1234
0

Nej vad tråkigt ! * Styrkekramar *

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus