Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1935 ggr
jojjobojjo123
0

Olja i päls?????

hej!

har total panik, läste att det var bra med olja för hamsterpälsen men när jag smorde in min hamster med rapsolja blev pälsen alldeles tufsig och det ser ut som om han tappat massa päls. 

Är detta farligt????

Vad ska jag göra?

jossa5
1

Man ska inte smörja in hamstern om det inte behövs!
Vad du kan göra nu är att börja med att sandbada honom ordentligt för att försöka få bort så mycket olja du kan. Det kan hjälp att bara bada honom så.

Annars så måste du nog bada med en mild tvål för att få bort oljan. Det är inte bra att ha rapsolja i pälsen.
Det finns en speciell olja man kan smörja in hamstern med (det står i någon annan tråd), men bara om hamstern är uttorkad i huden. Och tar den hand om sig själv och dricker och badar i Sand så behövs det inte.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tazzar
0

#0 Om du menar att du har läst det i tråden här på iFokus där en medlem badat sin hamster - så menade vi att man ska mata hamstern med med oljan.

Ber verkligen om ursäkt över att vi inte var tydliga med det! 

Detta är tillfällen man faktiskt får bada hamstern. Så gör det, med vatten som är ett par grader varmare än kroppstempererat och en mild, oparfymerad tvål om du inte får tag på smådjurschampo.
Se därefter till att torka hamstern ytterst noggrant med handduk och hålla honom varm tills han är torr helt och hållet, vilket kan ta några timmar beroende på hans päls.

Tazzar
0

#1 Om hamstern sandbadas med olja i pälsen så finns risken att det istället bara klibbas fast en massa Sand i pälsen och blir ännu svårare att få bort.

jossa5
0

#3 Tänkte mest att sanden kommer fånga upp massa olja som sedan är lättare att ta bort direkt ut pälsen.
Och då Sand är bättre än vatten för hamstern så låter det ganska logiskt i mina öron att prova detta först

Men det kan vara som du säger, jag har inte provat, och har inte hört någon annan prova heller.
Om jag gav ett dåligt råd så ber jag givetvis om ursäkt.

Mvh,

jojjobojjo123
0

Okej, tack så jätte mycket för svaren! Problemet är att jag bara har starka tvåler och schampon, vad ska jag då göra? Finns det ett annat sätt?

Tazzar
0

#5 Är det olja på hela hamstern eller bara en mindre yta som exempelvis nacken?

jojjobojjo123
0

Asså det är på ryggen bara, det är mer en halva ryggen täkt men inte hela… Suck! Hoppas allt blir bra snart. Är oljan farlig? Jag måste ju nog vänta tills imorn då jag kan köpa hamster tvål som inte ens är helt spikat att vi åker till affären så vi får väl se…

jojjobojjo123
0

Eller vad tycker ni att jag ska göra?

Tazzar
0

#7 Ja men om det är bara lite så ta honom och torka där det finns olja med lite fuktigt (varmt vatten men inte kokhett) hushålls- eller toapapper. Därefter med torrt papper. Ta fuktigt papper igen om det inte blev bra och torka igen och gör om så tills det blir någorlunda.

Blir det inte bra kan du ta lite diskmedel, bara pyttepyttelite som knappt en droppe. I alla fall om det är Yes eller Grumme, de andra märkena har jag inte så stor koll på. Men bada bara bort det på det område där oljan har hamnat. 🙂 Och så jätteviktigt: Se till att han blir torr. Och håll honom varm tills han är helt torr. 

Nej oljan i sig är inte farlig. Men hamstern kan bli kall när den går med det i pälsen, precis som när man badar hamstern, och bli sjuk av det. Sedan blir det ganska klibbigt och "slajmigt".

jojjobojjo123
0

Jag fixar allt imorn, är så trött. Hoppas att det inte hinner bli värre tills dess…

Tazzar
1

#4 Ja det beror ju visserligen på vad det är för Sand. Har heller inte hört någon som provat så det kan ju fungera. Men just olja är väldigt fett och kan vara svårt att få bort helt. Att bada små hamstrar innebär risker, varför man inte ska göra det bara för att vilket du också säger. Men det är inte farligt om det görs på rätt sätt, bara otroligt onödigt, om det inte finns anledning till det, då hamstrar annars sköter sin päls helt själv och är känsliga för kyla och drag. 🙂 Men här kan man säga att det finns anledning.

Tazzar
0

#10 Då tycker jag att du ska be någon förälder eller eventuella syskon göra det. Jag tror inte att din hampis vill sitta hela natten med olja i pälsen bara för att du är trött. 🙂

jossa5
1

#11 Jo, absolut. Men det kan ju vara som du säger att det bara blir klumpar och svårare att få bort, så det är nog lika bra att ta vatten på en gång. Eller helst undvika sådant som kan fastna i pälsen.

Synd att Tzu-tzu-hamstrarna inte har riktig hamsterpäls, annars hade man ju kunnat prova på dom xD (Alltså, dom där små leksakshamstrarna som är så poppis)

Mvh,

Tazzar
0

#13 Annars kan man ju prova på sig själv. 😃 Lite lustig syn för ev. andra familjemedlemmar kanske!

Fiona1234
0

Groddolja kan man ha i pälsen :) Raps/Olivolja är för fet!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

jossa5
3

#14 Ahahahahaha, kan bara tänka mig hur det skulle se ut ifall jag spillde lite olja i håret, för att sedan försöka få bort det med Sand! Kanske kan prova på sambon, han har ju kort hår iaf 😂

Mvh,

Tazzar
0

#15 Vet du någon som har testat det? Tänker att oljor i pälsen ändå är lite som att man badar hamstern, och den blir kall av det? Visserligen är det väl ingen större fara om det är ett litet litet område som öron, tassar eller ett ben som blivit torrt. Men t.ex många äldre guldhamstrar brukar bli torra över nacken och ryggen vintertid, och då kanske det inte är sådär superbra att smörja in större områden med det? 🙂

#16 Haha, prova på sambon du! 😃

jojjobojjo123
0

#9 tack så otroligt mycket för alla råd du gett mig, sjukt tacksam!

nu har jag tvättat hans rygg med ytterst lite diskmedel, det har inte torkat en med det värkar som att det mesta av oljan är borta men inte allt… aja, det går nog bort snart!

nu ska han snart få sova varmt inbäddad i massa toapapper och bara mysa!!😃

Fiona1234
0

#15, Ja, men man ska ju direkt inte dränka den i det :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus