Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 614 ggr
cleia80
0

Lite orolig

Måste få fråga, ikväll när vår dräktiga hona på dag 17 var ute för att äta så tyckte jag hon såg smalare ut än innan. Hon kom även från det andra hörnet där hon byggt ett bo och inte från kartongen jag lagt dit så jag tittade snabbt i den, men såg inga ungar. Nu ikväll när hon var ute så tittade jag lite snabbt bland papperet och såg lite blod, blev orolig att hon tagit död på ungarna så jag flyttade undan lite mer och där låg minst 3 små levande. La snabbt tillbaka papperet och hoppas nu att hon inte ska ta ihjäl dem pga att jag kollat.. Kan hon göra det?? Nu när jag vet att hon fått ska hon få vara helt ifred och jag hoppas verkligen detta går bra nu!

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Tazzar
0

Grattis till bebisarna! Nej eftersom du är medveten om att man inte ska titta i tid och otid, och inte har grävt där varken innan eller efter så ska du inte behöva oroa dig.

Jag kollar själv i boet ett par timmar efter födsel då jag flyttar på bäddmaterialet som ligger ovanför. För att kolla antal och eventuella dödfödda bebisar som är bra att veta. Av 24 guldhamsterkullar har inga av mina honor reagerat negativt på det. Slappna av du. 🙂

cleia80
0

Åh vad skönt att höra! När bör jag titta närmare om det skulle vara nån dödfödd, så det inte ligger nåt och ruttnar? Eller är det inget jag behöver tänka på, kanske bättre att vänta tills de är 2 veckor och kommer ut själva? Tack för snabbt svar!

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Tazzar
1

#2 Jag brukar titta en gång om dagen efter döda bebisar (kan hända att någon går bort de första dygnen) som man kan behöva plocka bort, då brukar jag passa på att ta ett kort med, så kan man titta närmare på dem via bilden i datorn sedan utan att störa för länge i boet. 🙂 Att allt ser normalt ut med tjocka goa bebisar och mjölkrand i magarna, så behöver man inte oroa sig då man kan kolla på bilden hur länge man vill.
Att fota små hamsterbebisar råder det delade meningar om dock och man ska göra vad som känns bäst för sig själv och sina hamstrar, men så har jag alltid gjort. 🙂

Ligger det någon dödfödd där nu så kan den ligga tills imorgon, ofta brukar mammorna sätta dem åt sidan om de inte vill äta upp dem (låter jätteäckligt att de äter dödfödda men det är helt normalt, många honor gör det men vissa inte).