Hamster iFokus

Hamster

Läst 70 ggr
[plingelingping]
2026-06-05 22:51
0

Knubbisar, svällmage eller något annat???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen

Är somsagt ett bra tag sedan jag hade kull.
Har 2 stycken som är ganska runda om magen. Läst lite om svällmage, men känns som att dom redan borde dött om det varit det? Dom är 15 dagar gamla idag och pigga o glada.
Diar, äter mat och har idag börjar dricka vatten ur vattenflaskan. Springer glatt runt i buren.
Dom har varit runda sedan jag började ta upp och kolla dom för några få dagar sedan. Hittar ingenting som tyder på att dom skulle må dåligt på något vis.
Är detta något jag borde oroa mig över/kolla upp eller är dom helt enkelt bara lite knubbiga?

Tacksam för svar!

zickan
2026-07-26 20:01
0

Ser att du avslutat kontot. Men som svar tycker jag de inte ser ut som något alarmerande runda. Mer bebismage efter en ordentlig måltid. Har inte haft svällmagen men var nån i Sverige som åkte på förre året hos guldhamster. Sökte upp mer om det och de bilder jag hittade var hamstern mycket mer rund. Nästan högdräktig, ballong utseende och många bilder var mer som att det låg en ballong längre ner i magen, gav onaturligt utseende med överkroppen och huvudet normal storlek. Flesta verkade även dött inom några dagar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.