Mjölmaskar till hamstern
Hej! Jag har en fråga om vilken sorts mjölmaskar ni brukar köpa.
Jag har sett att det finns mjölmaskar man kan köpa för att mata vilda fåglar med och de brukar ha billigare liter pris. Tror ni att man kan köpa såna (alltså mjölmaskar som annonseras till fåglar) och ge till en dvärghamster? Eller är detta farligt? Olika nivåer av protein kanske?
Vilket märke av mjölmaskar brukar ni köpa i vanliga fall? :)
(Bifogar ett exempel på ett paket mjölmaskar från Zooplus)
Ofta får man tänka mer än på liter/kg- priset. Ofta är dessa förpackningar relativt stora och kommer med stor sannolikhet hinna bli dåligt innan din dvärghamster ätit upp allt (om du nu inte samtidigt tänkt använda det för matning av fåglar såklart).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Förutom det Maleficum skrev som är bra tänka på. Så ja du kan köpa lillebro mjölmask. De flesta varianter av mjölmask som säljes ligger under fågelfoder.
Ligger på ungefär samma mängd protein för ren mjölmask.
Jag kör 1kg mjölmask för att komma ner i kostnad, men jag har hamsteruppfödning och ger det som godis till mina råttor. Så det går oftast åt.
Händer att jag delar med någon annan som bor nära mig, nån gång gett bort packat i små påsar som pris till föreningens utställning att ha till extra priser.
Jag har även använt en del när jag har gjort egna godisar, bakat till djuren, och skulle jag behöva spara ett tag så gör jag röror eller kakor och fryser in. Oftast till råttorna, men ibland även för hamster. Kör på iskubformer i plast eller knäck/bullformar för att få enportioner i mindre storlekar.
Sparar några kronor när man kan köpa mycket på en gång men inte kan göra av med allt innan det kanske blir dåligt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.