Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2735 ggr
[Romek]
3/14/18, 8:26 PM

Guldhamster död (5-6 mån gammal)

Sitter här och gråter, min långhåriga bruna/choklad satin Guldhamster hona är död. Hittade henne nyss i sitt hus, hon var kall och stel så hade nog legat där ett tag, såg henne senast aktiv i morse. Men jag förstår inte vad hon kan ha dött av? Hon var ju inte gammal. Jag gav henne rå broccoli, kokta äggnudlar, rå nötfärs, gurka. Nåt de inte tål? Och hon fick ta över en annan hamsters Bur för 2 dagar sedan, en Guldhamster som jag tidigare köpt på djuraffär. Städade ur buren innan hon fick ta över den. Tacksam för svar.

Annons:
[HazelBelle]
3/14/18, 8:45 PM
#1

Oj, vad sorgligt :( Min förra guldhamster dog när hon var lite över ett år. Och hon betedde sig normalt dagen innan. Din hamster kanske fick en hjärtattack eftersom hon dog så plötsligt.

Novachan
3/14/18, 9:07 PM
#2

Åh så tråkigt! Klart man inte är beredd på att det ska hända sådär plötsligt och i tidig ålder.

Hur städade du ur den gamla buren? Hur mådde hamstern som bodde i den innan? Lever den hamstern fortfarande?

LinneaWik
3/14/18, 10:09 PM
#3

Jag beklagar sorgen! :( <3

[Romek]
3/15/18, 11:00 AM
#4

Jag städade buren genom att bara tömma den på det gamla alspånet och la i nytt, och hennes egna saker som hus, Hjul, osv. Den hamstern som bodde där innan lever, sålde honom i söndags och om han hade dött/blivit sjuk så antar jag att de nya ägarna skulle hört av sig isf. så var inget fel på honom. Men kan guldhamstrar få hjärtattack lätt? Ska man vara försiktig med vissa saker på nåt sätt?

Elsa Lundholm
3/15/18, 1:13 PM
#5

#4 du kanske skulle skura den med varmt vatten? ska man inte göra det

Elsa Lundholm
3/15/18, 1:14 PM
#6

det gör jag när samma hamster i

Annons:
Novachan
3/15/18, 2:20 PM
#7

Jag vet hur det är med hamstrar men hos möss kan de ha olika bakteriefloror i sina burar och en bakterieflora kan vara dåligt för en annan mus. För att få helt rent och bort med bakterier behöver man rengöra buren med något medel ex. såpa+vatten, rengöringsmedel, rengöringsservetter och sedan använda ytdesinfektion. Samma gäller för inredning, men man kan inte rengöra t.ex. träinredning på samma sätt. Tyggrejer som kan tvättas ska såklart också tvättas. Liksom matskål och vattenflaska diskas.

Nu blev jag nyfiken på varför du sålde en hamster?

[Romek]
3/15/18, 2:41 PM
#8

Aja, jag vet inte vad som hänt henne, men hon låg avliden ihopkrupen blundandes i sitt hus när jag hitta henne :( och såg inget konstigt på kroppen nånstans. På natten hade jag hört henne springa som en tok i sitt Hjul, kan hon kanske ramlat och slagit i huvudet typ? Jag sålde Guldhamster hanen eftersom jag bara ville ha 3 vuxna hamstrar,

Elsa Lundholm
3/15/18, 5:23 PM
#9

#8 hur kallt har du i ditt rum

UlrikaD
3/15/18, 5:55 PM
#10

Ett tips är att du skriver till uppfödaten och berättar. Om du inte redan gjort det. Många uppfödare vill veta för att hålla koll på sin linje. Väldigt tråkigt att hon dog.

Jennifer-157
3/15/18, 8:23 PM
#11

#9 Hur varmt ska man ha i rummet där hamsterburen står? Jag har fläkten på dynget runt i mitt rum, för att jag blir varm annars. Mina föräldrar klagar alltid på hur kallt det är i mitt rum, så jag satte på elementet idag, men jag kommer fortfarande ha fläkten. Jag kan ha avstängd fläkt på dagarna, men på nätterna måste den vara på.

LinneaWik
3/15/18, 8:27 PM
#12

Jag tycker du ska skriva till upfödaren om vad som hänt! Verkligen sorgligt… som sagt ;(

Novachan
3/15/18, 9:40 PM
#13

Rätta mig om jag har fel men är inte hamstrar känsliga för vind/drag? (Liksom andra smådjur)

Annons:
EmiCar
3/15/18, 10:29 PM
#14

#13 Ja, det är de.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Jennifer-157
3/15/18, 10:43 PM
#15

Jag vet att hamstrar är känsliga för vind, men hennes Bur är en Duna mini, så hon får inte in vinden från fläkten.

EmiCar
3/15/18, 10:49 PM
#16

#15 Jo det får hon ju? Det är ju galler i taket av buren.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Elsa Lundholm
3/16/18, 12:40 PM
#17

hon blir ändå kall av den kalla luften som kommer in i buren om hon inte får vindarna på sig.

AnAnd20
3/16/18, 6:01 PM
#18

Jag har för mig att hamstrar ska ha 17-23 grader varmt, men  jag kan ha fel. 

Jag tycker även att det låter konstigt att ha både fläkt och element igång om du nu tycker att det är för varmt i rummet. Tycker du att det är för varmt i resten av huset också eller är det bara i dit rum?

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Jennifer-157
3/16/18, 6:13 PM
#19

Min pappa har luftvärmepumpen på 22 grader, alltså blir det 24 grader i huset. Det är varmt i hela huset, därför har jag kallare i mitt rum. Jag hade elementet avstängt och fläkten på, men nu har jag elementet på och fläkten avstängd på dagarna. Nu har jag 22 grader i mitt rum och innan hade jag ca 17.

[Romek]
3/17/18, 1:12 PM
#20

Jag har väl minst 20 grader i mitt rum, men vet att mitt rum kan bli ganska kallt ibland, vet inte vad det beror på. Men tror inte att hon kan ha dött av det? För lägenhetens temperatur bör inte gå under 20 grader. För övrigt så var hon en väldigt aktiv/energifylld, lite orolig/stressad hamster kändes det som. Hon var mer hyper än mina andra hamstrar. Kan en hamster bli så stressad/orolig att den dör av en hjärtattack typ?

Annons:
91Marran
3/17/18, 3:42 PM
#21

#20 möss kan dö av stress. Så det kanske hamstrar med gör. Möss kan vara väldigt känsliga med stress ibland. Har aldrig stressat ihjäl en hamster dock.

Mvh
Mig

AnAnd20
3/18/18, 10:35 AM
#22

#19 Okej, det låter bra. Se bara till så att hamstern inte står där det är dragit. 🙂

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

[HamsterFan]
3/20/18, 5:28 PM
#23

Innan du stoppade in din hona hur städade du buren då? Det är viktigt att städa ur buren väldigt noga och det är väldigt bra att ta nåt städ medel (som inte är farligt) och sen göra rent alla grejerna. Gud så sorgligt. Min guldhamster Julia dog den 8 mars i år gråter fortfarande

Novachan
3/20/18, 7:24 PM
#24

#23 Har redan frågats och besvarats

[HamsterFan]
3/20/18, 7:25 PM
#25

# ok,

Upp till toppen
Annons: