Duna, galler eller vad?
Duna helt klart är det som gäller här.
Dels kan de inte gnaga galler och föra oväsen eller få pälsen runt munnen avskavd, sedan är inte dunaburarna så höga att om hamstern tar sig upp i taket, vilket de kan göra, så är det inte så långt att ramla ner vilket gör att de inte gör sig illa.
Akvarium är för tunga och otympliga, inte minst när man ska städa ur dem.

Och här tycker jag tvärtom - galler! Har en och annan duna, men de gnager de sig ofta ur ändå om de är på det humöret.) Däremot galler, där kan de ha lite mer kul, gå armgång osv i taket. Plus att det är luftigare. Så här i Hälsingeskogarna är det den klara favoriten! Men, man kan pröva sig fram, om man tycker sig ha råd att göra det, så ser man vad som passar bäst hemma hos en själv.)

Jag pendlar mellan dunaburar och akvarium. I regel är akvarium snyggare enligt mig också ser man djuret/djuren bättre. De är dock otymliga medan dunorna är hur smidiga som helst vid rengöring eller att lyfta omkring och så. Akvarium får man också trixa med vattenflaska. Gallerburar tycker jag inte alls om. De är fula, det sprätter alltid ut mer eller mindre spån eller vilket Bottenmaterial man nu har och alltför ofta börjar djuret/djuren gnaga på gallret och det är inte roligt för någon.

Nu finns det en undersökning ni gärna kan svara på här:
http://hamster.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=aff64a09-840d-475e-9613-d594e2e3253e
xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé
Själv tycker jag duna burar för att de är brra att städa och dé är lätta att inreda och att de är kattsäkra som är ett måste här hemma 
Duna! <3

jag har dunaburar till mina. fördelarna med duna är att det är lätt att göra rent burarna, och så skvätter det inte ut massa spån när de gräver. nackdelarna är väl att det inte alltid är så lätt att sätta fast vattenflaskan, och att det inte är lika bra luftkonditionering.
Jag har nog testat det mesta och så här tycker jag - just nu iaf *ler*
Duna (de små som är 53cm långa ungefär) - Smidiga att städa, lätta att få att smälta in i rummet men alldeles för litet för större djur än dvärghamstrar. Har provat ha de till guldar men de vantrivs verkligen i de små burarna.
Duna (de som är 72cm långa ungefär eller större) - riktigt bra burar! Dock har jag en madam som inte trivs i duna alls, inte ens de större. Fortfarande rätt lätta att rengöra.
Akvarium -stilrent, ofta gott om plats (överlägset till gerbiler!) men desto otympligare att rengöra.
Gallerbur - Egentligen inte en burtyp som jag gillar men min lilla Mina trivs bäst i just gallerbur och så länge man ser till att ha en låg modell så känns det okey. Hon blir jättestressad när hon inte kan klättra! Lätta att rengöra!
SAMLA låda 130L - stor Bur för billig peng dock tycker jag den är fruktansvärt besvärlig att rengöra, till och med värre än akvarium. Dessutom blir det väldigt instängt även med massvis med rätt stora hål i locket. Spånluften slår emot en när man öppnar den och risken är väl att hamstrarna tycker illa om luften som blir också. Däremot kanske det funkar bättre med toa-lätt i såna lådor? Själva materialet luktar ju fortfrande lite men spån luktar ju mer (tycker jag)
Jag har Duna o liknande SAMLA-låda till mina :)
Jag har lyxen att kuna testa vad som passar min hamster bäst, då jag har kvar burar från mina andra djur, så han har testat dunabur, gallerbur och akvarium och här är resultatet:
Dunabur var helt okej. Lite dålig utsyn bara (hamstrar ser inte så bra, men han brukar ändå sitta och kika ut). Ibland fick han tokryck och klättrade upp till taket, klättrade med bara framtassarna som en babian, släppte och föll ner på ryggen, sen klättrade han upp igen…
Mina möss jag haft tidigare däremot hatar dunaburar.
Gallerbur som jag är mest van vid funkar alltid. Det är kanske inte det mest idealiska till guldhamstrar, men eftersom min hamster inte klättrade i den funkade det.
Vi hade en hög kant på buren så han kunde gräva och härja utan att hälften åkte ut.
Buren ger bra ventilation och djuret kan se ut, men om man vill ha en stor rymlig gallerbur är den oftast oxå väldigt hög, vilket inte är bra för guldhamstern (och våningar är inte att tänka på).
Akvarium är klart det snyggaste (min hamster har det nu). Man kan hälla i mycket underlag som t.ex sågspån eller sand utan att det åker ut och hamstern kan kika ut genom glaset. Dock sämre ventilation (speciellt om man har lock) och jobbigare att rengöra.
Men jag tror att det är individuellt hur djuret trivs i för burtyper, det är bara att pröva sig fram=)