Annons:
Etiketthamster
Läst 676 ggr
Vevvis
2018-11-08 12:54

Par eller grupp

Hej! Min lilla vintervita som är ensam kvar nu börjar bli gammal och jag börjar så smått fundera på nästa husdjur. Då jag har en rätt stor Bur (110x45x35cm) skulle jag få plats med en grupp dvärghamstrar. Jag undrar vad de mår bäst av? Och om det är nån skillnad mellan campbell, vintervita och roborovski på just den fronten? Vilken sicialstruktur föredrar de olika dvärghamstrarna helt enkeltå Tack på förhand

Annons:
Travis D
2018-11-08 12:58
#1

Nu är inte jag proffs men är det inte lag på att man ska ha minst 2 dvärg hamstrar (att dom inte få vara ensamma?)

BicaFokus
2018-11-08 13:13
#2

#1 är inte häller proffs på dvärgar men eftersom det står att den är ensam kvar så antar jag att det funnits fler men dem har tyvärr gått bort. Som jag skrev så kan jag inte så jätte mycket om dvärgar, men måste man köpa en till hamster fast man haft två innan och den ena gått bort? Eller kan man låta den få leva ensam tills den också går bort?

Cireea
2018-11-08 17:06
#3

Enligt lag ska dvärghamstrar som Vintervit, Campbells och Roborovskis bo tillsammans med en artfrände. Dock finns det självklart lägen där individen helt enkelt inte går ihop med någon annan och då ska man inte tvinga den till det heller, anser jag. 

När det kommer till äldre djur där kompisen gått bort så får man se över läget lite tänker jag. Det är ju flera faktorer som spelar in, exempelvis hamsterns mående när kompisen gått bort eller hur pass gammal djuret är. Man får ha lite eget sunt förnuft i ett sånt läge. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
2018-11-09 02:50
#4

Jag tycker att större grupper av Roborovskis funkar bäst ihop. Alltså 4-10 stycken ungefär. När jag hade 10 tillsammans så fungerade det utan problem. Men kan vara svårt att hitta så många, eller ha pengar till det.
Men jag hade rekommenderat att ha 2-4 roborovskis i ditt akvarium. Tycker oftast de funkar bättre i grupp än i par men man får ju vara beredd på att alla kan börja bråka :) 

Har annars bara erfarenhet av hybrider och där är det otroligt individuellt hur dem fungerar i par.
Har för mig att vintervita sällan fungerar i par/grupp, men att campbells är väldigt enkla att ha i par/grupp men även dem är som robbarna att grupper håller oftast bättre ihop :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Vevvis
2018-11-09 12:24
#5

Okej tack så mycket. Jag är fullt medveten om att man inte ska ha ensam dvärgis och hon hade en kompis som gått bort. Hon har fortsatt som vanligt och har alltid varit lite av en aggrevis liten dam. Dessutom börjar hon bli väldigt gammal och det skulle vara väldigt svårt att få ihop henne med en ny unge tex. Hon trivs med mig som sällskap. Jag funderar liksom på vad som är mest naturligt för hamstrarna? Vad skulle hamstrarna må bäst av liksom, om de själva hade fått välja eller vad man ska säga?

Upp till toppen
Annons: