Skp hane?
Är det möjligt att det kan bli sköldpadds färgade hanar hos hamstrar?
Tänkte att hos katt kan det ju hända, även om det är ytterst sällsynt, så kan ju 2 foster växa samman, och det blir en steril skp han-katt.
Någon som vet?
Jag tror att det nyligen togs upp i den här tråden; Trefärgad = hona?, kika om svaret på din fråga finns där :)
Skp är könsbundet hos hamstrar och det är bara honor som kan bli skp.
jo, jag vet att det är könsbundet, men hur kan det då bli skp hanar hos katter, när det är lika könsbundet där? :)
Hahaha jadu säg det!!!
och det var svar… på? ;)
jag tänkte bara att eftersom skp existerar även hos hamster så borde det ju vara möjligt att även hanar blir skp, även om det är sällsynt.
JA hanar kan bli SKP det är mkt ovanligt men det här hänt här i Sverige på slutet av 90-talet iaf. Dessa blir dock sterila.
För att en hane ska kunna bli skp så måste den ha fått en extra X-kromosom, dvs vara XXY istället för det normala XY. Denna kromosomrubbning förekommer sällsynt hos människor (Klinefelters syndrom). Teoretiskt sett borde XXY kunna uppstå hos hanar av andra djur som könsbestäms med X- och Y-kromosomer, dvs de flesta däggdjur och då även hamstrar.
Färgen gul är könsbunden hos guldhamstrar, dvs anlaget har sitt locus på en könskromosom och inte på en autosomal kromosom. Anlaget för gult har sitt locus på X-kromosomen och om en guldhamster med två X-kromosomer (som en normal hona, vilken ju är XX) bara har ett anlag (heterozygot) blir det skp. Det orsakas av att hos djur med två X så inaktiveras ena X-kromosomen i cellen i ett visst stadium fosterutvecklingen. Hos en hamster med anlag för gult på en X-kromosom gör det att vissa cellgrupper i huden har en X-kromosom med anlag för gult och andra har det inte (dvs ett mosaikmönster med gult = skp).
Har hamstern däremot anlag för gult på bägge X-kromosomer blir det en helgul hamster (detsamma gäller om den bara har en X-kromosom som en normal hane, dvs XY).
Summa summarum: för att en guldhamsterhane ska kunna vara skp ska den ha två X-kromosomer (XXY), varav en ska ha anlag för gul färg. Det är säkerligen synnerligen ovanligt men är alltså teoretiskt möjligt.
Hehe…det blev visst en hel uppsats, men förhoppningsvis gav det svar på frågan.
Det var precis det jag var ute efter att få bekräftat ;)
Tack!
Hur vet man att det inte har förekommit sedan 90-talet?
Tänkte väl mer på dessa som hobby avlar utan att vara med i SHF har man ju ingen koll på?
#9 Eller hos grossister ;)

#7 Intressant!
Visste också att det kan förekomma hos hamstrar men nu fick man ju en förklaring till det hela, tack!
#9 Det vet man ju inte, varken hos hobbyuppfödare som inte är anslutna till SHF eller hos grossister… men det senast kända fallet som SHF vet om var då tydligen det i slutet av 90-talet.
jag har sett någonstans, att på katter, så tror jag att det var att av en miljon födda skp katter så blir det en hane av dessa.
jag kan ha fel på antalet, men hur man än vrider på det så är det ju ytterst ovanligt att det händer bland katter iaf.
jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, men det känns ju som att dokumenationen på katter världen över är ju mycket större än vad det är på hamster, därav att "mörkertalet" på hamster kanske blir större?
Edit: skp han-katter blir belagda med ett avelsförbud om jag inte är helt snurrig nu.
#7 Detta fick jag reda på av Helena Ringdahl ;-D
vad intresant.
ja då kan det alltså dyka upp skp hanar hos hamster också då.