Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 4340 ggr
jentrjenny
2016-02-06 23:00

Vaxpropp eller tumör?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla Doris… Har haft ögoninflammation, livmoderinflammation och nu nåt konstigt i örat :( Har för länge sen sett att det har varit nåt konstigt i örat men trodde det var nån missbildning från när hon va liten och blev biten i örat av sitt syskon. Men nu är det lite större. Försökte försiktigt få ut det med pincett men vågade inte dra ut det för att inte riskera att skada henne. Men den känns som en hård, torr, porös klump. Den smulades nästan sönder där jag hade pincetten. Så då borde det väl vara vaxpropp? Kan hamstrar få det? Vad ska man göra isåfall? Eller är det tumör? Men då borde den ha varit mer "köttig" och inte porös? Hon är ca ett och ett halvt år gammal, Hybrid.

Annons:
[klarabastin]
2016-02-06 23:25
#1

Min första tanke var att det var en av bruten pellets av något slag som hon råkar få in i örat😐

Majaa12
2016-02-07 01:47
#2

#1 Det tror jag inte att det är..

TS, det bästa är om du tar med henne till veterinären, dom kan avgöra vad det är och förhoppningsvis hjälpa henne 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

jentrjenny
2016-02-07 09:32
#3

Tror nog inte heller att det är en bit pellets :/ Ja veterinären vore nog det bästa… Får se om jag kan åka till smådjursveterinären i Eskilstuna, är det bara en vaxpropp är det ju inte lika akut som med livmoderinflammationen.

UlrikaD
2016-02-08 14:54
#4

Grejen med saker som växer i örat är att det trycker på trumhinnan. Blir trycket för stort spricker den och det gör ordentligt ont och hamstern får äta antibiotika ett tag. Ju äldre dom blir desto svårare har dom att återhämta sig. Är det någonting som är poröst så spolar veterinären örat och det brukar gå väldigt snabbt och lätt. Jag hade försökt åka in så snart som möjligt till en smådjurskunnig veterinär så blir det nog snabbt bra igen.

91Marran
2016-02-08 14:59
#5

#3 Har du åkt till veterinären?

Mvh
Mig

[Abbe2016]
2016-02-08 21:30
#6

#3 Vad hände med Lilla Doris ?

Annons:
Min Hamster Muffin
2016-02-08 22:12
#7

Ja vad hände?

jentrjenny
2016-02-11 17:25
#8

Ja det har dröjt lite av olika anledningar och är inte inne på iFokus så ofta. Men jag har i alla fall bokat tid hos veterinären, ska dit imorgon och får komma till den som är lite mer kunnig på gnagare så det känns väldigt bra! :)

jentrjenny
2016-02-13 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag va som sagt hos veterinären igår. Hon visste inte exakt vad det va i örat men hon trodde inte att det var en vaxpropp, kunde va en tumör, sårskorpa eller liknande. Hur som helst fick hon bort klumpen och sen sa hon att hörselgången va fri så det va ju bra!

Jag tog även upp att hon hade haft livmoderinflammation och att det fortfarande inte är helt bra (illaluktande flytningar och så). Så jag fick med mig antibiotoka i flytande form som jag kunde ge henne varje dag typ hur länge som helst.

Så nu hoppas jag att gamla tanten Doris håller sig frisk och fortsatt pigg så vi får hänga med varandra ett bra tag till <3 Doris är väldigt speciell, lite som en hund ibland. Otroligt nyfiken, följer efter handen i buren och kommer om man ropar på henne :)

(en gammal bild på Doris)

Majaa12
2016-02-13 16:25
#10

#9 Vilken tur att dom fick bort det! Hoppas att det går bättre för henne nu <3

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

UlrikaD
2016-02-13 23:36
#11

Om det var någonting som lossnade lätt var det ingen tumör. Dom behöver man skära bort. Du skrev att du inte fått antal dagar du skulle ge antibiotika utan kunde ge hur länge som helst. Stämmer väl men dom blir resistenta till slut och får hon då någon annan åkomma som man i regel ger antibiotika för så kommer denna sorten inte att fungera om hon ätit för länge. Sen om denna antibiotikan inte gett resultat inom tio dagar kan det vara värt att prova en annan sort Ibland kan man behöva testa nåt annat. Hoppas allt blir bra nu iallafall:)

jentrjenny
2016-02-14 11:40
#12

Ja det där med antibiotika resistens är jag medveten om :/ Frågade veterinären om jag skulle ge ab i 10 dagar och hon sa ja tills vidare. Och så frågade jag om jag kunde upprepa behandlingen om hennes besvär inte blivit bättre. Och då sa hon att det inte va några problem, eftersom hon är så gammal så kan man bara fortsätta att ge. Men jag tänkte börja med 10 dagar i alla fall. Tack :)

Odette
2016-02-14 13:53
#13

#12 Men oftast säger de väl att det inte är någon idé att fortsätta ge medicinen om det inte blivit bättre vid första kuren ? Då hjälper det ju inte, så varför ska man då fortsätta ge dem?
Bara en tanke..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annons:
jentrjenny
2016-02-14 17:22
#14

#13 jaa du… vet faktiskt inte men du har ju rätt i det du skriver. Funkar det inte så är det ju ingen idé att ge. Men hur mycket olika antibiotika finns det till hamstrar? (eller egentligen finns det väl inget, man får väl ab som är till för katter egentligen)

UlrikaD
2016-02-14 19:28
#15

Vet inte hur många olika sorter det finns. Men vet att det iallafall är just två olika man brukar prova.Jag har själv haft jättesjuk hamster som inte blivit särskilt mycket bättre efter antibiotika kur Men när jag däremot fick byta medicin blev det förbättring efter tre dagar. Så man ska helt klart inte förlora hoppet om det inte verkar fungera. Men som Odette skriver så finns det ju ingen anledning att fortsätta efter avslutad kur om man inte får resultat. Då förlorar man ju tid som man kan använda till att prova något annat.

Odette
2016-02-16 23:44
#16

#15 Ja men så tänker jag också, man brukar se förbättring inom ett par dagar ifall det hjälper. Men du kan ju höra med veterinären sen om det går att prova något annat, ifall det inte skulle hjälpa vill säga.
Men jag håller tummarna såklart :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Upp till toppen
Annons: