Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 424 ggr
MelissaLandin
8/14/20, 11:53 PM

Hamster parning

Hej, jag och min syster har två hamstrar, den ena är väldigt lugn, svart päls och 1 år. Den andra har lite mer energi, vit, beige, lite grå och ungefär 7 månader. Vi funderar på att para de. Vi har sökt på några sidor och alla skriver olika, någon som vet och kan berätta lite saker man bör veta allra mest och tänka på. Vi har funderat på detta länge nu.

Annons:
[Elelli]
8/15/20, 12:03 AM
#1

Ni bör inte absolut inte para eran hamstrar. Det krävs att man är ordentligt påläst och vet vad det innebär, och förstå sig på genetik och avel. Bestämmer ni er ändå för att avla på eran hamstrar så ska de ha stamtavla, har de det? Vad är syftet med en parning? Har ni plats för burar om inte hamsterungarna får nya hem? Är det guldhamstrar eller dvärghamstrar ni har? Vart är de köpta?

Chinesecrestedlover
8/15/20, 12:43 AM
#2

#0 Varför vill ni para era hamstrar? Syfte med att para just dessa hamstrar/vad har föräldrarna att erbjuda arten? Kommer de från seriös uppfödare från början eller zoobutik? Stamtavla? Vad vet ni om hälsa, livslängd osv. bakom era hamstrar? Har ni plats, tid och råd att spara ALLA ungarna om de inte går att hitta bra hem till de? Hamstrar kan få många ungar och beroende på art så kan de kräva varsin bur

Varför jag ställer alla dessa frågor är för att jag hoppas att ni verkligen tänkt igenom detta, att ni inte bara vill para era hamstrar för att ungar är söta osv. Att ni är beredda på vilket stort ansvar som följer med, att ta ungar på ett djur (oavsett art). 

Det finns redan massor med hamstrar i behov av kärleksfulla hem, det behövs inga fler. Om det bara är för att ni gillar söta ungar så snälla avstå från att avla! Om ni vill ha fler hamstrar så är det bättre att ta emot en eller flera (om ni har plats osv. eller om de är av en art som trivs ihop) omplaceringar. 

/Chinesecrestedlover

Robbo&Breton
8/15/20, 5:09 AM
#3

Det kräver så mycket mer än att läsa på några sidor, när man funderar på att börja avla. Avel är ett enormt ansvar och det är inte bara att para hur som helst. Det krävs mycket kunskap för det, man måste veta om genetik, färger, dräktighet m.m. Har de stamtavla? Om inte? Så är det meningslöst att avla på dessa djur, då man inte vet vad det kan finnas för sjukdomar och defekter bak i släkten. Djuräffärs djur bör ni inte heller avla på då de inte har en känd bakrund och ibland har problem beteende osv som inte bidrar med något bra till aveln. Planerar man avla så är det att köpa en avelshamster från en seriös uppfödare, som gäller. Då har man mycket bättre överblick om djurets bakrund och kan ge sig en uppfattning om detta djuret är bra för avel. Vad är erat mål med parningen? Vad vill ni till föra arten? För att man ska ha en bra och balnserad avel, bör man ha speciella mål för sin uppfödning och varje kull man tar. Vill ni bara para era hamstrar för att små ungar är söta? Då är det dags att tänka om. Är man intresserad av avel krävs det mycket mer än att veta hur en parning går till. En seriös uppfödare avlar för att till föra arten något bra och förbättra färger, teckningar osv. Vill ni som sagt bara avla för små söta ungar, så avstå från det. Det finns som sagt tidigare i tråden många hamstrar som söker kärleksfulla hem. Så som sagt om ni vill ta emot fler hamstrar, så är en eller flera omplaceringar (beroende på art osv)en mycket bättre lösning.

MelissaLandin
8/15/20, 3:05 PM
#4

Det är guldhamstrar, vi ville bara veta vad man behöver veta mest IFALL

Cireea
8/15/20, 3:10 PM
#5

#4 Men har dom stamtavla? 
För om dom inte har det så ska det inte komma någon kull mellan dom över huvudtaget. Det kan låta hårt men vi behöver inte fler köksavlare.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
8/15/20, 3:28 PM
#6

#4 Ok, då blir det ju ännu viktigare att ni har i så fall har plats för väldigt många och stora burar. 

En för varje unge som ni inte får sålt till ett BRA hem innan de blivit 8 veckor. Efter 8 veckor får guldhamstrar inte bo ihop (enligt lag) eftersom de kan skada varandra allvarligt, de är solitära djur = ensamlevande djur. 

Säg att er hamster får en "normalstor" kull på sådär en 10-13 ungar…då behövs alltså förutom de burar ni redan har ytterligare 10-13 stycken burar i väl tilltagen storlek. Det är nämligen inte det lättaste att få djurungar sålda till BRA hem. 

Det finns väldigt många hamstrar som behöver hem redan och många som vill skaffa hamster har för små, dåliga burar, felaktigt Hjul osv. = inte bra hem. Därmed kan ni bli stående med hela kullen själva (om ni nu inte är extremt oseriösa och säljer till vem som helst). 

Personligen tycker jag att det akvarium jag använder till en guldhamster är i minsta laget och jag skulle absolut inte ha mindre än så (tänkt skaffa större, men det har tyvärr inte blivit av ännu av olika anledningar); det är ca 100x45x45 cm (200 liter). 

Har ni plats för 10-13 stycken sådana burar eller helst större (förutom de burar ni har nu)? Om er hamster skulle få en riktigt stor kull så kan den få fler ungar…kanske upp emot 24 stycken eller så. Då blir det alltså ännu fler burar som behövs. 

Det är inte bara att para djur för att man vill…man måste vara beredd på konsekvenserna också samt ta ansvar för de ungar man "sätter till världen". 

Jag tog emot två råttor (en hona och en hane) som övergivits ihop i en liten Bur. De särades på omgående när de kommit till mig…men honan var redan dräktig. Hon fick ett gäng ungar och jag har numera inte två råttor utan åtta (hade nio men tyvärr dog mamman nyligen). Jag behöver ju dock endast ha två burar till mina eftersom råttor (till skillnad från hamstrar) är sociala varelser som vill ha kompisar. Alltså krävs det "bara" två stora burar (en hanbur och en honbur) i mitt fall.  

Jag var beredd på och förberedd på att spara alla ungarna (för jag ville inte att de skulle hamna i dåliga hem/omplaceras flera gånger)…är ni? 

/Chinesecrestedlover

Annons:
Cireea
8/15/20, 3:39 PM
#7

En gång när jag hade flera kullar samtidigt blev jag sittande med runt 11 ungar långt efter 8 veckor. Det var alltså ELVA extraburar med allt vad det innebar: inredning, Foder och Bottenmaterial. Har ni plats och tid för det? Har ni råd? 

Sedan vet jag en som vars hona blev akut sjuk under tiden hon hade kull, det kostade honom över 5000:- att åka till veterinären och få hjälp. 

Sedan har vi aspekten med stamtavla, vilket är en fruktansvärt viktig del. 
Att avla på djur utan stamtavla är egoistiskt och oetiskt i min mening. Det låter hårt, men det är sanningen. Man har ingen aning om vad djuren bär på för sjukdomar eller genetiska defekter. Man har heller ingen koll på hur mycket inavel det ligger bakom individerna, vilket kan spela en avgörande roll. 

Det finns så fruktansvärt mycket köksavlare där ute redan, vi behöver inte fler som sätter kullar till världen utan att ta det seriöst. Man tar avel seriöst först när man köper in djur med dokumenterad bakgrund där man har ett mål med det man gör.  

Det blir lätt hårt i sådana här diskussioner, men det är ett väldigt känsligt ämne för många av oss. Vi värnar om djuren och om etisk avel, vi är dessutom många uppfödare här inne som jobbar hårt för att främja arterna och lägger ner mycket tid, pengar och kärlek på vår avel. 

Köksavel blir nästan lite som ett slag i ansiktet när man jobbar hårt med sin avel och så kommer folk och sätter oplanerade och oseriösa kullar till världen, åtminstone känner jag så.😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Robbo&Breton
8/15/20, 4:00 PM
#8

Instämmer med dig Cireea. Mycket bra skrivet!

Upp till toppen
Annons: