Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 447 ggr
Cicci123
2020-03-28 14:40

Orolig för min hamster

Hej, jag har köpt min hamster för 3 dagar sen. Hon gömmer sig hela tiden i sitt lilla hus och kommer bara ut när jag inte är hemma. Det kan ja se då toan är använd och de ligger Sand från sandbadet utanför. Jag var nyfiken igår och hon blev jätte rädd för mig. Har så mkt skuldkänslor och förstår att hon är rädd. Undrar bara om hon alltid kommer vara rädd eller när hon kommer börja röra sig mer i buren. Vet att dem är natt djur men hon är inte ute så mycket på natten. Känns som att hon är för rädd för att hämta mat oså så jag brukar lägga lite utanför huset. Har jag sabbat kontakten med henne helt eller måste jag bara vänta lite längre?

Annons:
planetkladd
2020-03-28 14:55
#1

det är väldigt olika när hamstern vågar ta sig fram. min dvärg var framme nästan direkt och ville upp i handen, medan min guld tog nästan en vecka på sig tills ens jag fick klappa honom. jag skulle inte lägga maten vid huset utan testa att sprida ut den över hela buren. det ger ju krabaten lite utmaning och så kanske hon kommer ut mer för hon måste hämta mat. i början kan du också testa att sitta vid buren när hon är vaken men inte framme och läsa eller prata med henne, då kan hon bli van med din röst

hamstercutie
2020-03-28 16:07
#2

Min dvärg har jag haft i ca 2 veckor och den var också väldigt rädd i början. Sen började den komma fram mer och mer.

Cireea
2020-03-28 16:48
#3

Var kommer din hamster ifrån? 

Som #1 är inne på så är det bra om du sprider ut maten så hamstern får söka maten, precis som i naturen. 

Du har bara haft hamstern hemma i tre dagar, det är en väldigt kort tid. Låt hamstern landa och komma till ro. Börja sedan prata vid buren till att börja med så hamstern lär känna din röst. Sedan kan du börja ge lägga ner handen med mat i buren, även om hamstern inte tar det så lägger du maten precis där du haft handen. Till slut kommer hamstern förknippa din hand med något positivt. 

Ha tålamod!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: