Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 571 ggr
Wella
2020-02-28 01:48

Blanda eget foder till dvärghamster

Jag har nu testat de flesta foderblandningar jag hittat till vår hamster. Hon är kräsen och vägrar äta 2/3 av fodret! Allt pelletsliknande ratar hon tex. Hon äter typ frön, havre och mjölmaskar. Allt annat lämnar hon. Tänkte om man kan blanda eget Foder som innehåller det hon faktiskt äter? Vad i fodret är viktigast att hon får?

Annons:
91Marran
2020-02-28 10:36
#1

Ta ett xcellark eller vad det heter. Sen tar du och lägger in alla ingredienser. Sen ser du till att det blir rätt med fibrer, fett, kolhydrater och proteiner. Sen gör du en kalkylering med att räkna ut hur mycket du ska ta av varje ingrediens för att få rätt antal fibrer, fett, kolhydrater och proteiner. Kanske lättare sagt än gjort. Men jag tycker att det är smidigt. När man blandar själv är det viktigast att räkna i gram istället för att mäta i centiliter. En centiliter kan skilja en del i mängd beroende på att det kan vara olika på vad som är en full centiliteriliter eller inte. Jag räknar inte med jämna gram utan med decimaler. Du får testa dig fram hur du räknar ut värdena.

Mvh
Mig

Cireea
2020-02-28 13:26
#2

Har du även testat Bunny Dvärghamsterdröm expert? 

Att blanda eget är otroligt svårt om man inte är insatt i näringslära. Alla delar måste finnas på plats i rätt mängd så att hamstern får i sig allt den behöver.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-02-29 01:37
#3

Ok, visste inte att det var så svårt med Foder, är van vid kaniner som har lite enklare behov :-) Men då ger jag mig inte på att blanda själv! Grejen är också att fodret får inte innehålla jordnötter, då en i familjen är våldsamt allergisk mot jordnötter. De flesta blandningar innehåller tyvärr jordnötter. Bunny dvärghamsterdröm verkar perfekt, men den har jag bara hittat på zooplus, och där måste man betala direkt över nätet. Vet ni om den finns att få tag på det någon annanstans?

Cireea
2020-02-29 14:24
#4

#3 Du kan kolla med djuraffärer i din närhet om dom kan beställa in det. 
Tror dock att det endast går beställa tyvärr 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-03-01 00:20
#5

Det ska jag kolla med de! Tack!

Upp till toppen
Annons: