Annons:
Etiketthamster
Läst 547 ggr
[goldiehamham]
2020-02-24 15:50

Hamster kissar där hon sover och äter?

Hejsan! Relativt ny hamstermamma som försöker lära om all felaktig information hon hade tillgång till när hon hade hamstrar som 10-åring. Jag tog över mitt syskons guldhamster (hona, 14-15 månader) för cirka 4 dagar sen, men vi är redan bekanta så hittills har hon varit ganska lugn med att man småstädar lite här och där. Jag bestämde mig för att kika i hennes hus idag, och insåg att hon gräver sig ner till botten, under allt Bottenmaterial (carefresh och några servettstrimlor) och kissar där. Hon använder även enbart huset som toalett vad jag kan se, det har flera rum och jag tror faktiskt att det var kiss i varenda rum, till och med där hon sover och äter. Hon har två sandlådor att bada i, men hon använde dem bara första kvällen hon var här så jag är lite orolig att hon kommer bli sjuk om hon fortsätter kissa där hon sover och inte blir helt ren. Jag har buren delad i två Bottenmaterial, lite grundare alspån på en sida och ganska djupt med carefresh på sidan som huset är på, så jag provade att ha ner alspån i botten under carefresh nu när jag städade det lite så att hon har mer att gräva i inuti huset, men jag hör hur hon redan grävt sig ner till burgolvet igen.

Bör jag vara orolig, finns det nåt jag kan göra för att göra situationen trevligare för alla involverade? 

Tackar för svar! 

 (Buren är ca 75x45, men jag ska köpa en större till nästa gång det är dags att städa ur buren helt)

En liten Lucy-bild för att hon är så jäkla söt! :)

Annons:
taxarärbäst
2020-02-24 17:01
#1

Jag kan inget om hamstrar men jäklar vilken sötnos du har!

Cosmonautens
2020-02-24 17:37
#2

Hamstrar brukar gilla att kissa i hus, det är ganska naturligt. Hur stora är sandbaden? Den på bilden ser relativt liten ut, det kan vara så att hon ej vågar kissa i en riktig toalett, utan väljer att kissa där hon känner sig trygg. En stor kiss låda/sandlåda med tak över kanske?

[goldiehamham]
2020-02-24 20:36
#3

#1 Haha, Jag håller med! Hon är en trevlig liten dam 😃

#2 Hennes sandbad är ungefär den storleken, med den andra lite större med ett tak över (en sån där böjbar träbro), dock måste hon gå en bit från huset för att komma åt det.. På grund av hennes ålder kanske det vore en idé att försöka hitta ett bad som får plats i ett av rummen i huset? Hon har redan börjat visa några milda ålderstecken, så det skulle inte förvåna mig om hon ligger där och tänker "inte tusan orkar jag gå UT på toa!" 😴

Upp till toppen
Annons: