Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1825 ggr
Wella
2020-02-04 22:18

Aggressiv hamster ☹

Vi skaffade en dvärghamster för ett par veckor sedan. Första dagarna gick det bra, hon var rätt social, och hoppade upp i ens hand, och lät sig hållas utan problem. Sen blev hon argare. Det började med att hon fräste och gjorde utfall när jag ställde tillbaka hennes sandlåda efter att ha bytt sanden. Ett par dagar senare när jag skulle ge henne mat, bet hon mig i fingret så att det blödde. Nu är det så illa att när hon går ut ur sitt hus efter att ha sovit, fräser hon direkt, och gör utfall med tänderna. Trots att ingen är där. Hon har dragit nästan allt spån i buren till huset och precis utanför ingången. Vi låter allt vara på hennes villkor, vi rör inte huset, och låter henne vara. Hon tycker mycket om banan, och nu i kväll la jag ner en pytteliten bananbit i buren. Hon gick direkt till anfall, väste och visade tänderna. Ska det vara såhär? Är detta verkligen normalt? Jag har haft hamstrar tidigare (ett antal år sedan) , men aldrig varit med om att de varit så aggressiva.

Annons:
Cireea
2020-02-05 11:40
#1

Jag undrar var du köpt hamstern? Är det från en seriös uppfödare eller från en djuraffär? 

Angående beteendet så hade jag åkt till veterinären. När en hamster förändras på det där sättet så snabbt kan det handla om att hamstern är sjuk eller har ont. Börja alltså med en kontroll hos veterinären för att se om hamstern är frisk.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-02-05 13:26
#2

Tack för svar! Vi köpte henne i en djuraffär. Förutom att hon är ilsken, så beter hon sig normalt. Hon är aktiv, klättrar, springer i hjulet, äter, dricker och gräver i sandlådan. Jag tänker att hon är rädd, men då borde hon väl varit det även de första dagarna? Jag kan kolla med veterinären.

Cireea
2020-02-05 13:32
#3

Då kan du ha svaret där, djuraffär. 
Det är lite som ett lotteri när man köper från en butik, du kan få världens mysigaste eller så får du en som är raka motsatsen. 

Efter en koll hos veterinären, om allt ser bra ut, så får ni bara försöka jobba för att bygga upp tillit. Det kan ta tid, så ha tålamod.
Det låter dock  konstigt att hon inte alls var sådär i början. Kanske var det något som skrämde henne? Något ljud eller lukt? 

Det kan hända att ni fått en hamster som inte kommer bli riktigt tam. Jag säger inte att det är så, men tänker att det kan vara bra att vara förberedd på det. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-02-05 21:16
#4

Jag har inte märkt att något särskilt skrämt henne. Hon var riktigt trevlig i djuraffären och de första dagarna hemma. Ja, jag är beredd på att hon inte kommer bli tam. Men får som du säger ha tålamod. Nu i kväll skulle jag flytta hennes Hjul lite, det stod så att det skrapade emot burväggen. Hon var då inne i sitt hus, men kom snart ut och fräste, visade tänderna, slängde sig på rygg och fräste som en galning! Gång på gång.

Cireea
2020-02-05 21:43
#5

#4 Är hon likadan utanför buren? Tänker om det handlar om revir. 
Men det du skriver om att hon slänger sig på rygg tycker jag tyder på rädsla, eller eventuellt smärta.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-02-05 22:33
#6

Ja, jag får intrycket att hon är rädd. Men varför verkar hon bli mer och mer rädd allt eftersom tiden går? Vi kan inte ha henne utanför buren, eftersom det inte går att hantera henne. De första dagarna gick det att ta upp henne och hålla henne, men nu anfaller hon händerna direkt. Det enda hon gör utanför buren är att hon ibland springer runt i en sådan där genomskinlig plastboll. Den klättrar hon i frivilligt när jag sätter ner den i buren.

Annons:
Cireea
2020-02-05 22:52
#7

Men om du tar upp henne med en kopp eller liknande, eller via bollen, och sen sätter henne i en rasthage. Hur beter hon sig i rasthagen? Är hon likadan där? 

Tänker just för tanken om revirbeteende. Testa!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-02-07 00:57
#8

Hon har ingen rasthage än, den är beställd men inte kommit ännu. Hon är inte aggressiv i bollen, då nosar hon nyfiket på mina händer genom de små hålen.

Cireea
2020-02-07 11:57
#9

#8 Låter som att det kan vara revirbetingat då.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2020-02-07 14:46
#10

Hur stor är buren?

Mvh
Mig

[Theaminhamster]
2020-02-07 22:55
#11

Det tog sjukt långt tid för min hamster att bli tam typ 1,5 månad min kompis hamster blev tam efter 7 dgr men hur stor är buren,har du gjort din hamster tam asså lite så så du kan komma på Vrf din hamster är aggressiv men har inte en aning försök kolla upp lite va det kan va

Cireea
2020-02-07 23:04
#12

#11 Jag tror du missar att hamstern var sällskaplig i början men sen blev aggressiv. 

Jag tror fortfarande på att det handlar om revir, eftersom hon inte alls reagerar så i bollen utanför buren. Testa på annan plats, en tom pappkartong som är rymlig eller liknande. Se hur hon reagerar mot dig då.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Emma,tb
2020-02-08 10:08
#13

En liten fråga bara/….. Har haft fyra dvärghamstrar och alla förutom en har varit bitiga och hållit sig fast i fingret.! Jag har aldrig haft guld men om det går enligt mina planer så ska vi hämta en väldigt snart…. Hur har ni upplevt att guldhamstrar är? Är dem bitigare än dvärg? Är det bra för barn?🤗

Annons:
Solrosfröet.
2020-02-08 12:04
#14

Har en guld som varit lite bitig i början, men sedan varit helt underbar! Har 2 små syskon som hamstern också varit vänlig mot! Kul att du ska skaffa hamster. 😀.

Solrosfröet.
2020-02-08 12:05
#15

Men det är såklart olika för alla hamstrar.

Cireea
2020-02-08 12:12
#16

#13 En hamster oavsett art som är bra avlad ska inte bitas oprovocerat. Smaka om man luktar gott är en sak, men att bita och hålla fast är något annat. Har du köpt från uppfödare?  Ska du köpa guldhamster från uppfödare?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

🦛hamster
2020-02-09 00:31
#17

Hej de låter ganska konstigt att hon va tam i början eller jag min hamster va lika dan men inte agrisiv hon var snäll sen så blev hon lite surare men hon var sjuk 🦍 (min kompis hadde en agrisiv hamster här är hennes tips) om du har en sån där boll så kan du ju lägga henne i den sen kan du byta spån o breda ut de sen bytta vadd o allt anat o ge henne av sin favorit mat sen så åka till vätrinären o se att hon mår bra sen när allt är nytt så försöker du göra en ny omstart min kompis åkte bil någon minut med hamstern i transport Bur sen så gick hon o släpper hamstern i sin bur🥰lycka till

Cireea
2020-02-09 00:34
#18

#17 Absolut inget vadd till hamster, det är livsfarligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Emma,tb
2020-02-09 22:06
#19

#16 Tyvärr har alla varit från djuraffär eftersom att vi inte hade någon bra uppfödare i närheten plus oförberett köp eller vad man säger…… Det är konstigt för att dem första två vi köpte var från en djuraffär utan gallerhjul osv och med kunnig personal som kollar så att hamstern har bra ögon,bra svans, och inga andra fel. Den första var snäll i övrigt men nafsade i slutet och den andra var väldigt sur och nafsade…😒 Den första levde i 3 år och den andra i ca 1. Men dem vi har nu är från ett mindre ställe med mindre burar och utan att man vet om dem är friska osv.. den ena är helt våran är super snäll och tam, biter alldrig mig,men har hänt att han har bitit andra men är super i övrigt..den andra som är halvt min är sur, rädd, bits, och hänger kvar i fingret! Vad kan det bero på?🤗 Jag har mycket kunskap om hamstrar och vet att det b,l,a kan bero på revir, rädsla, ont, skador osv…… Guldhamstern jag hade velat köpa är från en uppfödare och den kom som skp i kullen tror jag.

Cireea
2020-02-09 22:19
#20

#19 Dålig avel kan vara en orsak till det du skriver om. 
Djur från butik kommer från dålig avel i 99% av fallen. Det är ofta inavel och det är ingen kontroll över vad för djur som används. Det resulterar i djur som kan bära på genetiska defekter, sjukdomar och ett instabilt psyke. Absolut, en hamster från djuraffär kan vara hur mysig och fantastisk som helst men det innebär inte att dom kommer från en bra avel. 
Man fokuserar helt enkelt på kvantitet och inte kvalité. 

"oförberett köp" låter som ett impulsköp. 

Även om man inte har en uppfödare runt hörnet så brukar transport alltid gå att lösa. Jag har själv köpt hamstrar från södra Sverige och fått dom upp till Norrland med hjälp av privatpersoner som tar med sig hamstern när dom reser. Jag har själv skickat hamstrar till norraste norr och allra längst söderut. Har till och med skickat hamster till Norge två gånger. Så det går att lösa bara man har tålamod och viljan. 

Stöd istället en seriös uppfödare som lägger ner så otroligt mycket energi och kärlek på sin uppfödning. Seriösa uppfödare avlar för att främja arten, för att göra nästa generation bättre än den förra. Stöd det istället för djuraffärer. Djur ska inte säljas över disk som varor, dom förtjänar så mycket mer än det. 😕

Var bor du någonstans?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
🦛hamster
2020-02-09 23:37
#21

#18 Jag vet att det är lifsfarligt själv så han jag rivet toa papper till min hamster med de va då min kompis sa o så skrev jag så hon hadde inte heller vadd men hon kan ju sagt fel men jag skulle iallafall inte ge en hamster vadd 😘

Emma,tb
2020-02-10 07:02
#22

#19 vi vet att vi inte ska köpa från djuraffären och stödja grossister men dem två första var jätte länge sen då jag inte hade mycket kunskap och viste att det fanns uppfödare. Dem som är halvt min är också min kompis och jag sa och berättade för dem att man inte ska köpa från djuraffären av olika anledningar,men dem gjorde det ändå. Den som är helt min var ett impulsköp…vi lixom fastnade vid honom.

[Theaminhamster]
2020-02-12 21:59
#23

Konstigt?

Wella
2020-02-12 22:54
#24

#10 55×39×27 cm. En mini Duna.

Wella
2020-02-12 22:58
#25

#13 Jag har haft många guldhamstrar, och de var inte bitiga. Detta är den andra dvärghamstern, har även haft en Kinesisk hamster, den var inte bitig. Därför var det lite av en överraskning att denna hamstern verkar ha ett sådant temperament.

Wella
2020-02-12 23:05
#26

Ang djuraffär. Jag kommer inte köpa hamster i djuraffär någon mer gång. Anledningen till att jag gjorde det var att jag inte hade koll på uppfödare i närheten, och att jag köpt alla tidigare hamstrar i djuraffär. På den tiden var det aldrig tal om hamsteruppfödare, "alla" köpte i djuraffär.

Wella
2020-02-19 22:09
#27

Börjar bli aningens tröttsamt att bli biten var och varannan dag när hon ska få mat, vatten, eller något i buren behöver rättas till… 😓 Hon väser och biter sig fast i ens fingrar. Det enda som funkar är att sätta ner plastbollen i buren, den fräser hon också åt, men hoppar sedan in i den. Då kan jag snabbt stänga bollen, och sen är det fritt fram att städa buren, fylla på mat etc.

Annons:
Cireea
2020-02-20 13:16
#28

#27 Jag förstår att det är jobbigt men håll ut! 
Har du möjlighet att testa en större Bur? Tänker att en mindre Bur kanske gör att hon känner sig mer "hotad" i sitt revir? Exempelvis en Samla 130? 

Jag försöker bara bolla idéer så vi kan hitta något som fungerar för er.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-02-21 04:16
#29

Tack! Uppskattar verkligen råd, tips och idéer! Vi kommer oavsett behålla henne livet ut, så länge hon är frisk. Blir hon inte tam, ja då får det vara så… Det är inte hennes fel. Men det vore ju en fördel att slippa bli biten :-/ Tror faktiskt vi har ett par Samla i förrådet, är dock inte säker på storleken. Nackdelen är ju att det blir enplan med en sådan, nu har hon ju två våningar. Fast det kanske inte spelar så stor roll?

Cireea
2020-02-21 12:01
#30

#29 Man kan fixa ett extra plan även i samlan om det är något man vill. 
Länkar till en artikel på Guldhamster iFokus som beskriver hur man göra hyllplan i samlan: 

https://guldhamster.ifokus.se/articles/587fe72e8e0e7446150001ea-sa-bygger-du-en-bur-av-samlaladan?discussions-1

En 130 liters kostar annars 189:- med lock, så det är ju ingen jättestor summa att lägga ut om det är så att det hjälper er hamster.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-02-28 01:52
#31

Vi hade en samla i förrådet, som vi testar nu. Tyvärr är det ingen som helst förändring, allt som hamnar i buren attackerar hon fortfarande med fräs och tänder. Våra händer, fröstång, vattenskål, matskål osv.

91Marran
2020-02-28 08:29
#32

Försök att komma från sidan i buren. Hamstrar är ju bytesdjur och blir rädda när man kommer rakt uppifrån.

Mvh
Mig

Cireea
2020-02-28 13:29
#33

Men utanför buren är hon inte alls såhär om jag förstått dig? 
Det låter som ett form revirbeteende.

Attackerar hon sakerna när dom kommer in eller attackerar hon även när saker bara står på sin plats helt utan anledning? 

Jag undrar hur hamstern mår av det här, måste vara otroligt stressande att hela tiden vara "på hugget".


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-02-29 01:43
#34

Hon attackerar bara föremål när de kommer in i buren. Tex när jag bytt vatten, bytt Sand eller fyllt på mat. Aldrig saker som redan finns där. Utanför buren har hon inte attackerat. Har provat att komma från sidan, men det blir ingen större skillnad.

Annons:
Cireea
2020-02-29 14:23
#35

Helt klart revirbeteende.
Har för mig att det ändå är rätt vanligt bland dvärghamstrar?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-03-01 00:18
#36

Jag har knappt någon erfarenhet av just dvärghamstrar. Guldhamster har vi haft några stycken, även om det var många år sen. En Kinesisk hamster har jag också haft, en hane. Ja, hon är väl mån om sitt revir. Extra arg blir hon om man ställer in mat etc när hon är i huset, då vaknar hon väl, och kommer ut nyvaken och förbannad. Vilket inte är konstigt, det kan en ju relatera till :-D

Cireea
2020-03-01 01:59
#37

Tycker det låter stressigt 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2020-03-03 02:42
#38

Jo, men vet inte riktigt vad mer jag kan göra? Hon måste ju få mat och vatten varje dag. Hon brukar klättra på gallret i taket samtidigt som hon biter i det, så nu köpte jag en typ hängbro av trä som man fäster i taket. Så hon kan klänga där istället. Hängde upp den medan hon var i huset, och hon kom ut och fräste och kastade sig på rygg. Har som sagt haft många hamstrar (guld iofs), men detta beteende har jag aldrig tidigare upplevt.

Cosmonautens
2020-03-03 09:40
#39

Revir beteende kan uppkomma hos just campbells, och kan väldigt ofta dyka upp hos hybrider som kommer från grossister. Egenskapen fortsätter att avlas på, då grossister ej bryr sig om temperament eller hälsa bara pengar. Att köpa hamster från djuraffär är som ett lotteri, antingen en aggressiv hamster, en sjuk hamster, en dräktig hamster eller en som är snäll. När jag var yngre och inte visste bättre köpte jag från djuraffär, hon blev den sista jag köpte från just djuraffär. Hon hade starkt revirbeteende, boxades och bet så fort det blev rörelser i buren. Men eftersom hon var så nyfiken och social så gick det lätt över med träning. Varje dag grävde jag runt i hennes spån, flyttade hennes inredning runt i buren och det hjälpte (rekommenderar att göra det när hamstern är vaken och sovit klart, störd sömn är farligt i längden). Handmatade henne, och berömde henne med solrosfrön när jag var klar. Rekommenderar att inte ha maten i en matskål, utan strö ut den, då kan hamstern tänka på annat.

Cosmonautens
2020-03-03 09:49
#40

Rekommenderar även att ej ha Hjul tills du känner henne, och mycket strö (minst 10cm). Jag hade inget Hjul till en campbell jag köpte som ej var så framåt. Fick ej någon bra kontakt med henne, så jag tog ut det föremålet som snodde hennes uppmärksamhet och då blev hon en helt annan hamster. Upp hela tiden. När jag kände att vi lärt känna varandra fick hon tillbaka sitt Hjul, hon använder hjulet men vill även komma upp i handen nu. Mycket strö är viktigt för att utföra ett naturligt beteende, det kan hjälpa med att hålla god kondition och trygghet.

Upp till toppen
Annons: