Annons:
Etiketthamster
Läst 1063 ggr
Dollyawa
2/2/20, 5:47 PM

Spån problem!

Jag har jätte mycket problem att spånet till mina hamstrar dammar när jag små städar varje dag och jag andas ju in det och det är ju verkligen inte bra.

Någon som har tips på vad man kan ha för underlag i buren som är lätt att små städa i varje dag MEN framförallt något som INTE dammar. 

Tack på förhand!

Annons:
LemonCookie
2/2/20, 5:58 PM
#1

Definitivt carefresh! Dyrare, men j*vligt mycket bättre rent ut sagt. Sedan jag bytte från spån till det har jag aldrig bytt tillbaka. (Och jag har provat allt mellan himmel och jord, spån, kutterspån, carefresh, enbart Sand, ”bajskorvar” aka toalett, etc.) Ingen allergi, luktar fräscht och känns allmänt mysigare både för människa och hamster. :)

[Theaminhamster]
2/2/20, 7:19 PM
#2

Jag använder själv en mix av carefresh och vanligt spån för om jag bara skulle använt rent carefresh skulle det kosta så sjukt mycket en liten påse med carefresh kostar typ 109 kr på fidos men blanda gärna ihop de eller köp lite större bitar av spån som inte blir så dammiga, btw dom älskar att sova i carefresh så rekomenderar det stort

91Marran
2/2/20, 7:35 PM
#3

Safebed har jag till min. :)

Mvh
Mig

Elmaa
2/4/20, 7:30 AM
#4

Tierwhol super" köper jag från zooplus.se, det är det bästa spånet jag hittat! Dammar ej så mycket och är kul att gräva i!

Emma,tb
2/4/20, 8:43 PM
#5

Jag har carefresh blandat med alspån. Damfritt och luktar inte mycket. Jag tycker även att det är ett bekvämt och ganska naturligt material för hamstrar.🙂

Dollyawa
2/9/20, 6:54 PM
#6

Till er som rekommenderade carefresh. Jag köpte carefresh för någon vecka sedan och provar det i ena buren blandat med lättströ och i den andra så har jag bara lättströ. Nu när jag har testat carefresh i typ 2 veckor så har jag märkt att det inprincip inte har dammat något när jag har småstädat i buren med carefresh och lättströ och att det inte har legat lika mycket lättströ över hela huset. Det ända som jag inte var så förtjust i med carefreshen var att det var svårt att se vart bajset låg. Men eftersom att det bra överväger det dåliga och om man tänker på vad som är bäst för min hälsa osv så kanske jag borde byta ut lättströet mot carefreshen. Angående det här med att det är svårt att se vart bajset är kanske beror på vilken färg på carefreshen man har?🤔 Vill tillägga det att jag började prova carefresh innan jag skrev inlägget så ni förstår varför jag har skrivit att jag har provat det i typ 2 veckor.

Annons:
Wella
2/14/20, 12:34 AM
#7

Var köper ni care fresh? Finns det bara på nätet?

pisces1
2/17/20, 3:20 PM
#8

#7 Det finns på Animail.se för 79 kr 😊

Wella
2/19/20, 10:19 PM
#9

Ok, tack! Men det finns alltså bara online?

Cireea
2/20/20, 1:23 PM
#10

#9 Nej det ska det inte göra! 
Har du kollat i djuraffärerna nära dig? Tror även Granngården haft det någon gång?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wella
2/21/20, 4:26 AM
#11

Ja, jag har kollat i djuraffärerna här omkring, tex Arken zoo. Även stormarknader.

Cireea
2/21/20, 12:01 PM
#12

#11 Har du frågat personalen på djuraffärerna om dom har möjlighet att ta in Carefresh? Annars måste man nog beställa.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Hamster tjejen]
1/5/21, 6:24 PM
#13

Jag har hört att care fresh är väldigt vanligt, däremot så vet jag inte hur lätt det är att gräva i. Annars finns alspån, har aldrig testat själv till mina hamstrar men flera stycken rekommenderar det. Millamore har även goda recentioner, däremot så tvivlar jag på om hamstern kan gräva i det. Toa-lätt ska även vara bra, fast tyvärr är det hårdare att gräva i.

Själv har jag kutterspån, vilket kanske inte är så bra. Jag har använt det i 7 år nu och mina hamstrar mår finare en någonsin! Däremot rekommenderar jag det INTE då många andra "seriösa" hamsterägare anser att det är skadligt för hamstern(:

Annons:
Cireea
1/5/21, 6:26 PM
#14

#13 Varför skulle hamstern inte kunna gräva i Millamore?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Hamster tjejen]
1/5/21, 6:50 PM
#15

det verkar så trådigt, jag har ju inte testat själv men jag antar det…

Cireea
1/5/21, 7:38 PM
#16

#15 Finns olika varianter av Millamore, tror den du pratar om är "nesting" och det är ju inget Bottenmaterial.

Gräva kan dom göra i alla Bottenmaterial så länge det är tillräckligt djupt. Om det blir hållbara gångar är en annan femma, då får man kanske blanda flera olika typer av Bottenmaterial för att ska bli bra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Hamster tjejen]
1/5/21, 7:40 PM
#17

Ahaa, trodde det var nesting som man skulle ha på botten 😅

Cireea
1/5/21, 7:41 PM
#18

#17 Nej, det är ett bomaterial.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
1/5/21, 7:51 PM
#19

Jag blandar Bunny bedding active med carefresh. Det blir fina gångar.

Mvh
Mig

[Hamster tjejen]
1/5/21, 10:12 PM
#20

Ska testa det 😃
tack så mycket!

Annons:
Upp till toppen
Annons: