Annons:
Etiketthamster
Läst 943 ggr
Sara9090
2020-01-17 20:08

Hej! Är dethär farligt?

Min lilla hamster har som ett litet ”sår” Jag vet inte om det är ett sår till 100% men den är lite röd runt om kring. Ska jag göra något eller ska jag börja låta det läka av sig själv? Men jag är inte helt säker om det är ett sår (Det är en dvärghamster)

Annons:
Cireea
2020-01-17 20:49
#1

Var sitter såret? Kan du ta en bild? 
Vi kan inte svara på om såret är farligt, är du orolig bör du kontakta veterinär.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sara9090
2020-01-18 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej! Cireea. Här får du se en bild. Såret är på benet och jag kollade lite mer noga på såret och på sidan på foten så är det som en liten skorpa. Och 2 röda prickar. Här sår du se en bild

Cireea
2020-01-18 22:16
#3

Jag hade nog undersökt det där hos veterinären.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sara9090
2020-01-18 23:15
#4

Cireea Men det kostar jätte mycket och dom kommer säkert säga att dom måste avliva den och den vill jag verkligen inte. Hamstern är född v 48. Så den är ung

Cosmonautens
2020-01-19 00:06
#5

#4 Så hamsterns välmående går inte i första hand? Som djurägare, oavsett art, ska du ta hand om djuret på bästa möjliga sätt. Inte utsätta den för onödigt lidande, om du säkert vet att de kommer vilja avliva hamstern kan ju inte hamstern vara i ett bra tillstånd. Spelar ej roll vilken ålder den är, hur mycket du än älskar den, älskar du den så låter du den ej lida. Personligen tycker jag det ser ut som hamstern har en fraktur på benet :/ Eventuellt infektion.

Cireea
2020-01-19 01:27
#6

#4 Det spelar verkligen ingen roll hur mycket det kostar. Du har tagit på dig ett ansvar över hamstern när du bestämde dig för att skaffa den, och det ansvaret innebär också att ge hamstern vård när det krävs. Det är vad som krävs av dig som djurägare enligt lag. 

Kontakta veterinär omgående och hjälp din hamster, oavsett om det innebär att avsluta ett lidande eller få bukt på problemet. Håller med Vera27 att det ser ut att kunna vara en fraktur, eventuellt då med en infektion. Det går att fixa med veterinärers hjälp.

Var bor du så kan vi rekommendera bra kliniker?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
serenas
2020-01-19 07:56
#7

Hej maja♥️ Jag förstår din oro över att veterinären ska säga att det inte går att bota, men samtidigt så är chansen större att veterinären kan hjälpa dig och din hamster att få ett långt och lyckligt hamster liv. Jag hoppas att allt kommer att ordna sig med din hamster ♥️

Sara9090
2020-01-19 10:10
#8

Tack för alla svar. Jag har haft 3 hamstrar i mitt liv och alla har varit friska förutom en. Jag tror att den var förkyld men jag gjorde det bra för hamstern och den överlevde. Och jag gör vad som helst för att hamstern ska må bra. Men hamstern lider inte över huvud taget. Själv tror jag att han eller någon annan hamster bet honom på benet och den blev en inflammation. Eller så tror jag att han föddes med det. MEN. Vi köpte honom för tre dagar sen och när jag la honom i buren så såg jag den dära bulan. Jag kan gå till veterinären men vet inte riktigt vart dom finns. Jag bor i Västerås. Snälla hjälp. Jag vill kolla upp det ändå.

Elmaa
2020-01-19 12:35
#9

Hej! Jag bor också i västerås,och jag brukar åka till evidensia djursjukhus för att checka min lilla hamster billie!

Cireea
2020-01-19 14:32
#10

#8 Hamstrar är bytesdjur så att säga att den inte lider är inget du kan med bestämdhet veta. Hamstrar döljer gärna smärta så länge dom kan, och när man väl upptäcker det så har det gått långt. 

Är det dessutom en inflammation så behöver hamstern hjälp med medicin så att inflammationen lägger sig. 

Hör av dig till Evidensia som #9 tipsar om. 
Åk in med den lille och få hjälp.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2020-01-19 17:37
#11

Tror du att de tänker avliva så åk in och gör det. Här i Småland kostar det 750:- att avliva. Undersökning med sövning och röntgen kostade 1050:- för några år sedan. Så dyrt vill jag inte påstå. Snackar vi, 4000-5000 tusen då är det dyrt i mina ögon. Hade jag bott närmare så hade jag tagit den till veterinären och sen behållit den. Var försiktig med dina kontaktuppgifter, för du (eventuellt dina föräldrar om du nu är minderårig) kan bli anmäld för det här, med att du inte tar den till veterinären. Jag önskar dig lycka till hos veterinären. Veterinären kommer att göra det bästa för din hamster.

Mvh
Mig

Sara9090
2020-01-21 22:19
#12

Ok jag ska åka till veterinären och komma upp det. Men jag märkte nu att det är ett rött streck på foten/benet och det ser ut som om det har svullnat upp så jag tror kanske att det är en inflation eller något sånt

91Marran
2020-01-22 22:28
#13

Hur har det gått hos veterinären?

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: