Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 742 ggr
AnAnd20
2020-01-13 20:24

Veterinärerfarenheter

Hej på er! 

Jag har inte jättestor erfarenhet av att ta dvärghamstrar till en veterinär, så därför frågar jag er. Är det normalt att söva dvärghamstrar för att undersöka dem?

Jag har varit hos veterinären 2 gånger till samma veterinär med min dvärghamster, som är jättesocial av sig och inte alls aggressiv.  Det kan hända att han bits någon gång ibland, men när han gör det är det inte hårt, nu är det mest som ett litet nafsande i fingret.     

Den första gången jag besökte veterinären för klåda och den andra gången var för hans öga. Båda gångerna sa veterinären att det var ett måste att söva honom för att kunna undersöka honom.  Jag kommer till och med ihåg att hon sa till sin djurvårdare/assistent att hon skulle informera mig om att veterinären behövde söva honom för att undersöka hans hud.  Det här var innan hon ens hade tittat eller känt på honom. 

Jag tänkte inte så mycket på det då, fast började undra mer efter andra gången jag var hos henne. Då gick hon iväg med honom direkt efter att hon hade informerat om att sövning var ett måste för att bland annat kolla hans tänder.  

Att tillägga det var nästan 4 månader mellan varje besök. Kliniken jag var hos var Evidensia djurkliniken Roslagstull. De ska vara duktiga på smådjur och jag har varit där med guldhamstrar tidigare som inte behövt sövas. Tar min veterinär det säkra före det osäkra när hon varje gång ska söva honom? 

Vad är era åsikter om mina erfarenheter hos veterinären?     

Hur har det varit för er när ni varit hos veterinären med era hamstrar?

Tack på förhand!

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Annons:
Cireea
2020-01-13 20:35
#1

Veterinär har aldrig behövt söva mina utan som undersöker dom vid vaket tillstånd. Dock har jag mest behövt åka in för avlivning men vid dom tillfällen det krävts undersökning så har dom inte sövt. 

Jag tänker att dom söver kanske för att vara säker på att dom kan undersöka noggrant utan att stressa hamstern eller liknande?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ThatPie
2020-01-14 09:18
#2

Jag har varit på Roslagstull, då med gerbil, och inte behövt söva. De är verkligen bra på smådjur och vet vad de gör, så känns som att det troligen var en anledning till att hon sövde. Men om du åker dit någon mer gång kan du alltid fråga varför de valde att söva.

AnAnd20
2020-01-14 10:36
#3

#1 Jo, det kanske är så att det är en "ny" rutin att de gör så med alla dvärghamstrar?

#2 Jag tycker det lät som det gällde att det var ett måste för att kunna undersöka, fast jag tycker att de borde ha vana att kunna hantera hamstrar i vaket tillstånd. Domare på utställningar kan göra det oftast utan problem. Jag tycker bara att det var lite konstigt att hon inte ens försökte att känna på honom innan hon gick iväg med honom sist jag var där.  Sa bara att hon skulle lyssna på hans hjärta innan sövningen. Jag känner mig oftast lite utlämnad när jag  är hos veterinären och såklart litar jag på vad de säger stämmer. 🙂

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

IsabellsHamsterhem
2020-01-14 14:45
#4

Låter inte rimligt att de söver alla smågnagare som kommer in.
Speciellt inte då sövningen i sig är en risk, som kanske gör mer skada än det djuret faktiskt åkte in för.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

AnAnd20
2020-01-14 16:14
#5

#4 Är precis det veterinären  informerade mig om. Varför gör hon det så om det är en risk i sig själv? Det känns nästan som om hon är rädd att hantera dem i vaket tillstånd.

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

AnAnd20
2020-01-14 17:36
#6

Eller du behöver inte svara på det. Jag tar och mejlar kliniken istället.

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Annons:
91Marran
2020-01-14 19:47
#7

Min ena hamster sövdes när han skulle röntgas. En annan var så hypead så han behövdes sövas ner inför avlivning. Han kämpade som en galning så han var svår att söva.

Mvh
Mig

Cireea
2020-01-14 22:43
#8

#7 Där finns det ju dock goda förklaringar till varför hamstrarna sövdes. 
Men att söva utan vidare, det känns inte som en god idé.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

AnAnd20
2020-01-15 14:12
#9

#7 Fick du följa med/se när de sövde dina hamstrar?

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

91Marran
2020-01-15 14:43
#10

#9 Den ena gången då den skulle avlivas. Då ville jag vara med.

Mvh
Mig

AnAnd20
2020-01-18 11:43
#11

Jag ställde frågan till FirstVet och fick svaret att det är nästan alltid nödvändigt att göra det vid undersökning av ögon, men mindre vanligt att göra det vid undersökning av klåda om man inte tar prover på huden, då är det vanligare att söva. Vad jag vet så har min veterinär inte tagit några hudprover. Det står inget om det på kvittot och jag fick ingen info om hon gjorde det.

När jag frågade kliniken fick jag detta svar:
"För att göra rätt bedömning av ögonproblem på hamster (vilket innefattar att titta på ögonfransar, kolla tryck i ögat och jämföra med andra) samt kontrollera tänder så måste vi söva. Det går tyvärr inte att göra detta på en vaken hamster, men då gasnarskos är så snäll och innebär låg risk, så är det bättre att göra rätt undersökning på en gång och jag lyssnar alltid på djurets hjärta innan vi söver. Han har ganska kraftig problem, så jag ville inte blint sätta honom på behandling".

Jag fick alltså inget svar på om det var vanligt att de söver dem eller varför hon sa att det var ett måste första gången, men behandlingen verkar i alla fall hjälpa honom lite. Jag tycker att ögat ser mindre svullet ut och kanske att den gråa pricken han har i ögat börjar avta efter 1 veckas behandling av 3.  Vi får hoppas att det fortsätter så. 🙂

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

IsabellsHamsterhem
2020-01-18 14:52
#12

#11
Hon har kanske varit väldigt otydlig och därav att det blivit missförstånd :) Hon menade nog att de alltid sövdes vid ögonundersökning, men var otydlig!

Jättebra att du vågar ifrågasätta! :D

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: