Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1263 ggr
elnoo
2020-01-09 14:33

Hjälp! Dom slåss vid parning

Vi satte ihop dom för första gången nu, vad jag läst ska hanen hoppa på honan men i vårt fall är det tvärtom 😕 (honan är den lite större)

Annons:
IsabellsHamsterhem
2020-01-09 16:18
#1

Ni bör för det första inte para dem i ett badkar.
För det andra så bör dessa inte paras öht då det är hybrider eller inte av samma art.
Man bör inte heller handpara dvärgar utan mycket kunskap om hur man ska gå tillväga.

Det är inte heller konstigt att de går på varandra då ni stressar dem något enormt med kartongbiten och att de är på ett underlag de inte får grepp om.
Para INTE dem.
Vill ni avla så ta kontakt med en uppfödare, köp rena djur med stamtavla och läs på ordentligt!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

91Marran
2020-01-09 16:47
#2

Satte ni dem på en neutral mark? Eller hur gjorde ni med ihopsättningen?

Mvh
Mig

elnoo
2020-01-09 18:03
#3

#1 De är hybrider men det är klart man kan para hybrider. Tack för resten av infon, men vet du hur vi ska göra åt dom när dom beter sig såhär när vi ska para dom?

elnoo
2020-01-09 18:04
#4

#2 Dom var i ett badkar för att vi skulle ha koll och ingen kan rymma

Cosmonautens
2020-01-09 19:08
#5

#3 Du kanske tänker att hybrider är som olika blandraser hos hund eller katt exempelvis, de brukar klara sig bra utan problem oftast. De kan kommunicera med varandra, och leva ett normalt liv. Dvärghamster hybrider kan knappast kommunicera med varandra, de arter som korsats "talar" olika språk och avkommorna förstår sig varken på syskon, föräldrar eller andra hybrider. Vintervitas ryggrad skiljer sig från campbells ryggrad och avkomman mellan dem får ryggproblem. Vintervita har ofta problem med ögonen, och campbells med diabetes. Avkomman får alla dessa eventuella sjukdomar och problem. Det finns ingen lag att man inte får avla på hybrider, ingen kan förbjuda dig. Men en person med vett i huvudet avstår från att sätta sina önskningar om ungar framför ungarna som kommer lida pga av ditt val. Vi uppfödare med renartiga hamstrar jobbar hårt för att få fram friska och trevliga dvärghamstrar, vi vill göra något gått för arten. Tipsar att läsa på lite om hybrider och hos uppfödare vad de har för mål osv, så kanske du kan starta något seriöst. Så fort man tagit en kull medvetet, anses man som en uppfödare. Hellre en seriös uppfödare än en oseriös. :)

91Marran
2020-01-09 20:25
#6

Hur gamla är de? Vart kommer de ifrån?

Mvh
Mig

Annons:
Cireea
2020-01-09 23:05
#7

Para absolut inte dessa djur, precis som nämnt innan är det hybrider och bör inte avlas på. Vill ni avla så ska ni läsa på ordentligt om den art ni villl föda upp och sen köper ni in "rena" djur med stamtavla så ni är säkra på att hamstern är av den art ni vill avla på. 

Att föda upp är ett enormt ansvar och man ska sträva efter att främja arten man arbetar med. Att avla på hybrider är inte bara oansvarigt utan också väldigt egoistiskt då man sätter sin önskan om bebisar framför djuren.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

elnoo
2020-01-10 14:47
#8

#4 #7 Men jag ska para dom så istället för att säga va ja inte ska göra kan jag få tips på hur jag ska gör istället

91Marran
2020-01-10 15:06
#9

Det är emot lagen att avla fram "defekta" djur. Så tänk över en sista gång. Varför inte köpa renartiga och avla på? Vad gör att du vill avla på dem du har? Är de du har nu släkt? Att åka in akut till veterinären kostar runt 2000:- Har du burar till alla ungar?

Mvh
Mig

Cireea
2020-01-11 00:35
#10

#8 Varför tar du inte till dig av vad kunniga uppfödare säger istället för att avla fram fler hybrider som bara bidrar till problem? Så otroligt oansvarigt och egoistiskt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
2020-01-12 13:33
#11

#3
Du kan inte göra något åt att dem bråkar vid parning. Det är TYDLIGA tecken på att de INTE är redo för avel och INTE lämpliga föräldrar.
En seriös uppfödare tar direkt djur som visar aggressivitet mot partner, ur sin avel.

Ja, man kan avla hybrider. Men jag hoppas att ni är medvetna om att hybrider ofta har många problem. Både mentala och fysiska som kan leda till dyra veterinärkostnader. Jag hoppas även att ni har koll på att honan kan dö i förlossningen, och om en unge fastnar så kan det lätt gå upp till flertalet tusen kronor hos veterinär… Och vad gör ni om honan eller hanen biter ihjäl varandra? Eller äter upp alla ungar?… Det kan gå extremt fel även om man gör allt rätt, så varför insisterar du på att försöka tvinga djuren att få kull som de uppenbarligen inte vill ha? Och som de inte har rätt temperament för att få? …
Det kommer INTE att gynna någon att de får kull.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

OreoHamie
2020-01-12 19:27
#12

Inte nog med att avkommorna kan bli defekta och inte leva det liv de förtjänar på grund av deras gener, honan kan få en riskfull graviditet så undrar jag vad planen är att göra med ungarna? Ni kommer behöva många burar om (när) de inte kommer överens och det kan vara svårt att få dem sålda + att det är onödigt att göra bara för att man vill vittna nyfödda hamstrar eller vad som nu är syftet. Det är väl en rolig tanke att få hamsterbebisar, men det är ingen bra idé ifall man med flit avlar på missgynnsamma anlag. Det är som att avla på hundar med långa ryggar för att man tycker det är gulligt även fast man vet att det tillför ryggproblem. Jag rekommenderar inte att göra det.

91Marran
2020-01-12 20:04
#13

Hur du flera tusen till veterinär? Avlivning kostar 750:- om ni inte kan göra det själva. Sövning går på över tusen, med undersökning ännu dyrare. Har du dem försäkrade? Kan vara bra att ha honan försäkrad om något skulle hända. Akuttid är väldigt dyrt. Hur många burar har du, ifall det blir problem? Vart bor du? Tänkte att någon uppfödare kan hjälpa till om det blir fel. Alternativt någon annan kunnig person kan hjälpa till längs vägen.

Mvh
Mig

Annons:
Ingrid cecilia
2020-01-16 19:45
#14

tycker personligen att du har fått jättebra råd ifrån kunniga hamster ägare.

Upp till toppen
Annons: