Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1438 ggr
[hammietime]
2020-01-08 22:34

Äter plast

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en guldhamster, som jag haft nu i 1 månad den 14e januari. Och såhär är de, jag väger min hamster (popcorn) varje onsdag och söndag. I söndags vägde hon 149 gram, och nu idag när jag vägde henne och skulle föra in i minn bullet journal så vägde hon endast 136 gram. Nu innan jag snulle lägga mig, så tänkte jag kolla till henne innan jag la mig och sov. Då såg jag att hon tuggade i sig plasten i hörnet av hennes sandbad. Detta har hänr förut också, men jag har inte riktigt reagerat då jag inte hade hunnit köpt tuggleksaker åt henne då och jag nyligen skaffat henne så jag tänkte att hon kanske gjorde de av stress eller nåt. Jag trodde inte att hon åt de, för jag hade aldrig sett henne äta de. Men nu åt hon de. Så fort hon tuggade på hörnen så bytte jag bara låda, då vi har många av samma sort och det väller ut Sand i hörnen från hålen hon bet. Jag har såklart tagit ut den lådan nu, och lagt in hennes gamla toa för tillfället. Kan detta ha något med varandra att göra? Måste jag uppsöka veterinär? Är detta farligt för henne? Tacksam för svar! -Alma

Annons:
[hammietime]
2020-01-08 22:34
#1

Bilden är dom tre lådor jag haft till sandbadet. Dvs all den plast hon tuggat i sig (inklusive den jag tog bort nyss)

[hammietime]
2020-01-08 22:35
#2

Här ären bild på hörnet den stog i:

[hammietime]
2020-01-08 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
[hammietime]
2020-01-08 22:36
#4

Där den röda grejen står nu så stog lådan, har även flyttat runt den i det andra bakre hörnet men hon tuggar även där

Morris:)
2020-01-08 22:43
#5

Är inte något proffs men är du säker på att hon åt det och inte bara hamstra det i kindpåsarna och tar ut det någon annan stans? Det med vikten beror på om hon ser tunnare ut eller inte, ser hon tunnare ut borde hon få lite mer ”fettig” mat tills vikten ökar igen. (Inget proffs utan tar ifrån vad jag sett och läst tidigare) Slutar hon äta,dricka och går ner mer i vikt under kort tid tycker jag du bör besöka veterinär men tror inte det behövs som det beskrivs nu. Byt plasten till något av glas så borde det sluta. Som sagt så är jag inget proffs eller så, så någon annans åsikt skulle med va bra!

Cireea
2020-01-08 23:35
#6

Hon äter inte plasten utan tuggar bara på den, jag hade slutat använda plast i buren och använt en låda i glas eller liknande. 

Angående vikten så tror jag inte att det här är relaterat till tuggandet av plast mer än att hon kanske har problem med tänderna. 
Äter hon ordentligt? Hur är tänderna? Vad får hon för Foder?

Jag hade nog uppsökt en veterinär för en undersökning då hon ändå gått ner så pass mycket som över 10g på bara några dagar. Det låter inte alls hälsosamt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[hammietime]
2020-01-09 08:15
#7

Okej, för jag såg henne tugga den igår det var därför jag blev orolig. Jag ska byta till en glaslåda till sanden, har bara inte hunnit än då jag inte har någon hemma, så bytte till en annan som hon inte riktigt kan tugga på att ha så länge. Hon verkar äta som hon ska, när jag lägger in grönsaker smaskar hon i sig det direkt, och mat fyller jag på när den är tom, och hon tar ca 3-4 dagar på sig att ära en halv msk Foder.

91Marran
2020-01-09 16:43
#8

#7 En halv msk på 3 dagar låter lite, men jag kan ha fel .

Mvh
Mig

[hammietime]
2020-01-09 21:06
#9

Alltså, jag ger henne typ en halv msk och sen efter ca 3 dagar har hon ätit upp det. Jag fyller bara på när hon ätit upp det, äter hon upp efter två dagar fyller jag på igen, det är inte så att jag låter henne svälta om hon ätit upp den efter 1 dag utan då fyller jag på med en halv msk igen

[hammietime]
2020-01-09 21:07
#10

Dock så har hon gått upp till 144 gram nu, så hon kanske nyss hade bajsat eller något, dock så har hon ju fortfarande gått ner ca 5 gram men det är väll inte riktigt någon fara då? Om hon går upp menar jag

Cireea
2020-01-09 23:02
#11

Hamstrar ska ha fri tillgång till Foder enligt lag så jag tycker det låter lite tamt med så lite mat åt gången.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[hammietime]
2020-01-10 12:56
#12

Okej, förut la jag i ca 2-3 msk men då tog hon jättelång tid på sig att äta allt, så la dit mindre. Men jag lägger i mer framöver :) Tack för hjälpen!

[hammietime]
2020-01-11 00:14
#13

Hon väger normalt igen nu, 149 g så samma som hon vägde innan 😄

Annons:
Upp till toppen
Annons: