Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1139 ggr
kattochhamster
2019-12-17 14:07

Hårlös hamster efter Stronghold

Hej, min guldhamster (6 månader, hona) började bli torr och fjällig och tappade lite päls förra veckan, på torsdagen blev hon slö och lite svullen. Vi åkte till veterinären på fredag morgon. Hon fick Stronghold i nacken och var piggare redan på kvällen. Under helgen försvann torrheten och fjällandet och hon började bete sig som vanligt igen, och pälsen fick tillbaks sin glans och färg. Igår tappade hon väldigt snabbt nästan all päls och är så gott som naken nu idag. Hon verkar pigg och glad men dricker mycket. Veterinären här hade noll koll på gnagare och hade aldrig behandlat en hamster förut, så känns inte som någon idé att ringa henne och fråga varför all päls fallit av och om det är någon fara eller om den växer tillbaks. Vad tror ni? Vad ska jag göra för min kära Guldis?

Detta är min första hamster, så jag är novis och undrar om det finns någon mat jag kan ge, ska hon smörjas med något, finns det sätt att hålla varm osv osv? Eller är det kört för henne, kan hon ha en allvarlig sjukdom, lider hon av att inte ha päls, kommer den att växa tillbaks?

  • Redigerat 2021-06-11 19:41 av Cireea
Annons:
Cosmonautens
2019-12-17 14:14
#1

Har ingen aning om vad som kan ha hänt, om medicinen påverkade håravfallet. Men håll henne varm tillsvidare! Kroppsvärme, eller ev lägga in en flaska med varmt vatten i och handduk över i buren.

kattochhamster
2019-12-17 14:15
#2

Tack Vera, ska fixa det.

Cosmonautens
2019-12-17 14:19
#3

Har för mig att nakenhamstrar, katter, hundar osv blir torra i skinnet eftersom de inte har päls med fett i så det kan bli så att hon blir väldigt torr. Hos mig har jag vetegroddsolja, går att köpa på apotea, men den kan man både smörja direkt på, eller som jag gör är att ta 2 droppar (per hamster) in i deras mat/färskmat. Det hjälper pälsen att få en fin glans, men också för att hjälpa torra områden :)

IsabellsHamsterhem
2019-12-19 14:09
#4

Jag kan inte tänka mig att Stronghold är orsaken till att den tappat all päls. Stronghold kan ge lite pälsavfall precis där man lagt vätskan men inte mer än så.

Vad gav veterinären för diagnos när ni var där?

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

kattochhamster
2020-02-28 08:59
#5

Uppdatering. Veterinären satte igen diagnos, utan trodde att det var kvalster eller annan ohyra (kanske….) Guldis är fortfarande hårlös och har nu fått stronghold tre gånger av vet. Hon får tillbaks lite päls dagarna efter droppen men tappar den snart igen och blir torr. 

Jag smörjer henne var tredje dag och hon är fortfarande pigg och glad, men såklart något lägre energi nivå än innan hon blev sjuk. Sover mer och dricker mer och har en fränare doft från urinen. 

Så länge hon är nyfiken och glad den mesta tiden av dagen så får det väl vara såhär, men önskar att man kunde veta vad som är grundproblemet för henne. Nu behandlas ju bara symtomen och inte vad som verkligen är fel känns det som. 

Just nu springer hon runt på golvet och samlar spännande grejer. Hon har haft Brit hamsterkäk hela sjukdomstiden, som var det hon hade sitt första halvår också, bytte till något från ICA just innan hon blev sjuk men bytte direkt tillbaks sen.

Upp till toppen
Annons: