Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 1072 ggr
magicmina
12/8/19, 9:35 PM

Mina hamstarar slåss!!

Hejsan! Jag har två dvärghamsterbröder, enligt uppfödare och veterinär campbells(dock har jag mina aningar om att de är rysk vintervit då en av de har ändrat färg nu det senaste). Idag när jag var och kollade till dem märkte jag att den ena av dem jagade den andra och började slåss med honom om han fick chansen. De var en himla fart på dem! Det konstiga är det att dem aldrig gjort så tidigare, jag har haft de i ungefär en månad( de är nio veckor gamla), jag har en stor bur(90x70) och har bytt plats på inredningen flera gånger. De har aldrig bråkat innan, utan kommit bra överens med både mat, Hjul och sovplats. Och att det bara är en av de som jagar/slåss med den andra?

Jag har särat på dem nu, men hade tyckt det var väldigt tråkigt om jag hade behövt ha dem så resten av deras liv, då de kommit så bra överens innan! Jag tänkte testa att sätta ihop de igen imorgon, kanske först bara mellan galler, men har ni något annat ni tycker jag borde göra?

Annons:
Cireea
12/8/19, 10:32 PM
#1

Jag hade gärna sett bilder på buren och dess inredning. 
Är dom från en seriös uppfödare? Stamtavla? Har någon blivit skadad? Låter som hyrider, hade hållit dom särade.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
12/9/19, 3:34 PM
#2

Om de bråkar så som du beskriver så hade jag INTE försökt sätta ihop dem igen.
Har de inte stamtavla och den ena fått vinterpäls så är de hybrider, och INTE campbells.
Ha dem separerade i framtiden för deras säkerhet.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

magicmina
12/9/19, 5:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

de är inte från en"seriös" uppfödare och har därför inte stamtavla. De hade kollat upp rasen hos veterinär och han/hon hade sagt att båda föräldrarna var campbells..

De har inga skador, då jag tror att jag lyckades sära på de ganska fort eftersom beteendet visades väldigt plötsligt/oväntat

Här är bild på buren

magicmina
12/9/19, 6:08 PM
#4

ska också tillägga att det är bara en av dem som jagar/bråkar med den andra, och själva "offret" springer iväg och slåss nog mest i självförsvar(vad jag uppfattat det som)

Cireea
12/9/19, 8:20 PM
#5

Jag vill börja med att påpeka att det inte finns några raser, utan det är arter. En viktig skillnad. Eftersom Campbells och Vintervita kan korsas så räknas alla hamstrar av dessa arter som hybrider när det saknas stamtavla. Alltså spelar det ingen roll vad din uppfödare säger, finns det ingenting som styrker deras härstamning så räknas dom som hybrider. 

Sen undrar jag; hur kunde veterinären fastställa att det med 100% säkerhet var Campbells? Låter inte sannolikt i mina öron. Och varför skulle en person som tydligen inte avlar seriöst kolla upp hamstrarna? Varför inte köpa stamtavledjur direkt? 🤔

Håll hamstrarna särade, dom är hybrider och talar inte riktigt samma språk.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

magicmina
12/10/19, 7:29 PM
#6

Eftersom jag inte äger föräldrarna kan jag inte veta vad veterinären sa eller varför de tog de till en veterinär, kanske ut av rent intresse. 

Jag letade länge efter en uppfödare men de närmaste bodde mer än två timmar iväg och det fanns inga bra tåg-/ bussförbindelser. Vill inte försvara mig själv eller något, då jag inte heller uppskattar djuraffärer/ oseriösa uppfödare, men i mina ögon verkade en hobbyuppfödare bättre än en hamster från djuraffär. 

Jag kommer inte sätta ihop hamstrarna igen, men tror ni att de började bråka för de förmodligen är hybrider? De är ju ändå syskon? Eller har det med buren att göra?

Annons:
Cireea
12/10/19, 7:31 PM
#7

#6 Det handlar mest troligtvis om att dom är hybrider. Även om dom är syskon så behöver dom inte få exakt samma gener från sina föräldrar, den ena har troligtvis fått mer från Vintervit medan den andra fått mer från Campbell. Det resulterar i att dom inte talar samma språk och då uppstår bråk.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
12/11/19, 2:09 PM
#8

#6 

Tillägger på #7s kommentar att det utöver bara kroppspråk är stor skillnad på hur de olika arterna fungerar i par/grupp även hos rena djur. Men varför hybrider oftast börjar bråka har mycket att göra med den oseriösa aveln bakom. Man avlar ofta på individer som aldrig suttit med andra hamstrar och individer som är väldigt dominanta då det är dem som klarat sig längst hos grossisterna. Hos grossister är det dem största och tuffaste som överlever längst. Sen märker man även stor skillnad i djuren som fått sitta längre med en vuxen individ när de är yngre, och de som separerats "för tidigt". Djur från grossister separeras och fraktas iväg vid 3 veckors ålder. Uppfödare separerar dem från mamman vid 3,5-4v ålder och brukar inte sälja dem förens vid 5 veckors ålder.

Så även om "privat uppfödare" är bättre än djuraffär, så är det samma oseriösa avel.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Cireea
12/11/19, 3:43 PM
#9

#8 Jättebra skrivet 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: