Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 699 ggr
PetQueen
2019-11-17 20:52

Nya hamstrar bråkar

Hej! Fick hem två hamsterbebisar för några timmar sen åt min hamster som varit ensam efter att hennes syster dog. Hon som bodde där innan var ett halvår gammal och de nya bebisarna är 4 veckor. Ihopsättningen gjordes hos uppfödaren och hela resan hem gick det jätte bra ihop. Nu när de varit i buren ett tag så märker jag att den äldre jagar de mindre o bråkar med de nästan hela tiden, ungarna piper men ingen blir dock skadad. Vad ska jag göra åt det här? Känns som att allt går dåligt.. Tack på förhand!

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Annons:
91Marran
2019-11-17 22:31
#1

Hur ser buren ut och hur stor är den?

Mvh
Mig

Cireea
2019-11-17 23:08
#2

Är det inte så att dom håller på att göra upp rang? 
Undrar också över buren och dess storlek, samt vad som finns i den. Visa gärna lite bilder så man har lite att jobba med.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

PetQueen
2019-11-17 23:17
#3

Det är en ikea detolf, inredd med massor av gömmor och så. Rang kan det vara, men tycker det ser lite brutalt ut när hon jagar runt de konstant. Har dock precis pratat med min uppfödare, hon gav mig som tips att dela av buren så att det kan bo tillsammans i en mindre miljö. Helt rent och fri från lukter, och det ska bara finnas bottenströ, toapapper att bädda och gömma sig i, o vatten o mat såklart. De ska bo så 1-2 veckor. Tror ni det funkar? Har gjort så nu, de shivas lite men inte så farligt som innan.

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Cireea
2019-11-17 23:56
#4

Det kan nog fungera, jag är inte alls lika insatt i dvärghamstrar som många andra, men tycker det kan låta vettigt för att bygga upp ett band mellan hamstrarna.

Är uppfödaren en seriös och bra uppfödare hade jag tagit till mig råden. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cosmonautens
2019-11-18 07:25
#5

Nämnt detta i min artikel förut. Jätteviktigt att ej sätta ner ett helt nytt par i en stor Bur, många hus och ny miljö/ny doft. Det kan bli väldigt stressigt och påverkar deras relation minus. Man ska alltid låta de bo på en mindre yta med mindre inredning till en början, främst för deras skull, så de ska känna sig tryggare med mindre miljö, men också för din skull så du har bättre koll på dem. Då ser du bättre hur de är mot varandra eller liknande. Dela av buren, minska gömställen, om du har matskål kan du ta bort den och strö ut maten istället för aktivering, men kan samtidigt vara bra att ha matskål i början för att se om maten verkligen går ner. Inget Hjul, bara bo material och kanske något hus med fler ingångar.

Cireea
2019-11-18 12:26
#6

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
PetQueen
2019-11-19 15:55
#7

Tack så hemskt mycket för hjälpen, tyvärr blev det ändå slagsmål och en av ungarna fick ett litet sår på ryggen så jag särade på de. Tror absolut att det är en bra metod som hjälper många hamstrar men fungerade inte för mig. Belle bor nu i en egen Bur och ungarna i en annan. Belle verkar må bra, äter o dricker o springer massor i hjulet o tvättar sig lika mycket så tror inte det blir någon fara för henne ändå :)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Cireea
2019-11-19 15:57
#8

#7 Åh nej vad trist 😕 Tur du hann sära innan det blev värre.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: