Annons:
Etiketthybrider
Läst 666 ggr
91Marran
2019-11-13 17:28

Avliva eller omplacera?

Hej! Jag har en hamster som är nästan två år om man ska lyssna på förra ägaren. Hon heter "Tara Knowles" Hon har långa klor som inte slits ner och jag kan inte klippa dem för jag ser så dåligt. Hittar ingen som kan hjälpa mig. Hittade henne halvdöd förra veckan men fick liv i henne med mycket vatten och näring. Hon äter bra men är ofta hård i magen trots 9,6-10% fibrer. Har inte exakt siffra i huvudet. Hon får lite färskfoder tre gånger i veckan, ibland oftare. Hur kortar jag ner klorna? Innan har jag kunnat klippa, men det kan jag inte längre. Kommer klippa av tårna eller tassen om jag försöker. Hon springer inte så mycket i sin platta längre. Kan bero både på klorna och åldern. Borde jag omplacera till någon som kan ta hand om henne eller borde jag avliva? Känner mig otillräcklig trotts att jag har haft många hamstrar innan. Hur hittar jag ett bra hem som kan hjälpa henne? Har haft svårt att omplacera tidigare då jag aldrig hittade bra hem. Hur hade ni gjort? Vet att avliva låter hårt, men hon är ju gammal.

Mvh
Mig

Annons:
Cireea
2019-11-13 20:46
#1

Oj, vilken svår situation. 

Angående klorna, har du testat sätta in stenar i buren som hon kan slipa ner klorna på? Jag tänker på typ skiffer eftersom det är platt. Då kan du lägga dessa vid  exempelvis matskålen, vattenflaskan och ingången till boet.

Är det enbart klorna som gör att du vill omplacera? Var bor du? Har du någon uppfödare i närheten som kanske kan hjälpa? Annars tänker jag att man kanske kan åka till veterinären för att få klorna klippta. 

Vid den där höga åldern tänker jag mest att det bästa vore om du behåller henne tills hon går bort istället för att hon ska skickas till ett nytt hem.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2019-11-13 21:14
#2

Hon har stenar i buren som gör att hon måste gå på dem för att komma till vatten och maten. Det med veterinären var en bra idé. Ska ringa och fråga. Jag bor i Kalmarområdet. Tog upp henne innan och hon stapplade fram när hon gick, men för övrigt verkade hon okej. Förutom att hon är hård i magen. Hon var hård i magen även vid större Bur där hon kunde röra sig mer. Så det verkar inte ha med rörelse att göra. Ska kolla upp de andra värdena i fodret och se om det kan vara något där som behöver ändras.

Mvh
Mig

91Marran
2019-11-13 21:14
#3

Tack för att du svarar. Du är kunnig person.

Mvh
Mig

Cireea
2019-11-13 21:23
#4

#2 Jag hade kikat lite på SHF och SHS hemsidor för att se om det finns någon uppfödare i närheten om det inte går att få hjälp från veterinär. 👍

Det låter hur som helst att hon inte har så länge kvar i livet utifrån det du skriver. Om du ställer dig den här frågan: kan jag med säkerhet säga att min hamster mår bra och inte lider? 

Vad blir svaret då?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: