Hamster

Dagens färskmat

2019-11-05 14:16 #0 av: Cireea

Vi hade en sån här tråd tidigare men den har inte varit aktiv på länge. Jag tänkte därför starta upp en ny och fräsch tråd där vi kan dela med oss av vad våra små får för färskmat. Dela gärna med bilder. 

FilmGuldhamster, HamsterLitteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning

Anmäl
2019-11-05 14:19 #1 av: Cireea

Häromdagen:
majs, lite gurka, nötfärs, lite sallad och barnmat

Anmäl
2019-11-05 18:45 #2 av: Cireea

Idag blir det lite barnmat, super när hamstrar växer men även för lite äldre hamstrar som kanske behöver det där lilla extra. 

Anmäl
2019-11-22 20:05 #3 av: Cireea

Är det tacofredag så är det Skrattar
Nötfärs, en gurkbit, några bitar majs, salladsmix, lite riven ost och så gräddfil. 

Anmäl
2019-12-01 17:13 #4 av: Liwa123

Jag visste inte ens att man kunde ge hamstrar sådant!

Anmäl
2019-12-08 21:19 #5 av: S.L

Jag är väldigt tacksam för mat-tips då jag jobbar i butik men viss smådjursmat så brukar jag rekommendera lite nötfärs men mer grönt. Och varnar för hamsterbommul som flera köpt (vi säljer inte det). En fråga hur ofta ska dom äta färs? Jag har sagt 1-2 gånger i veckan bara en liten plutt. Vi gav själva nötfärs,grönt när dottern hade hamster. Vi spara ofta toppen på morötter o satte i vatten så kom ny smarrig blast upp. 😏

Anmäl
2019-12-08 22:38 #6 av: Cireea

#5 Jag rekommenderar att man inte ger färskmat mer än ett par gånger i veckan. Många är duktiga på att ge för mycket, vilket inte är naturligt för hamstern. Har man ett bra foder med rätt näringsinnehåll kan även för mycket färskmat rubba det hamstern ska ha i sig, vilket kan medföra överskott eller brister på vissa delar.  

Sedan bör verkligen fodret ha ett så bra näringsinnehåll som möjligt, och ligga nära dom siffror som rekommenderas. Då blir färskmat bara som ett lyxigt inslag i vardagen, eller som en hjälp på traven för dräktiga/digivande honor, äldre hamstrar eller bebisar som kan behöva lite extra av något. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.