Annons:
Etikettguldhamster
Läst 680 ggr
Loviiiiiisa
9/21/19, 10:55 PM

Inreda buren

Hej! Jag ska om ungefär 2 veckor få hem min guldhamster, en cremefärgad + långhårig liten kille som ska heta Gottfrid. Jag har haft en hamster förrut som blev ungefär 2,5 år, en jättefin kille. Jag har kvar buren som jag hade åt min förra hamster, ett akvarium med gallertak med måtten (på ett ungefär) 76cm (längd)* 47cm (bredd). den har inga våningar utan är ganska simpel. I veckan beställde jag hem lite grejer, t.ex. långa broar, en tunnel och lite gangnaterial. Jag känner dock att jag inte har någon inspiration över hur jag ska inreda buren. Vill ha lite naturtema, då jag inte kommer att ha något i plast förutom sandbadet. Men mer än så vet jag inte. Kan någon ge lite exempel på saker från naturen man kan använda till buren och kanske skicka bild på sina burar, behöver verkligen lite inspo, haha! Och en sak till som jag glömde skriva! Vill försöka få lite höjd i buren och inte ha allt på marken som jag hade förra gången. Jag hade dock en hängbro som hängde, dock så var den mitt i buren och ganska svårtillgänglig. Skulle typ vilja ha någon typ av ”klätterställning” (typ i form av ett flervåningshus eller liknade”. Någon som har förslag på något sådant? Öppen för allt! Tack <33

Annons:
Cireea
9/22/19, 12:33 AM
#1

Man kan bygga ett eget litet hyllplan av en sån där behållare till exempelvis tidningar och papper. Finns på IKEA (länk här). Sätt några rejäla ben gjord av exempelvis tjockare grenar på en sådan och använd som ett hyllplan. 

Tänk dock på att inte göra för höga höjder, då kan det lätt gå illa om hamstern ramlar ner från hyllplanet. Dom ska inte ha mycket höjd i buren, dom vill ha markyta då dom är marklevande djur. 

Vi har bildtrådar och artiklar om just Bur och inredning, har du kikat i dessa för inspiration? I vår artikel om burar (länk här) kan du se bilder på några olika burar. Kanske kan du få inspiration därifrån, där kan man även hitta inspiration för någon form av hyllplan om du inte vill använda tipset ovan. 
I en artikel inne på Guldhamster iFokus har en användare skrivit hur man gör en Bur av en SAMLA-låda. Där visar hon tips på hyllplan, dock är det svårt för dig att göra den varianten då du har glasväggar. Men du kan få inspiration (länk här).

Vi har även en bildtråd där du kan hitta inspiration (länk här). 
Om du vill ha Växter i buren så har vi en artikel om Växter i buren (länk här). Du kan även använda dig av större stenar, men var noga att sätta dessa på botten av buren så hamstern inte fastnar under den. 

Du kan kika på reptilavdelningen för inredning också, där finns mycket som är mer naturtroget. Annars är det bara fantasin som sätter stopp. 

Det finns en hel del inspiration att hitta om man kikar runt på sajten, söker man , via sökfunktionen som man hittar i menyn i mitten högst upp på sidan, hittar man massor av trådar där man pratar om just naturtema i buren. 🙂

Om du vill undvika plast till din toalåda rekommenderar jag att köpa ugnsformar från IKEA. Billiga och i bättre material som hamstern inte kan gnaga sönder. Kanske finns det någon bra färg (kika på färg som är för barn) så kanske man kan måla formen i en mer naturtrogen färg såsom bruna nyanser. 

Lycka till!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Loviiiiiisa
9/22/19, 9:10 AM
#2

#1 Tack så jätte mycket!

Upp till toppen
Annons: