Annons:
Etiketthamster
Läst 652 ggr
Morris:)
2019-09-16 19:59

Rescue!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Idag så köpte jag en hamster tror det är en roborovski men inte helt hundra. Jag köpte honom med Bur och allt för endast 100 kr (!!!😱) han är ca 1 år och hans Bur var jätte smutsig och trasig. Är det en roborovski eller är det något annat? (se bild) Ska jag tänka på något speciellt när det gäller en rescue mot en som inte är en rescue? Något speciellt jag bör tänka på när det gäller roborovski (om det är en roborovski)? Hon som jag köpte Nalle (vad jag döpte honom till) sa att han var en rysk vinter vit men så fort jag såg bilden blev jag tveksam och tyckte att han såg väldigt mycket ut som en roborovski! Men kan ju självklart ha fel. (Bilden från hans förra hem kan kanske ta böttre bilder senare!)

Annons:
DunderBamse
2019-09-16 20:25
#1

Det är definitivt en roborovski🙂

Elmaa
2019-09-17 20:45
#2

Det där är 100% en roborovski. Det du ska tänka på är att söka runt en massa (kolla på youtube tex ”Victoria Rachel”,och andra hamster kanaler). Vi vet ju ej hur stor buren är men försök på tag på en rätt så stor Bur,så stort du känner att du har plats med/råd med (men självklart inte att du måste ficksa en Bur som är lika stor som ett run däremot haha). Tips på saker man kan göra om till burar fast inte är menade för det :”Ikea Detolf” ”ikea Samla” ”ikea Billy cage” Osv. Sök upp alla på youtube för att se hur man kan ficksa dom! Sen vet jag inte mycket om roborovskis men jag tror dom behöver ungefär 20 cm stort. Sen behöver dom minst 12cm med bedding,tror det finns en artikel/ett inlägg här vart dom berättat om massa olika beddings om du är osäker på vad du vill köpa.chipsi super Spån/carefresh/alspån/millamore spån är ett par rekomendationer. Själv gillar jag chipsi och carefresh allra mest!. Ge hamstern tid,håll inte på med den dom första dagarna. Roborovskis har väldigt svårt att vänja sig med nya ägare/bli tamade. Det finns massa videor på youtube om hur man tamar hamstrar! Ge den lite grönsaker 1/2 gånger i veckan då det är väldigt viktigt för dom. Vad har du För mat till den just nu? Hopps dethär var lite till hjälp,uppdatera oss🥰

Morris:)
2019-09-17 21:21
#3

Buren nu är endast temporär! Det är en lagligt stor men för liten enligt mig! Har bara haft guld hamster innan så blir ju helt nytt (inte helt men ganska nytt) min guld nu har ett stort akvarium men får tyvärr inte plats med ett lika stort till lilla Nalle (roborovskin) hjulet jag fick med var som tur var 20 cm och så var det inget galler Hjul som tur är! Nalle gör inget annat en att sitta i sitt Hjul han sover även där. Något jag kan göra åt det? Är nog antagligen då har är så rädd! Letar nu efter ett akvarium som är större en buren han har nu men inte allt för stor ca 100x40/45 eller 80/90x40/45 vet inte om just dem här måtten finns och om dem kanske är försmå ändå? Vad tycker ni? Detof har jag tyvärr inte plats för hade varit en dröm för både mig och hamstrarna om båda fick varsin detof!🥰 tack för tipsen🐹

Elmaa
2019-09-18 10:37
#4

#3 vad bra! Jag tycker de måtten låter jätte bra. Jag har hört att vissa hamstrar sover i hjulet när dom är rädda,men jag tror inte du ska oroa dig över det då han är ny och det är nog därför han är rädd helt enkelt. Sätt in något litet hus ( om han inte redan har det) och lägg in en massa toapapper som du först då ska riva upp till lite mindre bitar. Och du kan verkligen lägga i så mycket att det sticker ut från huset, för han kommer ändå in och kan trycka ner allting och bädda själv. Jag är ju inte helt säker på att han kommer vela sova där men hamstrar brukar älska rivet toapapper. Vad var det för mat han hade?☺️

Cireea
2019-09-18 11:12
#5

Nu har inte jag läst allt så jag ber om ursäkt om jag tar upp något som redan diskuterats. 🙂
Kanske kan det vara en idé att försöka introducera ett par kompisar till honom? Robbar ska ju bo med artfrände och så vitt jag vet brukar dom, till skillnad från exempelvis vintervita, trivas riktigt bra tillsammans.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Morris:)
2019-09-19 06:38
#6

#4 Versele laga nature hamster, men tar bort den torkade frukten. Kan jag ge den? Den är köpt till min guld men finns det någon som är bättre för robar? Jag har läst lite om just maten men det är delade meningar om vilken som är bäst så om du har några tips tar jag gärna emot dem! #5 tack för tipset! Jag trodde det var som för t.ex vintervita att dem funkade bäst med kull syskon! Men då är det klart att jag ska försöka fixa kompisar till honom! Ska nog skaffa den större buren innan så dem har lite mer plats! (Buren är ju temporär som han har nu!)

Annons:
DunderBamse
2019-09-19 21:24
#7

#6 Jag hade tipsat dig om Bunnydvärghamsterdröm basic som man kan köpa på zooplus😉 Den är riktigt bra

Morris:)
2019-09-20 08:32
#8

#7 då ska jag definitivt köpa den! Jag hade som sagt inte planerat utan mitt lilla hjärta för hamstrar gjorde ett väldigt spontant köp🥰 och maten jag fick med var sån som är till hamster,marsvin och kanin mm. Så kände att jag tog nature så länge!

Upp till toppen
Annons: