Annons:
Etikettguldhamster
Läst 611 ggr
[E.Ama]
9/5/19, 8:38 AM

Era tankar

Vad har ni för tankar kring det här klippet på Youtube: https://youtu.be/8DIxBUb7q_0 Hon har hittat en metod för att hålla guldhamstrar tillsammans. Lyssna på vad hon säger i hela klippet. (OBS, jag säger INTE att detta är rätt)

Annons:
ThatPie
9/5/19, 8:59 AM
#1

Hade tyvärr inte tiden att kolla på hela videon, men läste en del kommentarerna och kommer inte kommentera på något jag inte läste/hörde från videon. Hon verkade undvika att svara på varför de bodde i små galler burar (även om det var flera ihopsatta) och inte hade något strö bara tidningspapper. Så om det nu skulle vara så att det går att ha dem tillsammans, varför kan hon då inte ge dem alla en bra Bur? Med rätt storlek på Hjul, bra inredning, rätt typ av Bottenmaterial och framför allt en Bur i rätt storlek och utan galler. Hon pratar om att de bara för att de lever solitärt i naturen inte nödvändigtvis behöver göra det i det tama. Men hur skulle hennes familj av hamstrar reagera mot varandra ifall de faktiskt fick ett mer naturligt och bra habitat? Det skulle vara mer intressant att se. Nu har ju jag inte hamstrar, men man blir involverad i hamster världen som gerbil person med i en hamster förening :P

[E.Ama]
9/5/19, 10:11 AM
#2

Jag tror hon har 3-4 burar ihopkopplade, men dem ser ut att hålla sig tillsammans endå. Kanske att om hon hade hus, mer Hjul, gömmor osv så hade hamstrarna börjat göra anspråk på områden och då hade det blivit bråk, som jag uppfattar det som. Resultatet av detta trånga och faktiskt hemska förhållanden gör att dem lever som en familj, äter samtidigt, sover ihop, och verkar vara glada (?). Hon säger att hon haft dom så i 2 år och att inget riktigt bråk har uppstått. Det ser ut som ett lyckat experiment.

Cireea
9/5/19, 12:05 PM
#3

Frågan är ju om det aldrig uppstått bråk eller om hon väljer att hålla det i det dolda. Ett farligt experiment, och dom lever dessutom under fruktansvärda förhållanden. 

Nej, jag tycker inte man ska experimentera med guldhamstrar på det här sättet, oavsett om någon ibland lyckas hålla dom tillsammans. Majoriteten hade inte gått att hålla tillsammans och videos som det där uppmuntrar folk till dumma försök.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
9/5/19, 2:34 PM
#4

Håller med. Extremt dumt och riskfyllt. Jag tyckte mer att det var intressant ur ett vetenskapligt perspektiv. Vi vet att alla arter utvecklas via dna spridning, för att gradvis ändra beteende, utseende osv. Speciellt husdjur som får leva under helt andra förutsättningar än vad dom gjorde i det vilda. Är guldhamster kanske påväg mot en avveckling för sina solitära instinkter?

IsabellsHamsterhem
9/6/19, 1:28 AM
#5

Orkade helt ärligt inte titta på djurplågeriet hon håller på med i mer än några sekunder. Men fått en ungefär uppfattning av vad hon säger utifrån vad ni skrivit.

Den bittra sanningen är att JA, under hemska förhållanden så anpassar sig djuren för att kunna överleva. Så är det för alla.
Riskfyllt är det att ha djur tillsammans, oavsett art, oavsett om det är ett solitärt djur eller flockdjur osv. MEN det vi som ägare behöver göra är ju att räkna ut om risken är värd att ta eller inte. Är risken värd att tas för att djuret kommer må så pass mycket bättre om det funkar, eller är risken för stor då det egentligen inte kommer gynna djuret.

Jag kan inte se på något sätt hur grupphållning skulle gynna ett solitärt djur, men sen finns det ju dem som anser att katter mår bättre i sällskap även om de är solitära. Man KAN få solitära djur att trivas i sällskap med andra artfränder och man KAN få flockdjur att trivas utan artfränder. Dock så är det att rubba deras naturliga miljö och man ändrar förutsättningarna vilket kommer att ändra deras beteenden.
Det är absolut inte omöjligt, och jag tror inte att det skulle krävas många generationer för att få fram guldhamstrar där majoriteten hade funkat i par/grupp även i bättre burar. MEN, det är där man får väga om risken är värd belöningen. I mina ögon får inte en guldhamster ut något av att bo med en kompis, alltså är blöningen = 0. Alltså är risken, oavsett hur liten eller stor den är, totalt onödig.

Hoppas ni förstår hur jag resonerar.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Cireea
9/6/19, 11:18 AM
#6

#5 Bra sagt, jag instämmer helt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[E.Ama]
9/6/19, 1:03 PM
#7

#5 Hon säger att dem leker med varandra, myser med varandra när dem sover. Hon säger också att det gör dom mer trygga i sig själva och dom pushar varandra, såsom dvärgar i par/grupp gör. Det ser jag som en stor belöning. Men jag förstår att detta är väldigt sällsynt, och riskfyllt. Det jag tycker är intressant är att detta har lyckats, plus fler som hon nämner funkar det för. För mig väcker det en fråga om guldhamstern är påväg mot att avveckla solitära beteenden. Dem absolut flesta ser aldrig en artfrände under hela deras liv, dom har inget territorium att bråka om, eller mat att bråka om. Evolution sker, arter förändras pga förutsättningar. Jag hoppas om några årtionden att guldhamstern har lika stor chans att klara sig i grupp såsom cambells har. Det hade varit något att se fram emot 🐹🐹😀

ThatPie
9/6/19, 3:58 PM
#8

#7 om ingen aktivt avlar på individer som är mer vänliga mot varandra så lär de inte, även om några årtionden, ha ”avvecklat” sitt solitära beteende. Bara för att de i det tama inte behöver bråka om territorium eller mat, betyder inte det att instinkten och generna bakom det plötsligt försvinner. Förändring i beteendet av en hel arten händer inte utan att generna/beteendet aktivt förs vidare. Och som tidigare nämnt så skulle det vara en väldigt stor risk med en sådan avelsplan. Visst kanske de skulle kunna utveckla ett mer vänligt beteende till andra djur av samma art med tid utan mänsklig påverkan (mer än att de hålls i fångenskap), men det skulle ta väldigt väldigt väldigt lång tid. Sedan kommer även frågan, är det något som faktiskt behövs göras?

Cireea
9/6/19, 4:10 PM
#9

Sen så måste man tänka såhär också om man skulle avla mot ett sånt mål, vad kan då gå förlorat genom en sådan avel? Om man ska avla mot målet att guldhamstrar ska bo tillsammans, vad kan då istället hända med dom linjerna? Kan andra, viktigare, egenskaper gå förlorade?

Jag kan inte se att grupphållning är en egenskap som behövs hos guldhamstrar, otroligt dumt och riskfyllt att avla mot ett sånt mål. Allra helst då det skulle innebära att man måste singla ut dom som inte klarar av att bo tillsammans. Hur många skadade djur kommer man sitta med när man måste genomföra en sådan gallring? Hur många djur skulle dö på kuppen när dom blir ihjälbitna eller får sår som inte går behandla? 😮 

Nej, jag kan inte se varför en seriös uppfödare som värnar om djuren skulle utsätta sina små älsklingar för en sån sak. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
9/6/19, 5:37 PM
#10

Jag menade såklart inte att man ska avla fram det här. Tänkte bara mikroevolution. Beteenden kan inte försvinna plötsligt sådär, men det kan ske gradvis med extremt små mått, utan planerad avel för detta och utan att hålla dom tillsammans. Men jag kanske var ute och cyklade lite när jag sa att jag hoppas det handlar om några årtionden. Jag utgick från att detta är och har varit en pågående mikroevolutions process inom arten sedan dem blev tama. Lite önsketänk får man väl ha 😀

91Marran
9/6/19, 5:53 PM
#11

Djuraffären i Emmaboda, flyttade till djuraffären i Växjö. De hade hamstrar ihop. I hemska förhållanden dock, men jag rekommenderar det inte alls.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: